Hej. jag vet att det är svårt att svara på den här frågan. Men jag försöker iaf:) Jag har en tomt som jag vill bygga ett stenus på, gärna i lite funkis stil. jag undrar ifall det blir billigare om jag köpet matrialet själv eller om jag köpa ett färdigt hus? Det skall tilägas att jag jobbar som inköpsansvarig på en bygghandel och jag har goda kontakter inom entreprenad och byggfolk. Skall man räkna med 15000kr kvm ändå?
Tack för alla svar.

Jag skulle tro att du då också har kunskaper långt över gemene mans nivåer om vad det är som kostar i ett hus.

Jag tror du skall bygga "lösvirke". Har du kontakter och rabatter så kan du säkert klara dig i den nedre delen av skalan på 10-20.000kr/m2 som man brukar ha som riktmärke. Sedan är det ju standarden som sätter nivån på priset. Det finns de som köper vitvarorna för 30-40.000kr till ett hus, andra har svårt att hålla sig under 150.000kr. En del tapetserar med tapeter som kostar 100kr/rullen, medans andra inte hittar något snyggt för under 600kr/rullen. Så där rullar det på...

Vilken nivå du vill ha vet du bäst själv.

ja, då vet du ju själv vad byggfirmor betalar för material i din bygghandel :). Och sen kan du jämföra till vilket pris dom säljer det vidare till husköpare :). Ställ frågan till dom...Du sitter ju närmare informationskällan än vi andra :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.