3 127 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Är byggnadspriser för hus olika baserat på "huspriser" i regionen?
Hej,
Jag funderar: Är det dyrare att bygga ett hus i saltsjöbaden i Stockholm än i Huddinge? Samma hus alltså. Säj att huspriser ligger på snitt 8-9 miljoner i ett område och på 3-4 miljoner i ett annant, relateras en nyproduktion till detta?
Eller är det "bara" tomtpriset som skiljer?
Jag funderar: Är det dyrare att bygga ett hus i saltsjöbaden i Stockholm än i Huddinge? Samma hus alltså. Säj att huspriser ligger på snitt 8-9 miljoner i ett område och på 3-4 miljoner i ett annant, relateras en nyproduktion till detta?
Eller är det "bara" tomtpriset som skiljer?
Nej, byggföretagen brukar hänvisa till "lokala kostnadsvariationer", och salta på rejält när det skall byggas i dyrare områden. Det är till och med så att man ofta i vissa dyra områden bygger först, och säljer sedan, så slipper man hela paketet med kunder som skall gneta. Ofta är de då ute tidigt och säljer, så att en köpare kan få påverka tapeter, färg o.dyl själva.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja men du får ju ta risken själv då också att det inte går att sälja för lika mycket du har lagt ned, och dessutom får du ta alla kostnader för uppförandet.Åsa76 skrev:
Det som ger mest värde är ju läget så kan du fixa en tomt och bygga hus på den tomten för mindre än vad tomt+hus sedan är värt så kan du göra pengar på affären förstås
Ja just det - och så får du inte sälja inom en viss tid om du inte vill betala kapitalvinstskatt - ett år har jag för mig man måste bo minst, eller iaf över ett årsskifte...
Så har du tillgång till en värdefull tomt men tror att den blir ännu mer värdefull med ett hus på och har ekonomin att satsa på det så är det bara att gratulera - då har du ett bra läge att göra en hacka på - glöm inte att räkna med en lägre prisnivå än dagens i din kalkyl bara eftersom det verkar som om priserna iaf håller på att stagnera lite just nu. Alternativet är ju att sälja tomten som den är. En villatomt på 800-1100 kvm nånting i hyfsat läge i stor-stockholm är ju värd 1 - 3 miljoner bara rakt av...
/K
Ja, man kan tjäna mycket pengar på det. Är man därtill snickarkunnig, och har bra förbindelser med annat kunnigt yrkesfolk så man kan bygga lösvirke själv, eller med hjälp av kompisprisarbetande arbetskraft, så är det inte några större problem att göra några millar på en kåk. Förvisso får du 22% skatt på det du inte har kvitton på, men jämfört med att arbeta så är det en mycket hög timpenning eftersom du inte behöver betala arbetsgivaravgifter, moms eller inkomstskatt på den delen av husets värde som motsvarar dina arbetstimmar.Åsa76 skrev:
Det finns en och annan som försörjer sig på detta även här på forumet har jag förstått. Det räcker ju med att man bygger ett hus vart femte år eller så, så lever man gott på det.
I teorin, Ja!Åsa76 skrev:
I praktiken så brukar vääääääldigt dyra områden antingen helt sakna tomter som går att bygga på. I den mån man kan få loss en tomt så brukar den istället vara väääääääldigt dyr.
Klicka här för att svara