Hej

Det närmar sej för oss att förhandla om kreditivränta.

Vi har Swedbank i dagsläget. Vilken kreditivränta har ni fått ?

Tacksam försvar

//
Midsjö

Redigerat:
Hej,
Vi ska skriva med Swedbank i morgon. När jag pratade med banktjänstemannen förra veckan (innan reporäntan höjdes...)uppgav hon en ränta på 5,50 % för byggkreditivet.

/Åsa

Hej Åsa

Tack för ditt svar återkom gärna vilken ränta ni kom fram till idsg.

MVH/

Midsjö

vår byggkreditivv ränta höjdes just till 5.29% häromdagen var den 5.04%. Rörlig då förstås. :)

Om du bygger med något större husföretag så kolla om inte dom har samarbete med någon bank. Vi fick Nordeas ordinarie 3-månadersränta på vårt kreditiv när vi byggde, sparade ca 10 000 på det :)

/fredrik

Vårt byggföretag har också samarbete med Nordea. Om det nu är anledningen till vår ränta vet jag inte. Men vi har någon rabatt. på deras rörlliga ränta.

Tack för era svar

det jag söker är så färska siffror som det går så man vet hur man ska förhandla med banken.

Då har vi kommit hem från besöket på Swedbank. Vi skrev byttkreditivet på räntan 5,50%, vi fick behålla den räntenivå som hon sa innan reporäntan höjdes.

/Åsa

Hej Åsa

Hur lång byggtid har ni på ert hus?
Och tack för ditt svar

Hej Midsjö,

Vi ska göra en tillbyggnad - ej nybyggnad. Vi ska bygga ut 1 1/2 plan inkl källare där varje plan är ca 50 kvm.

Grävaren kommer inom 2 veckor och börjar med grävning av grunden.
Sen har vi anlitat en snickare för stomresning och göra allt det utvändiga klart . Resterande förutom el och vvs ska vi göra själv (= kommer ta låååång tid). Vår bankkontakt hade ett upplägg på kreditivet på ett år. När vi skrev på pappren i går ändrade vi detta till två år (tror jag det var...).

Om vi behöver mer tid innan värdering om omläggning av lån ska vi kontakta henne.
Hon ville även ha en kopia på byggfelsförsäkringen samt avtalet med snickare (ABS05). Kan vara bra för er att ta med er när det är dax att skriva.

Lycka till!

/Åsa

Hej

vi har rörlig ränta på kreditivet och har fått (Sparbanken Finn) SBABs rörliga ränta minus 0,30% i rabatt.
Dvs om man tittar idag så har vi 5,13%

En annan sak som spelade roll när vi skulle lägga upp kreditivet är vad det kostar i straffavgift att inte lägga slutlånet på samma ställe som kreditivet..
Kostnaden för detta varierade mellan 3000-25000 kr när vi jämförde 5 banker. Har för mig Swedbank tar ca 10000.

Väljer ni en bank med hög kostnad för detta så har ni sämre förhandlingläge när det blir dags att snacka räntor för slutplaceringen då de vet att det blir dyrt för er att byta.

Lycka till
/Theo

Hej!

Ska bygga ett Duett från Myresjöhus. Markberedningen startar i mitten av augusti. Produktionskostnaden är beräknad till 3,7 mkr. MH har ett förmånligt avtal med Nordea om byggnadskreditiv och slutliga placeringen av lånet.
Nordeas rabatt på kreditivet är 30 pkt under det rörliga lånet som idag är 5,70%. Detta blir då 5,40%

Men diskussioner med banken är i allra högsta grad en fråga om förhandling och att vara påläst!

Jag har Handelsbanken som min bank sedan 20 år. HB var inte alls glada när jag började att förhandla med dom. Efter diverse turer med ett antal banker slutadet kreditivet på 5,00% och det viktigaste av allt. Inga extra kostnader om jag väljer att INTE placera lånet hos HB. Den kostnaden skulle annars bli 4500Kr. Inte så mycket pengar i detta sammanhang, men jag tycker inte om utpressning som jag tycker detta är. Diskussionen avslutades 2008-07-11.

/Janne

Hej Janne

Så ni får 5.0 på byggkreditivet då? Hur lång byggtid har ni innan ni ska plecera om det till banklån?

//Midsjö

Byggtiden är beräknad till 5 månader. Självklart förväntara jag mig lägre ränta på den slutliga placeringen av lånet, vilket innebär en lägre lånekostnad. Ju tidigare lånet slutligt kan placeras ju bättre.

F.ö. kommer kommer jag att ha hela lånet rörligt. Ska försöka att relatera den räntan til repo-räntan. Där tror jag dock att det blir svårt. Jag ser att bankerna höjer lite hur dom vill inte i relation till repo-räntan. Den påtryckning man då har är att byta bank, och hela lånet rörligt är en förutsättning till det. Detta blev lite off topic kanske men handlar i alla fall om ränta.

/Janne

Hej

Men fick du 5% på byggkreditivet?
Och vad var dina argument till den bank som gav dej detta.Jo man kanske ska ha allt rörligt då har man ju alltid möjlighet att byta bank om man skulle få bättre ränta på annat håll. Vissa banker vill kanske ha nåt kontrakt på att man ska låsa sitt lån till deras bank under nåt år,men det vill man ju slippa rena ganster fasonerna egentligen. Dom lockar med en fördelaktig ränta på byggkreditivet sen är man fast . Men det tänker jag inte gå med på man vill ju ha frihet att ha sitt lån i den bank som ger bäst ränta det är ju mycket pengar det handlar om.

//
Midsjö

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.