tussee skrev:
Visst tog man bort fastighetsskatten men ersatt den med en avgift, ska bli kul att se vem som vinner mest på det.
Det lär de allra flesta göra

I avvaktan på detta fryses taxeringsvärdena för småhus och hyreshus på 2006 års nivå. Därutöver begränsas från 2006 markvärdets betydelse för uttaget av fastighetsskatt. Skatten på markvärdet begränsas till 2 kr/kvm med ett tak på maximalt 5000 kronor.”
Detta kan jag inte fatta alls om det talas om sänkta skatter, 2 kr/kvm ger en ökning av skatten om jag bor på landet och inte har en stor tomt. Har jag tänkt fel eller?
Ja, du har tänkt fel. Att man begränsar markvärdet till högst 2 kr/kvm och till högst 5000 kr totalt innebär inte att de som har ett markvärde på under 5000 kr och under 2 kr/kvm får betala mer. Det innebär dock att de inte får någon sänkning.

Jo, det skall bli intressant att se, hur en ny fastighetsskatt kommer att slå mot fastighetsägaren, med tanke på hur mycket pengar den "nya" regeringen saknar.
Förslag finns också att fastighetsskatten skall debiteras av kommunerna, och kommer det då att bli som nu; att de första 5 åren blir skattebefriade, och de 5 nästkommande= halva skatten? Det kan kanske gå riktigt illa för nybyggaren som räknat med den tidigare befrielsen. Men någon befrielse från klåfingriga politiker, kommer vi inte att få uppleva. :-[

Man får väl skilja lite på vad man hoppas på och vad man räknar med. Hittills har alla fyra borgerliga partier sagt sig vara överens om att borttagandet av fastighetsskatten ska finansieras helt inom bostadssektorn, så det är tyvärr inte helt osannolikt att någon ny kostnad dyker upp, eller att de t.ex. tar bort ränteavdragen.

På några års sikt finns dessutom risken/sannolikheten att åter få en S-regering, och då kommer _hela_ fastighetsskatten med stor sannolikhet tillbaka direkt.

Med andra ord: visst är det kul att tjäna pengar även om det är på kort sikt, men att helt planera sin ekonomi och iskallt förlita sig på att fastighetsskatten inte kommer att finnas vore vansinne...

saturnus2 skrev:
Förslag finns också att fastighetsskatten skall debiteras av kommunerna, och kommer det då att bli som nu; att de första 5 åren blir skattebefriade, och de 5 nästkommande= halva skatten? Det kan kanske gå riktigt illa för nybyggaren som räknat med den tidigare befrielsen.
Nu ska jag väl svära i kyrkan lite, men personligen hoppas jag verkligen att den nya fastighetsskatten tar bort skattebefrielsen för nybyggda hus. Jag förstår att de allra flesta här lär vara för den regeln, eftersom vi som är här är just de som tjänar på den, men det är ett avdrag som, såvitt jag kan se, bryter mot sunda grundprinciper för beskattning.

Det är ett avsteg från tanken "skatt efter bärkraft" enligt vilken de som har råd att betala mer ska betala mer. inget säger att den som bygger nytt hus är fattigare än den som köper ett begagnat hus och renoverar. En skatt som inte motiveras av bärkraft kan motiveras av att man vill gynna ett visst beteende - i detta fall nybyggande.

Ifall man vill gynna nybyggande (jag ser dock inte varför det är rimligt att just nybyggande ska gynnas gentemot andra investeringar - varför är det bättre för världen att man river och bygger nytt än att man renoverar upp till modern standard?) så finns det enligt min mening bättre sätt.

Det man skattemässigt borde gynna enligt min mening är miljövänliga hus (genom exempelvis höga skatter på koldioxidutsläpp som delfinansiering av avskaffad/sänkt fastighetsskatt). Detta är också något som skulle gynna nybyggare, men av en rimligare anledning och med bättre effekter för världen.

Ja Du Ksund, det är lång tid tid det tar med att få igenom nya lagar som t ex fastighetsskatten. Kanske inte helt rätt tid att diskutera frågan, då det kostar i stort sett samma peng att bygga nytt som att köpa begagnat hus. Men meningen från början med skattebefrielsen de första 5 åren, var att stimulera nybyggandet, vilket var nödvändigt, inte enbart för byggandets skull utan även för efterfrågan på villor, under större delen av 1900-talet. Egnahemshusen var en början på denna subvention. Försvårar man för medborgarna att kunna bo i eget, så påverkar detta också hela byggsektorn.
Å andra sidan är mäniskan tålig, och inrättar sitt handlande/levende efter dessa förändringar, så visst, det är en balansgång för regeringen, oavsett färg på denna.
Däremot tycker jag att politiker skall lämna medborgarna ifred, och sluta upp med sitt hackande och plottrande på den egna befolkningen. Annars får vi ett samhälle ingen orkar leva med.

saturnus2 skrev:
Däremot tycker jag att politiker skall lämna medborgarna ifred, och sluta upp med sitt hackande och plottrande på den egna befolkningen. Annars får vi ett samhälle ingen orkar leva med.
Gott nytt år! Vad sjutton gör jag på byggahus när jag just kommit hem från firandet?

Nybyggnadsundantaget från fastighetsskatt ser jag som just en del av detta plottrande. Det är massa krångel med att planera när skattefriheten ska börja, massa gränsdragningsproblematik gentemot totalrenoveringar och så vidare.

Att avskaffa fastighetsskatten helt och höja koldioxidskatten gynnar nybyggande mer, speciellt för energieffektiva hus och gynnar dessutom renoveringar av gamla hus, innebär mycket enklare regler och ger en bättre miljlö.

Ksund skrev:
En skatt som inte motiveras av bärkraft kan motiveras av att man vill gynna ett visst beteende - i detta fall nybyggande.
Gott Nytt År!
Håller med dej.
Nybyggandet kan man också motivera indirekt med extralåga bolåneräntor men då skulle ju vi andra som köper begegnat gynnas också ..... och det verkar att man inte vill fördela dom fördelar jämt och lika för alla som vill ha ett hus.
Eller har jag blandat ihop begrepen?
gaia

Gott Nytt År, och en god fortsättning ;) jo markanden är kanske också ur tiden :) när ett begagnat hus kostar nästan samma peng som att bygga nytt. Om man då även tar med renoveringsbehovet, så blir det fel pengar, för de som köper gammalt hus.Man kan naturligtvis kringå detta, genom att köpa hus i lite avsides orter. För det var i de avsides orterna/kommunerna som man under 60-70-tal, lät familjer flytta in i nya hus, utan handpeng, och dessutom få 25.000 kronor av kommunen till möbler och annat, det var tider det ;) då fanns det visst pengar i statskistan. Faen vet om det inte var på Strängs tid.

saturnus2 skrev:
Jo, det skall bli intressant att se, hur en ny fastighetsskatt kommer att slå mot fastighetsägaren, med tanke på hur mycket pengar den "nya" regeringen saknar.
Det är väl ganska lätt att räkna tu hur det kommer att slå.
De som är rika kommer att få mer.
De som är fattigare kommer att få betala.

volvo skrev:
Ja, då blir det som tidigare ;)

volvo skrev:
Du tror att rika kommer att få pengar av staten och de fattiga får betala pengar till staten? Det vore verkligen en totalomvändning jämfört med nuvarande politik.

Resultatet lär väl bli att de som betalar skatt (i princip alla betalar fastighetsskatt, oavsett om det syns eller ej, även hyresfastigheter är belagda med fastighetsskatt) får sänkt skatt.

Om nuvarande prognoser om budgetöverskott håller lär en avskaffad fastighetsskatt vara lätt att finansiera utan att höja någon annan skatt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.