3 797 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Bygget tar längre tid !!!
Hej vi bygger nytt sen starten 2005. Kan kanske flytta in till sommaren(slutbesiktning+värdering då..). Nu har Banken erbjudit sig att teckna ett botten lån för ca 55% av kreditivet ? Eftersom jag uttryckte min oro över räntehöjningarna.
Vad ska man göra ska man göra ?
HJÄLP !
Vad ska man göra ska man göra ?
HJÄLP !
Har ni bra ränta på kreditivet? Vill ni binda delar av lånet? Vi fick samma ränta på vårt kreditiv som rörlig ränta på vanligt bolån. Efterom vi inte ville binda räntan fanns det ingen anledning för oss att skynda med att placera om lånen. Om ni vill binda räntan för delar av lånet är det väl inget fel på bankens bud.
Nä jag tycker också det låter ok...arny skrev:Har ni bra ränta på kreditivet? Vill ni binda delar av lånet? Vi fick samma ränta på vårt kreditiv som rörlig ränta på vanligt bolån. Efterom vi inte ville binda räntan fanns det ingen anledning för oss att skynda med att placera om lånen. Om ni vill binda räntan för delar av lånet är det väl inget fel på bankens bud.
Så här är det... eftersom jag utryckte min oror för banken av stigande räntor, sa "värderingsmannen/banken" att han kan låta oss lyfta ur en del ur kreditivet och binda eller ha som ett rörligt bolån.
Kreditivet idag har höjts rejät till 5%
Rörlig ligger på 3,75% fast 5år 4,62% om vi chansar och tar ett rörligt lån ca 6-8mån sen slutvärderar huset och binder alltihop tjänar vi på detta 3,75% istället för 5% i 6-8mån. Så jag tror nog vi tar detta.
Men en fråga är om vi har rörlig nu fram till en 6mån sen vill binda alltihop måste vi göra detta i samma bank eller kan man få in olika erbjudande av bankerna, precis som vi gjorde med kreditivet ?
Jäkligt märkligt att banken erbjuder er att ta ett bottenlån före bygget är klart!
Detta har jag försökt med min bank under det senaste 1,5 åren / så länge bygget har pågått. Har provat varianter med att de kanske kunde använda tomten som säkerhet för ett bottenlån etc. Svaret har hela tiden varit NEJ! - och jag har varit tjatig. Det enda de har kunnat göra är att erbjuda möjligheten till räntesäkring - med de astronomiska summor det skulle ha kostat. Är detta någon ny tjänst bankerna erbjuder??...
Detta har jag försökt med min bank under det senaste 1,5 åren / så länge bygget har pågått. Har provat varianter med att de kanske kunde använda tomten som säkerhet för ett bottenlån etc. Svaret har hela tiden varit NEJ! - och jag har varit tjatig. Det enda de har kunnat göra är att erbjuda möjligheten till räntesäkring - med de astronomiska summor det skulle ha kostat. Är detta någon ny tjänst bankerna erbjuder??...
Byt bank.
Våran bankman har erbjuditsig att komma och titta på huset och sen lägga om den största delen av lånet eller troligtvis hela som han utryckte sig till bottenlån.
Vi är ännu bara klara med övervåningen. (sutteränghus) och har ganska mycket kvar.
Vi räknar med att vara klara med huset till hösten.
Men då gör vi nästan allt själva som sagt.
Häls Niclas
Våran bankman har erbjuditsig att komma och titta på huset och sen lägga om den största delen av lånet eller troligtvis hela som han utryckte sig till bottenlån.
Vi är ännu bara klara med övervåningen. (sutteränghus) och har ganska mycket kvar.
Vi räknar med att vara klara med huset till hösten.
Men då gör vi nästan allt själva som sagt.
Häls Niclas
Klicka här för att svara