Jag har en lågt belånad fastighet med oanvända pantbrev. Såg att Skandiabanken ger 3% sparränta på ett fasträntekonto med bindningstid 6 månader. Anta att man lånar 1 miljon på huset till 2% ränta (inte omöjligt) och sätter in det på Skandiabanken till 3% ränta så skulle man gå 3500 kr plus efter 6 månader. Hur skulle ni resonera? Enda instatsen är att skaffa lån och fördela pengarna på några konton inom familjen så att det blir under 500 000 / person (insättningsgarantin). Risken är väl att när man väl fixat fram pengarna så har Skandiabanken ändrat räntan?

Låter som väldigt mkt strul för att gå plus 3500 kr på så lång tid...

Det är ju inte världens bästa timpenning precis, men har man inga bättre sätt att tjäna pengar på så är det onekligen så att det fungerar.

Tryck in det i fonder så har du säkert tjänat mer :P Kanske...

Uppläggningsavgifter, pantbrev..........

Nu har jag pantbrev som inte används och uppläggningsavgiften är det många banker som bjuder på. Sedan tror jag att det inte är så mycket jobb egentligen. Skaffa ett lån och flytta pengarna till två konton bör ju inte ta speciellt lång tid, en timme? Ganska bra timpeng även om utbetalningen kommer 6 månader senare.

Risken är väl iofs om jag skulle vilja låna för att "konsumera" under denna period, men då borde man kunna låna med sparkontot som säkerhet?

Det är 3500:-lättförjänta pengar. Timpenningen är hög, det kan inte ta lång tid att fixa detta. Se upp för uppläggningskostnader och aviavgifter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.