2 875 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Skattereduktion?
I de kalkyler vi sett så räknar man ju dels med månadskostnad och dels en boendekostnad. Och månadsutgiften blir ju några tusen lägre när skattereduktionen är dragen.
Och som jag fattat det så betalar man skattereduktionen varje månad och får sedan tillbaka den på deklarationen. Går det att lösa så man slipper "ligga ute" med dessa pengar varje månad?
Och som jag fattat det så betalar man skattereduktionen varje månad och får sedan tillbaka den på deklarationen. Går det att lösa så man slipper "ligga ute" med dessa pengar varje månad?
Skattereduktion är något ni måste ansöka om på skatteverket för att få.. Om ni inte gör det så blir lånen dyrare och ni får tillbaka på skatten när ni deklarerar.. Väljer ni att ha skattereduktion så blir månadskostnaden lägre och ni får inte tillbaka lika mycket på skatten.. Det skattereduktion menas är att ni betalar mindre skatt på lönen, lånen e det samma men ni har mer pengar att betala för.. Hm det blev lite grötigt men ni kanske förstår vad jag menar 
Ja, det går att ansöka om "Ändrad beräkning av skatteavdrag" (http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/4302.4.39f16f103821c58f680006632.html) för att få rätt preliminärskatt dragen från din lön varje månad. Detta kalla också jämkning och du skriver upp vilka inkomster och avdrag du tror dig komma att ha under året och så räknar de ut hur mycket din arbetsgivare ska dra från din lön varje månad för att du ska komma upp i någorlunda korrekt skatt totalt under året. Jämkar du rätt så slipper du låna ut pengarna till skatteverket för dålig ränta, ifall det är så att du annars skulle ha fått skatteåterbäring.maxxar skrev:I de kalkyler vi sett så räknar man ju dels med månadskostnad och dels en boendekostnad. Och månadsutgiften blir ju några tusen lägre när skattereduktionen är dragen.
[quote author=lier]
Skattereduktion är något ni måste ansöka om på skatteverket för att få
[/quote]
För att förtydliga råder det nog lite begreppsförvirring här. Skattereduktionen innebär lite förenklat att skatten reduceras för att man har större ränteutgifter än ränteinkomter, inte att preliminärskatten (som dras på lönen) minskas. Skattereduktionen får man normalt sett automatiskt, frågan är bara när man får den; varje månad eller en gång per år. Jämkning och skattereduktion är inte samma sak, men du har helt rätt i övrigt.
Klicka här för att svara