Jag och sambon bor idag i en hyreslägenhet. Vi trivs helt okej och letar egentligen inte efter hus.

Vi vet däremot att vi någongång kommer att vilja flytta från stan och lägenhet till en bit utanför stan och ett eget hus. Hemnet är en välbesökt sida då vi båda tycker att det är roligt att titta på hus. Då och då dyker det upp hus som vi finner intressanta. Oftast nöjer vi oss med att tycka att huset är fint och åker inte på visning då vi ju egentligen inte letar hus.

Men så kommer det någon gång om året ett guldkorn och nu är ett har det gjort det. Vi såg ett hus på Hemnet som vi båda föll mer eller mindre pladask för. Visningen är nu i veckan och vi tänker gå på den. Vi har ännu inga barn men huset är som gjort för att växa i. Läget är bra, huset är fint och det är inte mycket som behöver åtgärdas. Vi kan absolut se oss själva bo i huset och har väl i princip redan bestämt oss för att iallafall lägga ett bud förutsatt att vi inte blir besvikna eller avskräckta då vi ser huset i verkligheten.

Min fråga nu är följande; är det ekonomiskt "dumt" att köpa hus nu? Jag är dåligt insatt i det här med räntor och amorteringar (sambon något bättre), vi har ju helt enkelt inte haft anledning att sätta oss in i bostadsmarknaden då vi bor som vi gör. Ska vi låta detta hus passera oss och tro och hoppas att det dyker upp andra, kanske mer intressanta, hus när räntor och detta blir billigare? Ska tillägga att sambon har fast jobb med bra lön till skillnad från mig, även om jag tjänar helt okej så är tjänsten tidsbegränsad.

Om man börjar med huspriserna så spelar de egentligen bara någon roll när man står i begrepp att stiga in i husmarknaden, såsom ni står i begrepp att göra, och när man stiger av, dvs säljer sitt sista hus. När du väl äger ett hus spelar variationerna mindre roll. Vill du byta boende och priserna har gått ner, så har även det hus du vill köpa blivit billigare. Går priserna upp så har även ditt existerande hus blivit mera värt.

Vad gäller räntorna så är mitt intryck att folk tittar mest på månadskostnaden. Har man råd att lägga 12000 i månaden på räntor så bjuder man till den nivån, vad sedan själva räntesatsen är spelar mindre roll.

Självklart kan man kanske tjäna en del på att försöka "tajma" marknaden, men när det gäller en så pass långsiktig investering som boendet, kanske 50 år, tror jag att det är tämligen meningslöst. Hittar man rätt hus till rätt pris tycker jag att man skall slå till.

Prata med banken, gärna före visningen, för att höra deras syn på den tänkta affären. Det gör det lite enklare att följa budgivningen. Det kan finnas spekulanter som vill göra snabba klipp och då finns inte tiden för alltför mycket velande. Ofta räcker det med att man markerat sitt intresse, för att dessa skall dra sig tillbaka.

Jag tycker inte det är dumt att köpa hus nu, förutsatt att man köper något som man har råd med och som passar ens önskemål.

Som grävaren redan föreslagit, ring banken på Måndag och hör med dem vad de tror om att låna ut pengar till ett hus för er del.

Aldrig fel att köpa hus om du tänkt bo där en längre tid.
Du lever bara en gång. Gör det mesta utav tiden, gör det du verkligen vill.

Hej SandraPeter:

Personligen tror jag att det gamla uttrycket "när USA nyser får Europa lunginflammation" till viss del fortfarande gäller. Europeisk industri är bättre positionerad än Amerikansk men USA är fortsatt en viktig marknad för såväl Europeiska- som Asiatiska bolag. Den amerikanske konsumenten står för ca 20% av världens BNP och har under lånefesten starkt bidragit till den goda konjunkturen - även i Sverige. Med andra ord: någon betydande sk "decoupling" tror jag inte på (dvs att Asien, Ryssland, Brasilien osv skall kompensera USAs nedgång fullt ut). Inom vissa områden kan man se en decoupling (tex råvaruförbrukning) men inom globala trender såsom stigande eller sjunkande huspriser tror jag att USAs inflytande är mycket stort.

Att vi inte sett så mycket på verkan på Europas konjunktur ännu är för att vi tidsmässigt ligger efter USA (bland stiger fortfarande styrräntorna i bla Eurozonen och Skandinavien). I USA var styrräntehöjningen färdig sommaren 2006.

Tänk på att bankmännen vet att de både har säkerheter i fastigheten (inteckningar/pantbrev) OCH i er som personer. Därför finns risken att banken erbjuder er ett högre lån än vad i vissa fall är motiverat av enbart fastighetens värde. De bankanställda lever på att låna ut pengar, dvs de kränger lån - precis som Tele2-försäljare säljer abonnemang.

Som svar på frågan: om ni hittar ett hus som passar era behov så kan ni nog redan nu slå till. Men akta er för att ge er in i en huvudlös budstrid "där det gäller att köpa huset till vilket pris som helst". Känn inte att ni kommer missa något tåg. Det kommer komma nya chanser.

PS En spexig Youtube-video från USA (från igår):
http://www.youtube.com/watch?v=pUtbhNI5zHA

Investor skrev:
De bankanställda lever på att låna ut pengar, dvs de kränger lån - precis som Tele2-försäljare säljer abonnemang.
McDonalds lever på att servera snabbmat, men man behöver inte tacka ja på frågan "Supersize?" när man beställer....

Tycker inte att det är fel att köpa hus nu. Visst varnar man för lågkonjuktur osv men Ni får ju räkna på vad Ni har råd med och vad som händer om tex du inte får fortsätta med din tidsbegränsade tjänst. Det som jag ser som ett plus i dagsläget är att det lugnat ner sig på bostadsmarknaden. Visst, det förekommer säkert fortfarande budgivningar som helt sanslösa men överlag så verkar det lugnat ner sig. Nu vet jag inte var Ni tittar på hus eller vad det är för hus men om det inte är ett jätte "hett" objekt så är säkert chansen god att man får det till ett bra pris och slipper en extrem budgivning som det varit mer regel än undantag de senaste åren.

Som tidigare inlägg tipsat som så kolla med banken. Att tajma rätt läge på bomarknaden är inte det enklaste. Om du väntar på att räntorna går ner så kanske det blir som det varit de senaste åren där folk bjuder högt över utgångsbud pga att räntorna är så låga....och hittar man ett objekt som man faller för så tycker jag definitivt det är värt att gå på visning, prata med mäklaren, banken osv och sen tar men det därifrån.

Lycka till

För de flesta tar det en halv konjunktur cykel att hitta hus så försök inte ens att tajma det "perfekta" huset och konjunkturen.
Efter ett år av visningar har man oftast hittat vad det är man vill ha (i ett hus), så gråt inte om ni missar detta hus.

Sen finns det två sätt att köpa hus.
1. Inte huset man egentligen vill ha men det har stor potential för värdeökning
2. Drömhuset, som oftast är liite för dyrt, vilket gör att man får titta på (1) igen.

För oss tog det 2,5 år att hitta rätt hus, inte ovanligt har jag hört. För några månader sedan så var det ovanligt många objekt ute till försäljning, det brukar vara ett bra läge att kliva in på marknaden.
Sista tipset, banken först, visning sedan

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.