Hej!

Vi var på visning igår av en bostadsrätt.
Där utgångspriset var: 1.125.000:-

Vi la ett bud på 1.200.000 om säljare kunde sälja direkt till oss vilket han sa JA till.

Vi har haft fjärilar i magen både jag och sambon hela natten, tänkt och funderat om vi gjort rätt.
Men nu så känns det helt hundra.

Byggår: 2004.
104 kvm.
3 sovrum,
vardagsrum,
2 WC, /dusch/badkar.
Tomt om 400 kvm.
8 Kvm, förråd. (Tänkt bygga bastu... Om BRF går med på detta)
Carport.
Golvvärme nere.
Fjärrvärme.
Dubbla kyl/frysar.
Exclusive kök ( Ej Classic) ...
Köpa lekstuga

Går att skärma av vardagsrummet till ett extra sovrum.
Pojkarna delar rummet som är på ovanvåningen, 12 KVM.

Hyra 4200:-

Vi har tänkt bo där i 2-3 år.
Vad tror ni om prisutveckligen/bostadsmarknaden hur den ser ut om ett par år?
Tror ni vi får ut 10 % mer då?

Tänkt amortera högt på topplånet. Ungefär 9000:-/månaden.

Summa sumarum:

Boendekostnad, ink drift, amortering, ränta. 18000:-
Övriga utgifter 7000:-

Inkomst, netto. 39500:-

Kvar till mat, nöje, kläder, förnödenheter. 14500:- netto.

Torde se bra ut eller?

MVH // Jimpa

Wow, då får jag väl vara först att gratulera!
Har läst mycker om era planer på husköp och jag är glad att ni hittade äntligen något ni tycker om.
När blir det inflyttning?

Lycka till!

Verkligen, håller helt med Grattis till er nya bostad! Låter bra att ni amorterar så mycket i början det gör ju att ni kan lägga mycket kontant nästa gång. Som sagt kul att ni hittade något ni gillade och till ett bra pris också.
Lycka till!

anna_jimmy skrev:
Verkligen, håller helt med Grattis till er nya bostad! Låter bra att ni amorterar så mycket i början det gör ju att ni kan lägga mycket kontant nästa gång. Som sagt kul att ni hittade något ni gillade och till ett bra pris också.
Lycka till!

"Till ett bra pris": Det pris som den som ville betala mest i hela världen för objektet gav.

Kanske svårt att räkna med en 10 % värdeökning de näraste åren då vi väl ändå håller på att passera någon slags topp. Men man vet ju aldrig. Lycka till och om ni nu känner er så säkra så behöver ni inte spekulera så mycket mer, bara att köra!

Man vet ju aldrig med hus priser - det ända man vet att de ökar.
Jag har köpt ett radhus i år, nu efter 4 månader så får man betala 10% mer för likadant hus. Men det är klart - någon gång måste ju prisökningen avstanna om än tillfälligt.

Grattis!
Hoppas ni kommer att trivas.
Svårt det där med värdeförändring. Det spelar inte heller så stor roll
lite då beroende på om man flyttar närmare stan eller längre ut från stan.
Det jag vill komma till är att det man tittar på har förmodligen följt ungefär
samma värdeutvecklingskurva.

Bra att ni räknar med stor amortering.

Grattis - kul att det blev av!

Hej igen!

Nu har det strulat till sig ordentligt..... :-(

Näh skämt åsido.
Kom ut ett hus på Hemnet igår, i ett jättefint helt nyrenoverat i samma område där vi bor. Rena drömhuset.
Sambon ringde.

Jag blev superintresserad. Fick fråga om banken strukit vårat lånelöfte.
Fick lägga ett överbud hos mäklaren.
Mäklaren ringde upp till säljaren. Dom skulle fundera till morgondagen.
Jag ringde igen och ökade priset med 30.000:- extra ..

Mäklaren ringde idag och sa att dom var positiva till det budet och kunde tänka sälja till det priset.

Jippie jay ey!!

Nu gäller de bara att försöka ringa ägaren till bostadsrätten också. Ja menar vi har inte lagt handpenning än till han men han har fixat papper bla bla, som vi skulle tagit med oss till banken imorgon.

Det känns nästan "typiskt" att vi jämt ska ha tur i oturen jämt. Att de skulle bli så här. Vår bankkontakt bara skrattade men förstod också att VI BEHÖVER verkligen något större.

Apropå månadskostnaden så blir den densamma faktiskt. Och vi kan på så vis amortera i lika hög sträckning som för bostadsrätten vi var intresserade av..

Jag uppdaterar om hur det har gått... Vi ska på visning av huset imorgon och komma överens med ägaren imorgon 11.30 nämligen.

Simma lugnt, alla.. Bilder på huset kommer imorgon!

/Jimmy

:) Hahaha, ja livet har sina härliga vändningar - lycka till!

Inte undra på att vi aldrig vinner någon budgivning. Är det så här det går till så förstår jag ju .. men hur vågar du? Överbud som du sedan bjuder över själv och då har du inte ens varit på en visning än? Samtidigt som du redan vunnit en annan budning på en bostadsrätt .. jisses .. :eek:

Hoppas ni får huset, ni behöver utrymmena och hus är kul!
Större ansvar men kul.

Ni slipper även brf. avgiften om 4200kr det motsvarar ungefär lånekostnaderna för 1 Mkr.

loffes skrev:
Ni slipper även brf. avgiften om 4200kr det motsvarar ungefär lånekostnaderna för 1 Mkr.
Stämmer väl i och för sig. Men istället skall vatten, sophämtning, värme, fastighetsskatt, underhåll etc betalas...

Smeddie skrev:
Inte undra på att vi aldrig vinner någon budgivning. Är det så här det går till så förstår jag ju .. men hur vågar du? Överbud som du sedan bjuder över själv och då har du inte ens varit på en visning än? Samtidigt som du redan vunnit en annan budning på en bostadsrätt .. jisses .. :eek:
Det är så här.

Bostadsrätten var det ingen budgivning på. Privat säljare. (Ingen Mäklare inblandad)

Utgångspris på huset var 1.690.000:-
Vi ringde mäklaren en timma efter den kom ut på Hemnet och la ett bud på 1.900.000:-
Han ringde säljarna som var väldigt intresserade och "accepterade" vårat bud.
Dock ville mäklaren att vi skulle dit på visning, en vecka innan visning för övriga.
För att vi skulle vara säkra på att vi ville ha huset.
Vi har nyligen varit där och det ser ännu bättre när vi väl varit där.

Anledningen till att vi la ett högt bud är att just det området är eftertraktat, det kommer nästan aldrig ut hus där, barnvänligt, nyrenoverat, bla bla. För ett par år sen såldes ett likasinnat hus, för 1.775.000:- ... dock utan renovering av kök, golv, väggar, ombyggnationer, etc som det hus vi har varit och kollat på har.

Köket sa mäklaren har kostat över 200.000
Parkettgolv på hela nedervåningen måste ha kostat en del.
Näh, vi tror vi har gjort rätt, nu är det bara till säljarna att säga JA när mäklaren ringer och säger vi var intresserade även efter visningsbesöket.

Så ett tips till er som aldrig vinner budgivningar, ring mäklaren så fort ni ser huset på hemnet och lägg ett bud.
Det vinner både mäklaren och säljaren på.

Ja, slippa ha visninar, äta ute för säljarna, mäklaren slipper ju ringa, ha sina visningar också för den delen.

Ptja, det var väl allt..

/Jimmy

loffes skrev:
Hoppas ni får huset, ni behöver utrymmena och hus är kul!
Större ansvar men kul.

Hej!

Ingår Samfällighetsavgiften vi kommer få, om vi får huset på 3000:- i driftskostnaderna?

/Jimmy

Kanske i Kronoberg.... I stockholm tror jag nog att en mäklare som har en köpare som ringer o lägger omgående 10 % över utgångsbudet... skrattar hela vägen till banken. Varför erbjöd ni inte 1 750 000 kr men nämnde också med att ni kunde ta det omgående? Bara för att se om ni fick någon reaktion?

O jag måste även fråga: La ni ett sånt högt bud utan att ens ha sett huset? Är ni gjorda av pengar? Eller utgår ni ifrån att om skalet ser ok ut så är resten det också?

Bara undrar...då det hela känns nästan desperat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.