Medlem
· Västerbotten
· 40 inlägg
Ja det skrev jag i mitt första inlägg. Jag fick 5,00% ränta på byggnadskreditivet. Jag har inte på något sätt låst upp mig att placera det slutliga lånet hos HB.
Banken påpekade själv tidigt i diskussionen att jag var en bra kund. Det var en tydlig signal för mig att jag hade ett bra förhandlingsläge. Jag påpekade att det var fler banker som ville ha mig som kund och gav samma villkor. Det blev helt enkelt en budgivning om mig som kund. Alla förstahandskontakter med bankerna gjordes telefonledes, därefter var det via email jag sänkte räntan och kreditvillkoren i 3 steg. Hela processen gjordes på mindre än en vecka. Jag vill ha ett högt tempo i sådana här diskussioner.
Jag är nöjd med resultatet, kunde kanske sänka 5-10pkt. Jag var dock mycket nära bankens gräns. Mitt mål var dock 5.00% OCH full frihet att välja kreditgivare för det slutgiltiga lånet. Det sista faktiskt viktigast.
Jag tror att det är viktigt att påpeka att var och en förhandlar utifrån sina egna förutsättningar och tar lärdom av andras erfarenheter vilket detta forum gör på ett bra sätt.
/Janne
Banken påpekade själv tidigt i diskussionen att jag var en bra kund. Det var en tydlig signal för mig att jag hade ett bra förhandlingsläge. Jag påpekade att det var fler banker som ville ha mig som kund och gav samma villkor. Det blev helt enkelt en budgivning om mig som kund. Alla förstahandskontakter med bankerna gjordes telefonledes, därefter var det via email jag sänkte räntan och kreditvillkoren i 3 steg. Hela processen gjordes på mindre än en vecka. Jag vill ha ett högt tempo i sådana här diskussioner.
Jag är nöjd med resultatet, kunde kanske sänka 5-10pkt. Jag var dock mycket nära bankens gräns. Mitt mål var dock 5.00% OCH full frihet att välja kreditgivare för det slutgiltiga lånet. Det sista faktiskt viktigast.
Jag tror att det är viktigt att påpeka att var och en förhandlar utifrån sina egna förutsättningar och tar lärdom av andras erfarenheter vilket detta forum gör på ett bra sätt.
/Janne
Tjena, du skriver ovan att du tänker försöka relatera räntan på ditt slutlån till repo-räntan..... har försökt ett par ggr själv med en rad olika banker.. samt frågat massor med folk jag känner men... har alltså aldrig träffat ngn som lyckats med det....ILampansSken skrev:Byggtiden är beräknad till 5 månader. Självklart förväntara jag mig lägre ränta på den slutliga placeringen av lånet, vilket innebär en lägre lånekostnad. Ju tidigare lånet slutligt kan placeras ju bättre.
F.ö. kommer kommer jag att ha hela lånet rörligt. Ska försöka att relatera den räntan til repo-räntan. Där tror jag dock att det blir svårt. Jag ser att bankerna höjer lite hur dom vill inte i relation till repo-räntan. Den påtryckning man då har är att byta bank, och hela lånet rörligt är en förutsättning till det. Detta blev lite off topic kanske men handlar i alla fall om ränta.
/Janne
Vet att det har skrivits i forumet att det är de som lyckats men det är lätt att skriva det och en annan sak att verkligen få det....
Lyckas du med så skicka gärna ett PM till mig om vilken bank det är och i vilken ort.....
Pratade med banken idag.... vårt spann på 0,30% mot SBABs har minskat till 0,11%... dvs vår byggkreditivränta är idag 5,32% (egentligen 5,42% men jag snackade ner den 0,10%)..Theoharis skrev:Hej
vi har rörlig ränta på kreditivet och har fått (Sparbanken Finn) SBABs rörliga ränta minus 0,30% i rabatt.
Dvs om man tittar idag så har vi 5,13%
En annan sak som spelade roll när vi skulle lägga upp kreditivet är vad det kostar i straffavgift att inte lägga slutlånet på samma ställe som kreditivet..
Kostnaden för detta varierade mellan 3000-25000 kr när vi jämförde 5 banker. Har för mig Swedbank tar ca 10000.
Väljer ni en bank med hög kostnad för detta så har ni sämre förhandlingläge när det blir dags att snacka räntor för slutplaceringen då de vet att det blir dyrt för er att byta.
Lycka till
/Theo
Gjorde klart för henne att jag kommer att ha detta i åtanke när det blir dags att slutplacera..... (hos sa förvisso till mig från början att spannen mot SBABs är inget fast utan kan ändras ngt men att den i princip skulle följa riksbankens ränteändringar dvs jag borde ha drabbats av en höjning på 0,25% så här långt.... men har drabbats av 0,35% (hade 4,97% från början).... att spannen minskat från 0,30% till 0,11% mot SBABs är heller inte så bra...
Tror dock att 5,32% idag står sig hyfsat bra ändån som kreditivränta...
Ngn annan som har koll på vad er kreditivränta är just idag (alltså inte vad ni fick för en månad eller en vecka sen utan idag)....förutsatt att ni har den rörlig som jag (kan ändras från dag till dag)
Vi har 5.25 på Swedbank
Klicka här för att svara