Loner
Loner: Planlösning, situationsplan och fasadritningar ritade jag själv i CAD, konstruktionsritningar tog jag några skisser jag gjort för hand. kostnad = några timmar av mitt liv. /L
4 svar · 1,4k läst
Q
qassim: Efter kontakt med banken fick jag ta reda på att inom 5 år från den datumet för bygglovet får jag behålla byggnadskreditiv:)
2 svar · 1,4k läst
I
Investor: Hej Klas, ja inlägget om studielånet förutsätter att man har studerat (vilket jag borde förtydligat i inlägget). Har man som BobbyEwings fru studerat och lyckats undvika studielån är det en bedrift som tyder på sparsamhet. Även personer som tagit studielån kan givetvis vara sparsamma.
15 svar · 8,7k läst
Kalle B
Kalle B: Din blogg har jag redan läst förresten, en föredömligt bra uppställning över kostnaderna. Själv hade jag tänkt försöka glömma allt så fort det är betalt :D
5 svar · 3,5k läst
FredrikR
FredrikR: www.lansforsakringar.se har en liknande.
4 svar · 17,6k läst
H
husfixaren_: Vi hittade vår KA, Airjon AB, via en annan som skulle bygga. Det visade sig att KA var katastrof.. for bakgrund se: http://www.byggahus.se/forum/juridik/70117-hjaelp-ka-hotar-att-laemna-sitt-uppdrag.html Nu tre år efter bygget har vi fortfarande ingen slutbevis på huset från kommunen. Han sitter fint på alla mina papper och väntar på att kommunen snart skall komma och kräva mig på vite
12 svar · 2,2k läst
O
ordain: Oj, tack för alla snälla inlägg!
16 svar · 4,3k läst
W
WeeBe: Ett boende köper man för att man behöver någonstans att bo. Det är inget sparande, ingen investering utan en helt vanlig levnadskostnad (konsumtion). Behöver man tex ett hus så söker man efter ett lämpligt objekt och köper det. Då tar man ställning till om jag har råd med det huset, om det fyller mina behov, om man kan bo där i >10 år framöver. Ett hus kommer att kosta dig X antal
17 svar · 5,2k läst
Angelven
Angelven: Det är det allra bästa - att höra med någon som byggt med den leverantören man tänkt sig och gärna i samma område/nejd och gärna med samma snickarfirma också ;-) Vi hade oerhörd nytta av ett par bekanta som byggt myresjöhus när vi funderade och räknade! (Fick låna alla deras kalkyler nämligen - från ett avslutat bygge alltså)
6 svar · 1,5k läst
S
sledgas: Jag stjäl tråden lite, hoppas att det är OK. Jag skulle också vara intresserad av synpunkter angående detta. Vad jag förstått är det ju aldrig "bra" att vara belånad till 100%, men någon insatt skulle gärna kunna få komma med lite input. Om man vill bo så billigt som möjligt, är det bättre att betala av topplånet, eller att ta ett mindre lån och t.ex betala av tomten kontant med
1 svar · 1,2k läst
P
Pongu: Jag håller helt med mycke_nu! Se bara till att bygga i ett rimligt attraktivt läge, så bör det vara en god affär på lång sikt. Se till att ha lite marginaler också. Schablonerna innebär inte något lyxliv och det kommer lätt oförutsedda utgifter som kan vara svåra att hantera om man ligger på gränsen. För många finns också risken att bli arbetslös och man kan alltid bli sjuk.
7 svar · 1,7k läst
L
Längtandsfull: detta funderar vi också på... kan man göra en till våning på alla hus? vi har 72 kvm och skulle gärna vilja ha en våning till... det finns vind nu..
2 svar · 3,2k läst
B
b_hasse: Artikel om JAK: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\07\04\290280&sectionid=Privatekonomi Glöm inte läsa kommentarerna! Det finns dock fel i några av dem. Har man inte sparat i förväg hos JAK, så blir månadsutgiften alltid högre med JAK, jämfört med ett vanligt lån med samma amorteringstid. Kompensationen är kontanterna man får ut efteråt (lika mycket som det
5 svar · 3,6k läst
Swetrot
Swetrot: Skall du låna mer än du har pantbrev för, så får du ta ut nya pantbrev. Om banken tycker att huset är värt mer än tidigare, så kanske de tycker att det är OK att du ökar på lånet, men det är inte säkert att de tycker att det är OK.
5 svar · 6,4k läst
K
KEH: Jag kör med en månads bindningstid hos SBAB. Vid senaste räntejusteringen fick jag 5,07 medan deras officiella ränta samma dag var 5,42. 0,35 procentenheter i "rabatt" alltså. Det lustiga är att när jag använder SBAB:s räknefunktion så går det inte att komma ner i denna ränta hur man än vrider och vänder.
4 svar · 2,3k läst
J
johanpajobbet: Hade tänkt att bygga ut enligt bif bild. ( rödmarkerat ) Det är ett "garage" som nu innehåller garagedel, tvättstuga, liten dsuch, rejäl klädkammare, kontor. Vi vill förlänga denna med 4 meter, bredden som innan 6 meter. Ett enda stort rum. 1 fönster. 1 altandörr. Om vi struntar i tapetval, golvval osv, vad kan detta kosta att bygga? Räkna på att jag gör allt själv. Kommer såklart
0 svar · 3,5k läst
·
loffes
loffes: Tror att det är viktigt att man klargör vad som verkligen ingår i det arbete som ska utföras så att du och firman inte har skillda åsikter. Detta kan komma surt (dyrt) efteråt.
5 svar · 1,7k läst
Swetrot
Swetrot: Det beror lite på hur man har det. Skall man leva med kreditiven länge, för att man t.ex. bygger lösvirke under ett par år, då är ju räntan av en viss betydelse och skall så klart förhandlas hårt. Men är det under några månader då husfabrikanten slår upp modulerna så behöver man inte lägga krut på att förhandla de sista tiondelarna. Det finns förmodligen mer lönsamma saker
2 svar · 1,2k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Har svårt att tro att det är upp till privatperson att betala in momsen på jobb som utförs av utländsk firma. Säger sig självt hur många som skulle glömma bort att redovisa det.
9 svar · 6,8k läst
A
Anksan: just nu ligger våran på under 5%, men om den rörliga ligger kvar ett par dagar till så hamnar den på 5,15%.
16 svar · 8,2k läst
volvo
volvo: [citat] Vad som ingår kan variera. Be respektive KA som ni frågar specificera vad ni får för pengarna. Boverkets anvisningar påtalar att KA skall vara byggherrens utvalde. DÄrför är det direkt olämpligt att entreprenören rekommenderar eller (ännuvärre) tillhandahåller KA i priset. En komplett lista över rikscertifierade KA frinns på boverkets hemsida. VIll man ha en KA som dessutom
6 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Och andra skiter högaktningsfullt i det... Trenden verkar iaf vara: [bild]
6 svar · 66,1k läst
G
Gladh: Vi har SEB som bank, och det gick bara in i något program som de har värderade de om vårt hus till mer än vad jag tycker huset är värt. Jag frågade då om de bara tog genomsnitt kvm-pris i området, och sa att vårt hus var ju äldre och att det byggts massor med nya hus så då drar upp genomsnitts kvm-pris. Men de sa att de tog hänsyn till ålder, garage, uterum, osv osv (antagligen så
2 svar · 3,8k läst
C
Cyphera: Vi bestämde oss för att bygga efter att vi hade fått en kostnadkalkyl från husförsäljaren. Där ingick alla kostnader som man "måste" ta hänsyn till som för att borra efter vatten, räntor under byggtiden på byggkreditivet, kostnad för att dra in telefon osv. Så jag tycker ni ska börja där, då får ni en utgångspunkt. Välj ett par husleverantörer som ni är intresserade av och
1 svar · 2,9k läst
M
marre493: Du måste ha pantbrev för samma summa som byggkreditivet är på. Dvs ska du ha ett byggkreditiv på 3 miljoner så måste du ha pantbrev för motsvarande 3 miljoner. Det är inget banken bestämmer ut de måste göra så.
5 svar · 2,7k läst
P
Pongu: Skönt att inflationsförväntningarna enligt Prosperas undersökning ligger inom ramen på två års sikt. Bankerna har ju redan prisat in både två och tre räntehöjningar. Nu blir det kanske en eller ingen? /Pontus
23 svar · 5,7k läst
·
K
kibbe: Avgifter för att byta bank borde inte förekomma. Det som kan hända är ju om du har bundna lån som du måste lösa in men man kan ju å andra sidan flytta de rörliga och sedan de bundna vartefter de löper ut. De flesta banker har ju ganska få (om några) kostnader för sina tjänster. Oftast är det nog kort (VISA/MC) som kostar.
45 svar · 10,3k läst
loffes
loffes: 5% i skatt skulle jag oxå vilja ha...;-D Klicka på länken/länkarna nedan för info och blankett som du ska fylla i. Läs mer om jämkning: http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/jamkningandradberakningaskatt.4.18e1b10334ebe8bc80001023.html Blankett: http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef3680001046/430239.pdf Man måste jämka varje år för att kunna justera
2 svar · 3,7k läst
loffes
loffes: 85/15 Swedbank
6 svar · 2,9k läst
loffes
6 svar · 2,9k läst
K
KungAnka: Menar du handpenninglånet? Isåfall, ja det kan du, men kolla med din bank. Enda skillnaden brukar vara att du om du byter bank måste betala ränta på handpenninglånet. Men, det blir inte många kronor i sammanhanget. Säg att du lånat 250.000 och det är 3 månader mellan handpenningen och inflyttning, och att banken vill ha 7% i (års-) ränta, då blir det 4300 kr, som du dessutom får
7 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.