Fick offerten på vår byggfelsförsäkring. Höll på att trilla av stolen, enligt prod. kalkylen från hussäljaren ska den uppgå till 15 000.

Vad är rimligt för en sådan här försäkring? Vad har ni betalat?

Ingen som har några kommentarer?

Har ringt handläggaren (som hade telefontid på morgonen och alltså inte var anträffbar) och husförsäljaren som står för prod.kalkylen, som lovade att kolla upp saken och höra av sig. Men det skulle vara intressant att höra om andras erfarenheter under tiden.

Försäkringspremien är ju baserad på kostndaen för bygget, men bygger ni verkligen för över 6 miljoner?

Självbyggare som jag betalar ofast bara 10000 och försäkrar då bara materialet.

/U

Nej, inga 6 miljoner här inte. Ungefär 2,3 kommer kalaset att gå på ...

Då förstår jag inte hur offerten kan landa på 60", borde max vara 23", mest troligt runt 15"

/L

Jag höll själv på att göra en miss när jag tecknade byggfelsförsäkring. Jag skickade in totalkostand inkl. bankpapper, pantbrev och annat onödigt. Korrigerade det och skickade ett underlag enbart på själva bygget (material) hamnade på 12400 istället runt 17000.

Hemmakatten
Kan det vara så att det är både en byggfels- och färdigställandeförsäkring? Om ni bygger huset på total- eller generalentreprenad så borde byggaren bekosta försäkringen. Såvitt jag förstått så blir försäkringen billigare om byggaren köper den istället för en privatperson. Själva fick vi betala 29.000.

Byggfelsförsäkringen måste du som byggherre stå för, däremot kan det nog skilja i pris på färdigställanförsäkring, då risken att Nisses bygg HB konkar är större än att NCC konkar.

Ett alternativ till färdigställandeförsäkring är att ställa upp en bankgaranti.

/L

Snailman
Loner skrev:
Försäkringspremien är ju baserad på kostndaen för bygget, men bygger ni verkligen för över 6 miljoner?

Självbyggare som jag betalar ofast bara 10000 och försäkrar då bara materialet.

/U
Ja, och försäkringen gäller inte för material som inte monteras av en firma, så man får betala 10 tusen för ingenting...

Snailman skrev:
Ja, och försäkringen gäller inte för material som inte monteras av en firma, så man får betala 10 tusen för ingenting...
Nä, det är ett försök av staten att få bort svartjobb... och få in mera pengar till stadskassan

/L

Nu har vi fått förklaringen.

Byggaren har två anmärkningar för obetald skatt hos Kronofogden. Känns bra att säljaren rekommenderade den här byggaren och när vi på egen hand upptäckte de här anmärkningarna (som säljaren kände till) försäkrade oss om att det inte skulle leda till några som helst problem. Kändes ännu bättre att vår KA + handläggaren på kommunen på vårt samråd förstod direkt vad den höga premien berodde på men att vår mkt erfarna säljare påstår sig inte ha en susning om att det kunde bli så här. "Vi kan inte hålla reda på allt."

Ah... jag tror jag kreverar snart.

Mikael_L
Det låter som om ni ska bromsa (om det går) och se till att få tag på en annan byggare. Förtroendet är väl inte på topp nu ...
Vad blir nästa sidointäkt? :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.