Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Swetrot: Ja, de fem första åren är avgiftsfria, och de följande fem åren är det halv avgift.
klaskarlsson: Det enda jag vet man har kunnat få avdrag för är det som hette ROT-avdraget (?) - ett avdrag för renoveringar som man fick för ngt år sen - men det finns ju inte nu längre. Jag har mycket svårt att tro att man skulle få ngt extra avdrag för att man isolerar extra??! Men jag vet inte säkert dock... Att du gör en energibesparande åtgärd gynnar ju mest dig själv i form av lägre
Kalarne: När man jagar priser så vill man ju dels komma så billigt som möjligt undan, dels inte bli lurad. Skall snart låta mura upp ett större fritidshus med platta på 120 m2 och ytterväggar i IsoLeca på ca 190 m2 på Gotland. Har fått lite priser och undrar nu om jag är rimligt ute eller om man skall börja skeppa saker från fastlandet, vilket jag drar mig från. Det bästa vore att ha en
it-snubben: Ta det på försäkring! Om skadan går djupare så stiger kostnaden drastiskt och då kan det vara för sent att få det accepterat som försäkringsbar skada eftersom golvet redan är upprivet. Anmäl skadan till DITT försäkringsbolag (det är du som har skadan). Sedan gör försäkringsbolagen upp om självrisker mellan varandra då det inneblandar en annans ansvarsförsäkring. Du behöver
Swetrot: I princip har banken rätt i det, eftersom de som utlånare alltid har tolkningsföreträde. Att dränering behövs och att pannan är dålig bör dock avspegla sig i priset på huset, så efter att detta är åtgärdat kan man med hjälp av en värdering baka in åtminstone en del av det i bottenlånet. Men, det förutsätter som sagt att det är ett bra pris på huset.
gustavk: Räkna med att en tillbyggnad kostar mellan 10000 till 20000 per m2. Dvs ungefär som att bygga ett nytt hus.
ErikL: Sätt in pengarna på ett bankkonto så länge om du gjort affären i år. På restskatt över 20,000 kommer staten att ta ut ränta från mitten av februari 2009, men fram till dess är det "gratis" att låna pengarna. Däremot kan det ju vara smart att investera dem på något garanterat riskfritt sätt...
Andreas28: Vilket hus menar ni? det finns ju 2 olika hus 121:an och 159:an 121:an kostar cirka 1,7 miljoner och det större 159:an kostar runt 2050,000 kr Dessa priser är från oktober så jag vet ej om dom har ökat något, vi kollar på ugglan volym och det har ökat nästan 100 000 kr mellan oktober fram till nu. mvh Andreas
Swetrot: Lån är ju svårt att betala i förskott. Som regel aviserar banken att DEN dagen kommer vi att dra ränta för den tid som varit sedan du senast betala ränta, plus en amortering som minskar det belopp som du betalar ränta på nästa gång.
klaskarlsson: Jag kör rörligt och har hitills tjänat på det. Det är väl lite som emd banklåneräntorna - i fast pris ingår en "försäkring" - dvs i längden är det alltid dyrare. Å andra sidan går väl elpriset på sikt uppåt - och då kanske fast pris lönar sig - fast det vet ju elbolangen ofta bättre än du - och sätter priserna därefter... Jag har EONs rörliga pris på vatenkraftsel: Från
fikonstina: vi hade ett gammalt hus från 1943 på 100 kvm. Vi ville ha ungefär dubbelt så mycket boyta. Efter 6 års dribblande hit och dit hur vi skulle göra så upptäckte vi att prisskillnaden mellan att riva befintligt hus och bygga ett helt nytt och att göra en stor tillbyggnad och renovera inte var så stor. Mitt tips är att ni undersöker även denna möjlighet. Det verkar som om att rationell
Vaxholmskan: Har hört från flera håll att man inte bör lägga mer än en tredjedel av familjens nettoinkomster på boendet! Vi har ca 40.000-45.000 i nettoinkomster och får när vi byggt färdigt en boendekostnad på ca 14.000:- + amorteringar. Bygger för ca 4,5 miljoner, lånar ca 3,8 milj och cashar 15% efter att nuvarandet boendet säljs. Passar då på att betala av ett billån, så att bolånet
jockex: Alla förslag emottages. Jag ska bygga en villa på ca 130 kvm 1-plan. De priser jag är intresserad av är kostnader för ex. garage, markarbeten, stensättning, utvändig målning, el, vvs, räntekostnader mm. Jag tänker handla upp en byggentreprenör som bygger till färdig gips. Därefter tar jag över och bygger innerväggar, kök, tapetsering och invändig målning.
KnockOnWood: Cyphera, kul att höra av någon i samma läge! Vad har ni fått betala, och för hur stor tomt? Vi har inte ens en aning om vad tax.värdet för tomterna blir. //KnockOnWood
joa_bj: Ok. Tackar! Några fler konkreta tips någon?
Pepparkaka: Pris på KA i Stockhom varierar ungefär mellan 15 000 och 30 000. Några av de KA jag kontaktade tog 15 000 - 18 000, men är jag pratade med dem kändes det inte bra. De verkade trötta, och jag fick intrycket att de inte skulle vara till någon större hjälp. Då anser jag att det är bättre att lägga till några tusenlappar och få en duktig KA som kan hjälpa till med mer än det som
Pongu: Det ser ju ut som att livsmedelspriserna skulle kunna gå ner framöver (bra skördar och fler bönder satsar på livsmedel pga de höga priserna). Oljepriset beror till en stor del på spekulation (enl OPEC). Båda dessa faktorer är ju svåra att påverka med den svenska riksbanksräntan, förutom att en hög ränta stärker den svenska kronan, vilket motverkar prisökningarna genom att
jockejauer: God kväll Tack alla för era komentarer , man fastnar lätt i saker och ser med skygglappar......men det är tacksamt att det finns en möjlighet att skicka en fråga på morgonen när man sovit som sämst och pang så har man en del tips som kan var värt mycket. Nu blir det så att jag avvaktar ett litet tag och sen lyfter jag fram denna tråd vid ett mer lämpligt tillfälle....??!! Tack igen
sunndal: Någon som byggt Doppingen från Fiskarheden? Vad har ni betalat för plattan och ingår golvvärme? Vi fått ett pris på 230 000 om de ska göra jobbet. Undrar om priset är ok eller om vi ska kolla med andra också. LIN
ordain: Vi hade Swedbank och fick välja mellan att skicka in fakturor, eller att bara säga till när vi ville lyfta pengar från kreditivet, så satte de in pengar på vårt konto direkt. Vi skickade in fakturor tills precis på slutet, då vi tog ut resten av kreditivet direkt in på kontot, så vi kunde köpa smågrejer, som man ofta köper i slutet, utan att hålla på med fakturor och så.
klaskarlsson: [citat] Det gäller även retroaktivt - så om du har uppskov och inte betalar av dom så åker du på räntan :( /K
carlbanan: Jo, man får ju hoppas att det blir värt nån krona mer. Men det man är rädd för är ju att eftersom ursprungshuset är i princip orört och att skarven mellan huskropparna inte är så vacker heller, och kommer inte bli det förrens vi tar tag i den delen av huset, så drar det ner värdet på hela byggnaden. Det skulle ju kännas surt eftersom det tydligen kostar en slant också. Får väl
kjl: Nu har vi kollat med snickarn vi ska ha hjälp av och räknat lite på det och han är helt övertygad om att vi klarar det på 1,3 (vi har höjt vårt tak för att få med oförutsedda utgifter.) Så nu ska vi bara skaffa riktiga ritningar.
Anders_Roslagen: Ingen fara, tycker du var rak och ärlig... Vet att jag vill ha mycket fakta inför det mesta jag gör, därför jag frågar här på dessa forum. Vill tacka alla som livat upp denna tråd.
Micke78: vi hittade felet, efter en lång genomgång per telefon mellan mig och banken. Det visade sig att kvitto för inbetalning av fastighetskatten hade försvunnit, men faktiskt var inbetald till säljarna i förtid. Då det är den personen/erna, som äger huset den 1 januari som kommer att få fastighetskatten på sin deklaration året efter. Det gjorde att fastighetsskatten var 6000kr och enkelt
Hammarskallen: Nä det ska ju givetvis kollas med kommunen också! Ängsmark, ca 2000 m2, Småland.
KungAnka: 14000? Jag får det till 2500000*0.05/12*0.7+2000=9300 kr per månad. 14000 måste vara inklusive driftskostnader.
Pepparkaka: Effektiv ränta? Det vanligaste när man pratar huslån (och byggnadskreditiv) är väl räntan på det som lånas, exklusive avgifter som uppläggningsavgift och kontraktsränta?
BobbyEwing: Beror ju på anledningen att lånet inte beviljas. Om lånet inte beviljas på grund av att säkerheten är otillräcklig (för höga lån i förhållande till en fastighets värde exempelvis) så räcker det med att du kan presentera en annan säkerhet, då behövs egentligen inte en medlåntagare, utan det räcker med pantbrev i dennes fastighet. Om anledningen är att banken bedömer att