12 871 läst ·
44 svar
13k läst
44 svar
Rörlig ränta, vad har ni blivit erbjudna?
Verkar ju himla dumt räknat. Är de villiga att ge 3% rabatt borde de ju stå för det även fast räntan går ner. Dock kan jag köpa att de inte vill ha lägre än 0%! 
Jobbar du på bank själv för att kunna få denna rabatt eller vilket fack ska man gå med i?
Vi kommer ta lån på 2,5 miljoner i mitten av juni och jag gillar inte att räntan höjs nästan dagligen för de olika bundna lånen. Hade varit skönt att bundit redan när köpet gjordes för två månader sedan.
Jobbar du på bank själv för att kunna få denna rabatt eller vilket fack ska man gå med i?
Vi kommer ta lån på 2,5 miljoner i mitten av juni och jag gillar inte att räntan höjs nästan dagligen för de olika bundna lånen. Hade varit skönt att bundit redan när köpet gjordes för två månader sedan.
Du kan ju välja Nordeas helt rörliga, den ligger på 3,95%. Jag tycker inte du ska behöva ta högre än den räntan på 3-månaders heller...
När det gäller depå så behöver du inte ha den hos banken. Det finns flera gratisdepåer man kan skaffa där dessutom mini-courtagen är betydligt lägre.jormah01 skrev:Hej,
En reflektion när det diskuteras tiondelar hit och dit.
Jag har idag HB med inkl. låneskydd, fri depå och inga kostnader för Internetbank.
Har försökt få till det med SEB eftersom de erbjuder betydligt större rabatt på rörliga bottenlån än HB. Det jag noterat är att SEB i gengäld tar betalt för depå, lånskydd och Internet bank.
Så när jag har samma tänster hos båda bankerna så skiljer det på helåret ca 150 kr och det motiverar mig inte att byta från den bank jag haft i 14 år.
Låneskydd är något som absolut inte ska pruta på det är en relativt billig försäkring om det händer ens partner något.
/Jörgen
Kan hålla med om att låneskyddet är bra, men är man lite yngre så är den inte så dyr på andra ställen, ca 0.1%. Sen täcker bara låneskyddet upp till ett visst belopp tror jag, så har man stora lån så är det inte lika bra. Så har i alla fall jag uppfattat det...
Vi kommer få låneskydd genom Handelsbanken och det innebär att, går jag eller min sambo bort innan vi är 55 år så försvinner halva lånet, efter man är 55 år så blir det mindre och mindre man får hjälp med.mattias_j skrev:Du kan ju välja Nordeas helt rörliga, den ligger på 3,95%. Jag tycker inte du ska behöva ta högre än den räntan på 3-månaders heller...
När det gäller depå så behöver du inte ha den hos banken. Det finns flera gratisdepåer man kan skaffa där dessutom mini-courtagen är betydligt lägre.
Kan hålla med om att låneskyddet är bra, men är man lite yngre så är den inte så dyr på andra ställen, ca 0.1%. Sen täcker bara låneskyddet upp till ett visst belopp tror jag, så har man stora lån så är det inte lika bra. Så har i alla fall jag uppfattat det...
Ja, men det finns fortfarande en maxgräns på hur mycket de betalar, så har man ett stort lån så får man inte lika mycket. Åtminstone på nya låneskydd, vad jag förstått så fanns inte den begränsningen förut. Det kan vara bra att veta, även om många nog klarar sig under denna gräns...danny_falun skrev:
Så här står det om deras låneskydd:
"Till den dag du fyller 55 år omfattar Låneskydd med Trygghetskapital ditt samlade lånebelopp, dock högst 40 prisbasbelopp (drygt 1,5 milj kr). "
Vet dock inte om detta innebär att den bara täcker lån helt upp till 1.5 Mkr eller upp till 3 Mkr, dvs om 40 prisbasbelopp är per person eller det totala lånet.
(T.ex. Nordea har 20 basbelopp per person på sitt BoLåneskydd).
Mellan 55 och 65 år så gäller Handelsbankens låneskydd bara upp till 150000:-.
Svårt att jämföra rakt av vad andra har fått.
Vilka förutsättningar har den familjen? Lön och andra förmåner? Vilka andra skulder finns, finns andra skulder?
Har båda arbete? Finns CSN lån? Barn, bilar, mm mm.
Var ligger objektet? I Danderyd eller i djupaste Värmlandsskogarna?
Hus eller bostadsrätt.
Att bara titta på räntan säger ju tyvärr inte allt.
Vilka förutsättningar har den familjen? Lön och andra förmåner? Vilka andra skulder finns, finns andra skulder?
Har båda arbete? Finns CSN lån? Barn, bilar, mm mm.
Var ligger objektet? I Danderyd eller i djupaste Värmlandsskogarna?
Hus eller bostadsrätt.
Att bara titta på räntan säger ju tyvärr inte allt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fördel med helt rörlig ränta, jämfört med 3 månaders bindning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Rimlig rabatt på rörlig ränta med våra förutsättningar
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Julklappen 2.0% rep, Bästa ränta 3mån eller helt rörligt, vad har ni?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.