Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
billy_baver: "Gratis" är bara osten i råttfällan. (Gammalt polskt ordspråk)
Sylvester: Det är det nuvarande priset för enbart huset i standardutförande nyckelfärdigt. Exkl tomt m andra ord. Vi bygger i Södertälje.
Hemmakatten: Fastighetstaxeringsvärdet består av två delar, dels för tomten dels för huset. Det har ingen betydelse för taxeringsvärdet hur mycket huset har kostat att bygga. Taxeringsvärdet baseras på marknadsvärdet två år tillbaka. Alla fastigheter är indelade i värdeområden. Ett värdeområde består av ett område med allt från 20-2000 fastigheter. Taxeringsvärdet utgår från
billy_baver: Du kan förutsäga ganska mycket utan vidare. Avgiften för kommunalt VA och sopor bestämmer politikerna en gång om året. Du måste förbruka industriella mängder vatten innan kostnaden blir värd att kalkylera annat än som en cirkapost. Sotningen och eventuell avgift till samfällighet eller enskild väghållning är inte heller mycket att orda om. Summorna vet du i förväg, utan
sandhall: Har också en psykoligisk gräns vid 2,5 miljoner. Då är huset värderat till runt 3,5 färdigt (övervåningen är inte klar än). Känns som en betryggande marginal ifall man tvingas sälja av något skäl.
ErikL: Reavinsten blir som sagt 1635kkr. Hela det beloppet ska så småningom tas upp till beskattning, men han kan få uppskov med en del av det. I det här fallet får han uppskov med 1400kkr/2000kkr, eller 70%. Kvar att ta upp till beskattning nu är alltså 30% av reavinsten, eller 490kkr. Om han uppfyller kraven på uppskov (bott i minst ett år, etc.) så blir skatten 20% av detta, eller ca 100kkr.
snickar_jonte: Hej Vi bygger nytt med start i april, inflyttning prel, oktober 07. Vi kalkylerar med en boendekostnad på ca, 11-14000 inkl amortering och drift. vi räknar med skattered, och med en ränta på ca 5-6%. totalt bygger vi för ca 3-3,2miljoner inkl tomt och allt. Vårt lånebehov är dock max ca 2,4-2,7 beroende på vad vi får för vårt hus. Ska ni bygga själva eller?
LHO: Hej! Har ev tänkt bygga hus framöver. Bor nu i brf. Min fråga: Sålde 2005 en bostadsrätt och gjorde en vinst. Sökte preliminärt uppskov. Flyttade in i en hyresrätt som i september 2006 användes i ett byte till en bostadsrätt. Kommer sannolikt bli vinst även vid försäljningen av denna andra bostadsrätt. När jag i typ oktober 2007 ev ska bygga hus, måste uppskovet på skatten från
sandhall: Min erfarenhet är att förhandsvärderingar kan skilja väldigt mycket mellan banker, beroende på hur väl de känner området. Vårt första förhandsbesked (som vi fick av vår dåvarande bank utan detaljkännedom om området vi skulle flytta till) var 900000 lägre än den banken vi till slut valde (lokalt kontor med god kännedom om området). Den första banken gick bara efter statistik
Daniel_M: [citat] Beror på många faktorer ,storlek på lån, inkomst, vad man tror om framtiden ( arbetslöshet, framtida räntenivåer m.m...), men det där vet du säkert redan. Vi har delat upp lånet i tre delar där en är bundet på 5 år och den andra på 7 år och den tredje har vi rörligt som vi dessutom har en frivillig amortering på 1021:- / mån. ). Vi har bara bottenlån dessutom. MEN vi
WeeBe: Ofat finns en kontraktsränta på byggnadskreditiven och den är fast på beloppet man har kreditivet på. Min kontraktsränta är 0,05%. Sedan får du betala ränta på det belopp du utnyttjar löpande. Så tänk till och betala inga fakturor långt innan de förfaller.
sandhall: [citat] Tog det direkt med elektrikern (och det var helt ok med entreprenören). Nätverk / tele / larm drog jag själv (allt med elektrikerns och entreprenörens goda minne). Finns en risk med att göra det och därmed frångå totalentreprenaden, som andra redan påpekat. I vårt fall var det helt och hållet en ekonomisk fråga. Vi har hela tiden haft väldigt koda kontakter med vår
yonna: Det är naturligtvis mäklarens uppgift att tala om för er hur gången är. Dålig mäklare! Precis som hempularen skriver var det vanligt att överta de bundna lånen tidigare. För många år sedan fanns tex statliga lån med räntebidrag som var mer än fördelaktigt att överta. Detta måste ordnas innan försäljningen så att man, då man vanligtvis träffas på köparens bank och gör upp
yonna: Reavinstskatten måste förr eller senare betalas - även om detta inte sker förrän du ligger i graven. Jag skulle råda dig till att räkna med reavinstskatten och betala rubbet nu eftersom vi krasst kan räkna med att denna skatt kommer att höjas.
Poggan: Jo iofs. Men jag tänkte om man nu lånar 100.000, så är det ju skillnad på 3.65 å 4.57 lr vad nu räntan är på swedbank.
snickar_jonte: Hej på Er! Ska eventuellt bygga med mjöbäck vi också (gullberga/ sluttningshus). Det vore intressant att få lite bättre spec på vad du fick "extra" och vilka argument du framhöll för att lyckas så väl. Ska precis börja grotta i tillval och uppgradering av vitvaror och kök mm. Vi bygger i Ljungskile
Marelb: Att få ett papper på vad mäklaren värderar huset till kostar vanligtvis inget extra. Vi tog hit flera mäklare för värdering när vi skulle sälja och vi fick ju skriftligt efter några dagar vad de värderade det till. Ta reda på vilka mäklare banken sammarbeter med och välj någon av dem. Lycka till!
cubix: Jaha, det var tydligen inte så enkelt. Undrar hur mycket jobb skatteverket lägger ner på att undersöka dom siffror man lämnar in. :-/
Strixx: Total produktionskostnad: 1,5 miljoner (exkl. tomtpris) Boyta: 101 kvm, Älvsbyhus Mimer (oinredd ovanvåning) Produktionskostnad inkluderar 60kvm varmgarage Byggnadsår: 2006
klein: Hej Det borde ni få. De nya tomterna+husen kommer ju att bli helt nya fastigheter. Den gamla slutar att existera. Så jag tycker att detta borde vara helt likvärdigt med att ni säljer ert nuvarande tomt+hus och bygger nytt på en helt annan tomt ni köpt. Men jag tycker ni skall kolla med skattemyndigheten, de har en fastighetsavdelning som brukar kunna svara på denna typ av spörsmål. Tänk
fiddeli: Vi kommer att låna mellan 2,4 - 2,5 milj och har löfte om att 300 000 i kontantinsats kommer att räcka. Det blir 12% på 2,5. Att de sista procenten av huset är dyrare beror på att de är osäkrare, en större risk för banken. Så om du bygger i ett attraktivt område är möjligheten att få slippa topplånet större. mvh fiddeli
Sven_A: Hej blev lite orolig av deatten då vi nu bygger hus på en tomt vii köpte för två år sen, tittade i skatteverkets broschyr och där står bl.a. ------------------- Gammal fastighet. Fastighet (småhus, fritidshus eller tomtmark för småhus) som förvärvats (köp m.m.) tidigare än året före det år du sålde din bostad kan bli ersättningsbostad. Detta gäller om ny-, tilleller ombyggnad
ordain: [citat] Den så kallade bortre parentesen är dock ingen verklig bortre parentes eftersom man efter att a-kassan upphör efter 300 eller 450 dagar beroende på om man har barn, så får man "jobb- och utvecklingsgaranti" med 65% ersättning istället för de 70% man får i a-kassa under den senare delen av tiden. Även denna sänkning borde förstås medföra fler socialbidragstagare allt annat
pinebar: Hej! När vi räknade, och för att jag ska känna mig trygg, så satte vi som gräns att vi ska kunna överleva (helt utan lyx iofs) och ha kvar huset på en av våra löner och med typ 6% ränta. /pinebar
team31: Att tillägga är att GH har rätt hög standard som standard. Det är alltså sällan det lönar sig att byta ett högkvalitativt kylskåp mot ett annat högkvalitativt egetköpt kylskåp. hehe...