Hejsan!

Jag tänkte bara passa på att fråga hur ni resonerar kring att bjuda på ett hus..

Låt säga att huset huset (från 70-talet) är på 200 kvadrat (inkl källare) och priset är utsatt för 900 000 kr.

Det befinner sig i den prisklassen för att delar av källaren behöver renoveras (huset är dock omdränerat). Huset är i övrigt i bra skick (delvis nya ytskick, nytt badrum osv). Har direktverkande el, luft/luft värmepump och en kamin med fläkt/insats.

Taxeringsvärdet är lite över 800 000 kronor och husvärdet är drygt 600 000..

Hur skulle ni bjuda på ett sådant hus, om ni gillade det? Hur skulle ni resonera innan ni beslöt er för att bjuda en viss summa..?

Jag förstår att alla vill göra en bra affär (det vill jag med!) och att bjuda under liksom tillhör i början... men vad anses vara "skamgränsen" för att lägga ett bud? Var ligger Eran "skamgräns"???

Kan man bjuda under taxeringsvärdet? Eller hur mycket under ska/kan man bjuda?
Och så vänder vi på frågan - Skulle ni sälja Erat hus för under taxeringsvärdet?

Skulle vara kul och se hur andra tänker!
MVH Sandra

Om tax. värdet ligger på 800' och jag var säljare så är ett rimligt lägsta pris ca 1 milj, med förhoppning att få 1,1.

Om det finns ett vettigt underlag att ta del av rörande andra försäljningar i området så får man säkert justera det påståendet. Men om vi antar att tax värdet är relativt rätt satt för huset, så skall ju per definition huset vara värt en bit under 1,1 milj. Då skulel jag som säljare inte låta mig nöjas med mindre än 1 milj.

Är säljaren i mycket stort behov att bli av med huset NU så kommer det ju i ett annat läge.

Mycket här beror ju på vad det där med källarrenovering innebär. Ärdet en helrutten källare med fukt och mögelskador från före dräneringen så skulle jag faktiskt inte köpa överhuvudtaget. Men om det bara handlar om nya ytskikt och nya golv så bör det inte sänka huset speciellt mycket från normalvärdet.

Som svar på frågan: Såvida ni inte har statistik från andra försäljningar i området som ger en annan signal så skulle jag nog inte tycka det var lönt att bjuda mindre än 800 000. Om vi antar att säljaren hoppas på 1,1 milj. Så är även 800' oacceptabelt lågt, men beroende på desperationsgrad så skulle det kunna gå.

Jag skulle nog bjuda som hempularen, taxeringsvärdet. Som ett första bud. Det är lågt ,men inte så lågt att det blir ett skambud tycker jag. Sedan är det vettigt att ha koll på läget. Är läget tillräckligt bra så kvittar det nästan vad det är för fel på huset, säljaren får ändå bra för huset.

Om man inte sitter riktigt illa till så skulle jag som säljare inte acceptera underbud som inte är sakligt grundade på husets kondition och skick. Ränteläget är sådant att man kan ha ett hus för en miljon ståendes rätt så länge med underhållsvärme utan att kostnaderna kommer upp i 100kkr (räntekostnaden för 1Mkr i lån är just nu c:a 17.500kr/år efter skatteavdrag, baserat på 2,5% rörlig ränta). Att huset får stå ett år är alltså ingen katastrof, sett till kostnaden.

Med ROT-avdrag är det också inte så blodigt dyrt att göra rätt så omfattande renoveringar och reparationer. En upplyst säljare går inte på något snack om att si eller så kostar en massa pengar att åtgärda. En stor del av kostnaden får ägaren tillbaka i skattereduktion.

Pris bör sättas till:

1. Vilka alternativ DU har
2. Hur gärna DU vill ha det (i förhållande till alternativen)

Om du idag tycker att det begärda priset är för högt (svårt att spekulera i det faktiska marknadsvärdet, då det bara kan avgöras då huset är sålt och inte ens då) så ska du ju inte köpa huset, inte ens för 50 kronor (om du inte är investerare).

Om du har få andra alternativ blir DITT pris högre. Är det ett investeringsobjekt finns det oftast en sak som sänker priset bättre än något annat: TID (dvs. vänta).

det är roligt att röra i grytan ;) Lycka till!

Vi antar att du bestämt dig. Du vill ha huset, och att sätta det i det skick du vill ha det kommer att kosta X kronor. Då blir huset för dig värt Y kronor. Mellanskillnaden Z kronor blir vad du rimligen maximalt bör bjuda. Svårare än så behöver det egentligen inte bli. MEN! Eftersom de flesta husköpare tenderar att underskatta X och överskatta Y brukar priset Z bli oproportionellt högt för fastigheter med extremt stort renoveringsbehov.

Auktionspsykologi är ett kapitel för sig. Vilken taktik man väljer beror på typ av konkurrens och typ av säljare. I vilket fall som helst brukar chock och överraskning bli verksamma medel när man vill påverka andra aktörer.

Handlar det om ett attraktivt objekt skulle jag välja att låta en eller ett par andra spekulanter stå för tramsiga skambud. När sedan någon lägger sitt "seriösa" bud straxt under utropspris öser man på strax under sitt eget sista tänkbara bud. Låt oss säga att ni möjligen skulle kunna tänka er att betala 1,5 Mkr. När de andra gnager på i skambudnivån 700-800 Kkr och någon äntligen bjuder 900 Kkr: DÅ, men först DÅ bjuder ni 1,2 Kkr, och MINST 90 procent av medspekulanterna ger upp med en suck.

Talar vi om en kåk i glesbygd, som normalt tar flera månader att sälja, kan ett kraftfullt underpris betala sig. Men du ska inte dutta fem ellet tio procent under utbud. Bjud hälften! Då kommer säljaren aldrig att glömma dig. Det betyder att när två andra spekulanter backat och det tomma huset börjar utsättas för vandalism ska säljaren komma ihåg att du finns. Som en sista utväg! Då skriver vi kanske november månad, och säljaren kommer att höra av sig med ett bud till dig: Du får kåken för 650 Kkr. Det budet ska du ta UTAN prut!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.