Tänkte höra vad ni andra här på forumet har blivit erbjudna för rörliga räntor. Jag kan väl börja med 3,71 av swedbank och 3,75 av Handelsbanken (28/3)

Trevligt. Jag har som stamkund i SHB sedan sju år lyckats gråta mig till 3,95% (0,1 procentenhets rabatt vid tillfället) :mad:

Jag har 3,65 ifrån Handelsbanken. Tecknade lånet för 2 veckor sedan.

Har nu även fått 3.70 från SEB. Tror även att jag kan pressa dem lite till...

lite off topic kanske o ber om ursäkt i så fall. Men kan man förhandla om den rörliga räntan? Ska köpa hus strax och trodde bara man kunde förhandla om de man låser på typ 2 eller fler år?

Visst kan man förhandla om den rörliga räntan. Både tremånadersräntan som kallas rörlig i folkmun och den som är dag-för-dag-rörlig (men ovanlig att bankerna ens nämner).

Det är väl så att man förhandlar om en ränterabatt på den rörliga, man får ju inte en garanterad nivå.

Om du får en rabatt på 1% enhet så följer du den rörliga minus 1% enhet hela tiden. Idagsläget ligger väl den rörliga på ca 4.9%, alltså skulle du i detta fall ligga på 3.9 istället.

frasse skrev:
Det är väl så att man förhandlar om en ränterabatt på den rörliga, man får ju inte en garanterad nivå.

Om du får en rabatt på 1% enhet så följer du den rörliga minus 1% enhet hela tiden. Idagsläget ligger väl den rörliga på ca 4.9%, alltså skulle du i detta fall ligga på 3.9 istället.
Finns flera alternativ för hur rörliga räntan erbjudes. Vissa banker gör som frasse skriver men vissa går på STIBOR + pålägg av banken. Pålägget är fast men STIBOR följer marknaden. Genom att förhandla ner pålägget så får man en lägre ränta.

Nåväl, fortsätt skriv vad ni blivit erbjudna!

Jag har 3 månaders på handelsbanken.

betalade första 3 månaderna 3,68% sen när de vart ändring vart det 4,05%

Senaste budet är 3,65 från swedbank

Vi betalar 3,33 nu på vårt 3-månaders. (Låg på 2,93 när vi tog det).
Swedbank har vi.

Om det inte är ngn höjning nästa vecka så är vi lovade fredagen den 13:e
3-mån ränta med 0,35% rabatt av dagens kurs. 3.55% får jag till det. SEB.
Amorteringsfritt. Jag har allt hos SEB så man är väl en storkund...

3,60 från Swedbank är vårt senaste bud. De andra som vi förhandlar med (Danske bank och Nordea) har inte velat matcha det.

HM skrev:
3,60 från Swedbank är vårt senaste bud. De andra som vi förhandlar med (Danske bank och Nordea) har inte velat matcha det.
Men det är väl uträknat som någon form av "rabatt" på deras ordinarie räntor? Så har i alla fall vi det (har också Swedbank). Vår bankman hävdade att han inte kunde sätta en viss procentsumma, utan "bara" ge oss rabatt på ordinarie räntor. Banken kan ju inte garantera en rörlig ränta mer än max tre månader, ska ni förhandla igen sedan?

Ser att ni diskuterat detta ovan men blev inte riktigt klok på svaren.

På grund av husförsäljning och husköp ska vi till banken idag och förhandla om rubbet, så det är ju intressant att veta hur ni andra gör.

Vilken bra tråd!

Vi lånar 2.8 miljoner egen insatts 200 000 kr.
Vi har fått flera ränteerbjudanden, detta är de mest intressanta.

3.83 % NORDEA 2,7 mille, 3.95% på toppen 100 000 kr.
3.65 % SEB 2,55 mille, 4 % på toppen 250 000 kr.

Vilket erbjudande är egentligen bäst? Hur svårt/enkelt är det att få bort el minska topplånen genom renoveringar?

Vi köper hus i Nacka, fågelhöjden, saltsjöbaden/ fisksätra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.