Vi har köpt ett 70-talshus i Stockholm för 2.700.000:- och skulle behöva renovera det för ca 200.000:-. Problemet är att vi belånat huset upp till skorstenen och behöver nu få loss pengarna för renovering på ett eller annat sätt. Efter ingreppet är gjort kommer huset vara värt minst 3.200.000:- om man tittar på vad de andra identiska husen går för i området.

Min fråga är nu;

Går det att göra så att mäklaren bistår med ett värdebevis på husets värde som kommer gälla efter ingreppet och på så vis kan man få loss pengar INNAN renoveringen är utförd?

Tacksam för svar och erfarenheter!

/K

Det har jag svårt att tro, speciellt i dagens låneklimat.

Vi får ta renoveringslån, som i princip är vanliga privatlån, som vi som småningom ska omvandla till bolån. Vi har haft hjälp av att mäklaren muntligt sagt till banken att de åtgärder vi planerar kommer innebära motsvarande värdeökningar, men banken skulle aldrig låna ut om vi inte uppfyllde deras grundkrav för privatlån. Det viktiga för banken är ju att vi kan betala räntorna och amorteringarna, inte om värdet på huset ökar markant (det innebär ju faktiskt lägre intäkter för dem).

Jag avvaktade ca 6 månader och gjorde billiga renoveringar under denna tid.. Med detta i handen så gick jag till banken och dom kollade då på vad husen i området hade sålts för..

Frågan från banken var "- vill ni inte låna mer nu när ni ändå tar ut pantbrev?"

ejwbegysv skrev:
Jag avvaktade ca 6 månader och gjorde billiga renoveringar under denna tid.. Med detta i handen så gick jag till banken och dom kollade då på vad husen i området hade sålts för..

Frågan från banken var "- vill ni inte låna mer nu när ni ändå tar ut pantbrev?"
Och detta var efter finanskraschen i oktober?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.