V
vimsingen: Hejsan! Vi ska också bygga på en våning och sitter med offerter och exelblad. Någon som har några bra råd?
1 svar · 3,4k läst
B
Anonymiserad 10051: Vi bygger oxå med hög standard men tack vare kontakter och att vi gör mycket själva så kommer vi ner på en kostnad som är ruggit bra för huset. Allt som allt (inkl tomt, garage, anslutningar + övriga kostnader) kommer vi landa på 2,2-2,3 och då har vi själva valt att lägga krut i både kök (marbodal) och badrum (kakel, klinkers, bastu, bubbel). Värdering? Det kommer nu snart, och
21 svar · 11,8k läst
O
ordain: [citat] Jag har svårt att se att banken skulle lova något sådant. Däremot kommer ett lån på 600k bundet på 5 år sannolikt inte innebära någon stor ränteskillnadsersättning ifall ni inte tar lånet till dålig ränta, eller räntorna faller riktigt ordentligt. Personligen tror jag dock att chansen är god för lägre bundna räntor senare. Kreditoron syns tydligt på räntorna idag.
7 svar · 1,6k läst
K
Kalarne: Du kan få avgiften prövad av Energimyndigheten. Anslutningsavgiften skall vara "skälig". Du kan beställa jobbet först och klaga sen eller tvärt om. Kolla myndighetens webb där finns en del info i detta ämne och blankett för prövning.
8 svar · 1,2k läst
J
johab: Kul att det gick vägen!
3 svar · 1,2k läst
B
b_hasse: Har man aktiebolag så kan företaget betala en marknadsmässig hyra för ett rum i bostaden (några tusen per månad?). Man får bara göra ett litet avdrag, men resten beskattas som kapitalinkomst, dvs 30%. Det är mycket bättre än att ta ut motsvarande belopp som lön. /Hasse
5 svar · 15,0k läst
A
alacs: Vi har för avsikt att bygga ut huset med ca 15 kvm per plan i 3 plan. I källarplan (soutteräng) behöver en platta gjutas och sedan murningsarbete upp till entreplan Entreplan och övre plan är 2 "enkla" utrymmen med el och vattenradiatorer, dvs. inte utrymme för badrum el liknande. Huset ligger i Sthlm, vilket jag förmodar har betydelse. Vad kan det tänkas kosta per kvm?
0 svar · 1,3k läst
Mattias L.
Mattias L.: Jag nämnde att vårt hus är värt mer till min bankman då höjde han på telefonen husets värde med 150' och han flyttade ner vårt topplån till bottenlån så ta det lugnt med värderingsman det kan bli en onödig kostnad. Kolla med banken först!
5 svar · 1,2k läst
F
fialialej: Ok. Offerten gäller i huvudsak en dags arbete, men de kommer att vara minst 2 personer. Vi har inte anlitat en byggnadsingenjör, men liknande lösning har gjorts av andra i samma område.
2 svar · 1,7k läst
O
ordain: [citat] En kund med bra förhandlingsläge är en kund som inte behöver låna pengar, men vill göra det ändå, gärna för att investera pengarna i någon av bankens dyrare sparprodukter, som en aktieindexobligation. Det där är ju lite extremt, men generellt gäller: 1. Du ska vara en låg risk. Detta har blivit viktigare på senare tid. Visa att du är en stabil låntagare med goda
10 svar · 2,3k läst
J
jimmylindholm: [citat] har inte disk räntan ännu , 4.9 över 5 år låter rätt bra ,i vilken bank ? mvh jimmy
1 svar · 909 läst
O
ordain: Inte för att det känns speciellt realistiskt, men det lättaste sättet är kanske att ta ett vanligt lån i Sverige i svenska kronor och sedan swapa bort räntebetalningarna i kronor mot räntebetalningar i dollar med rätt finansiella instrument. Med någon kombination av ränte-swappar och valuta-swappar borde du kunna uppnå önskad effekt. Det är dock knappast något du bara kan gå in
12 svar · 6,7k läst
Freco
Freco: Jag rekommenderar skatteverkets handledning http://www.skatteverket.se/rattsinformation/handbockerochhandledningar/skattehandledning/2008/innehall.4.3a7aab801183dd6bfd380003906.html Den för dig relevanta informationen finns på sidan 338 och framåt.
3 svar · 7,6k läst
M
midsjö: Som rubriken lyder vad har ni får ränta på era topplån? När och vilken bank har ni? Mvh/ Midsjö
0 svar · 1,1k läst
T
ThomasN: Pratade precis med handläggare på Svensk Fastighetsförmedling. DnB NOR ger inte längre ränte-rabatter säger dem. 5,03% på rörlig ränta idag, 080805. Någon som har bättre?
7 svar · 5,1k läst
G
gustavk: 15000-20000 per kvm kan vara ett riktmärke.
1 svar · 1,7k läst
G
gaia: ja, då vet du ju själv vad byggfirmor betalar för material i din bygghandel :). Och sen kan du jämföra till vilket pris dom säljer det vidare till husköpare :). Ställ frågan till dom...Du sitter ju närmare informationskällan än vi andra :) gaia
2 svar · 1,3k läst
M
midsjö: 5,25 det låter ganska bra det...Hur lång byggtid har ni då? Ska försöka få ner den till 5,15 om det går Vi ska förhandla vår i slutet av Augusti.
21 svar · 2,3k läst
M
Marive: Jag hade nog som flera andra föreslagit, om det finns plats byggt ett nytt "billigare" hus i närheten men planerat för en framtida avstyckning av det, anlagt avlopp + vatten så att ni kan dela det mellan husen, lagat upp det mest akuta och lagt kanske 5-års plan för upprustning av det gamla huset som ju har ett personligt affectionsvärde för din sambo. Jobbar han som snickare så kan han
32 svar · 15,0k läst
·
Swetrot
Swetrot: Fanns en blänkare om det i lokaltidningen för några dagar sedan. Länsstyrelsen hade pengar för 150 lador, vilket var en väldigt liten andel av vad som skulle behövas. Bara här i länet räknar man med att c:a 2.000 lador rivs varje år för att de har fått förfalla för länge.
1 svar · 3,4k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Nu var det ju inte prisnedgången som skulle diskuteras i den här tråden även om vi kom in på det. Min frågeställning var snarare hur resonemenget gick kring att belåna sig mer än idag, om räntorna når rekordnivåer.
70 svar · 10,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det låter som om ni ska bromsa (om det går) och se till att få tag på en annan byggare. Förtroendet är väl inte på topp nu ... Vad blir nästa sidointäkt? :(
12 svar · 1,8k läst
Freco
Freco: Man tackar! Som jurist är man inte begåvad med skicklighet i excel, även om jag brukar ses som undantaget som bekräftar regeln ;)
7 svar · 7,2k läst
U
ulricac: Hejsan! FredrikR: Den bankman vi träffade på Swedbank (vi hann få lån beviljat där innan vi bytte bank) påstod att det enda alternativet de hade var ett sk Byggnadskreditiv och att man då måste komma in med kvitton/fakturor. Jag frågade då om detta verkligen var det enda alternativet eftersom det kändes "bökigt" men fick svaret att andra alternativ INTE fanns. Fast iof vet jag ju inte
9 svar · 15,1k läst
G
Gladh: [citat] Det var just den anledningen som lämnades från SEB på nyheterna när man diskuterade varför SEB höjde mer än alla. Justeringen (0,25 %) till de svenska räntorna skedde någon vecka innan riksbanken höjde sin ränta och höjningen med 0,5% skedde någon vecka efter riksbankens höjning... - M
6 svar · 2,5k läst
P
Pyttsan: Om vi pratar storlek på hus så någonstans mellan 120-150 kvm lite beroende på vad du har för krav på ytor och hur många barn du får. Jag bor på 100 kvm och har 1 barn än så länge. Om man bara räknar sovrum så har vi ett, barnet ett och så ett rum över till kontor eller gästrum eller vad man vill ha det till, i dagsläget tycker jag är tillräckligt. Skulle vi skaffa ett barn
2 svar · 1,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det där håller jag inte med om. När du efter 5-10-15 pår betalt desa räntor - "hyran" så är huset mer värt. Eller så har det iaf varit historiskt sett över tiden iaf, även om det kan dippa under 5.10 år ibland). Och då innebär det ju att din belåningsgrad sjunker. Så du äger mao mer och mer av huset om du håller det i skick iaf. Så ett alternativt till kraftiga
59 svar · 7,5k läst
tallmilan
tallmilan: För de flesta tar det en halv konjunktur cykel att hitta hus så försök inte ens att tajma det "perfekta" huset och konjunkturen. Efter ett år av visningar har man oftast hittat vad det är man vill ha (i ett hus), så gråt inte om ni missar detta hus. Sen finns det två sätt att köpa hus. 1. Inte huset man egentligen vill ha men det har stor potential för värdeökning 2. Drömhuset, som
8 svar · 3,2k läst
V
viker: Hej Om jag vore du skulle jag omedelbart fixa omplacering av lånet, bankmurvlar ska veta vem det är som genererar bankens vinster dvs du och vi andra kunder. Fräck lymmel det där, snoka på kunden och ha åsikt om vilket betalkort du vill använda. mvh Christer
10 svar · 2,0k läst
Loner
Loner: Planlösning, situationsplan och fasadritningar ritade jag själv i CAD, konstruktionsritningar tog jag några skisser jag gjort för hand. kostnad = några timmar av mitt liv. /L
4 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.