13 331 läst ·
25 svar
13k läst
25 svar
Möjligt att låna även till kontantinsatsen?
Liten reflektion, måste man ta i så man nästan spricker "bara" för att köpa huset så ligger man dåligt till redan från början. Är utgångspriset 2,2 så kostar det förmodligen allt mellan 2,3 till kanske 3 innan det är färdigt ber på var det ligger.
Leta efter ett drömhus som går att få loss för kanske 1,5...
Leta efter ett drömhus som går att få loss för kanske 1,5...
du kan ta ett vanligt privatlån till den insatsen också.
Men är problemet verkligen Kontantinsatsen? Vi hade liknande problem först fast i vårt fall berodde det på att min sambo inte hade fast arb. När hon sedan efter 6 månader fick fast så hade vi inga problem alls, någonstans!
Vi hade dock inte några krediter eller lån. Kunde betala pantbrev och lagfart ur egen ficka. ca 60k i inkomnst. Men som sagt, innan sambo inte hade fast var det tokkört.
Vi hade dock inte några krediter eller lån. Kunde betala pantbrev och lagfart ur egen ficka. ca 60k i inkomnst. Men som sagt, innan sambo inte hade fast var det tokkört.
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Jag har varit i en liknande sits...
Hur som helst! SBAB lånar ut 95% så satsa på dem.
Jag frågade "en bank" hur ett blanco-lån på 100 000 skulle påverka mina möjligheter att få lån. Bankmannen ringde då upp mig och berättade att han inte kunde ge något bra svar på det MEN att OM jag tog lånet i samband med husköpet och efter beviljat lån så kunde inte banken göra något...
Alltså du tar lån från banken, de betalar ut handpenning till mäklaren och sedan behöver du inte betala in din handpenning till banken förrän 1vecka innan tillträde, det är då för sent för banken att dra sig ur, så 2veckor innan tillträde kan du skaffa ett blanco-lån på 100 000.
OBS! Det är av yttersta vikt att du vet att du klarar av ekomomin samt att du är säker på att du får blanco-lånet alternativt har en backup plan...
Hur som helst! SBAB lånar ut 95% så satsa på dem.
Jag frågade "en bank" hur ett blanco-lån på 100 000 skulle påverka mina möjligheter att få lån. Bankmannen ringde då upp mig och berättade att han inte kunde ge något bra svar på det MEN att OM jag tog lånet i samband med husköpet och efter beviljat lån så kunde inte banken göra något...
Alltså du tar lån från banken, de betalar ut handpenning till mäklaren och sedan behöver du inte betala in din handpenning till banken förrän 1vecka innan tillträde, det är då för sent för banken att dra sig ur, så 2veckor innan tillträde kan du skaffa ett blanco-lån på 100 000.
OBS! Det är av yttersta vikt att du vet att du klarar av ekomomin samt att du är säker på att du får blanco-lånet alternativt har en backup plan...
Mja, köper man kåk för sista lånade öret så räcker det med två veckors sjukskrivning för flunsan eller en havererad varmvattenberedare för att tippa ekonomin över ända, mina fem öre...men så är farsgubben pensionerad bankman också...
Precis som påpekats tidigare så beror det väldigt mycket på vilka förutsättningar man har. Du kan ha ett stort sparkapital men osäkra inkomster eller bra inkomster och litet sparkapital. Jag skulle tro att banken ser på helheten och var och vad som man planerar att bygga än om man har möjligheten att hosta upp 5-10% av totalkostnaden. Det finns nog inget standardsvar utan det som spontant känns viktigast är att man själv tittar på vad det kommer att innebära för den egna ekonomin och vilka risker som finns och tar ett beslut utifrån det oavsett vad banken säger.
Vi hittade också ett drömhus i höstas tyckte vi, men det gick för betydligt mer än vad vi tyckte det var värt. Det var trots allt en hel del att göra, men jag misstänker att den hyfsat nya ytrenoveringen gjorde att många struntade i att murstocken var kass och elen ett stort råttbo. Sen gick jag o ångrade mig halvt om halvt eftersom det inte verkade komma ut nåt som vi ville ha på flera månader. Men blir lätt stressad av husköp, tyvärr. Nu har vi i stället köpt ett finare hus, visserligen med fler saker som måste fixas men för det betyligt lägre priset har vi råd att göra precis vad vi vill och ändå hamna på ett lägre slutpris än vad vi gjort med det andra huset. Så drömhus finns det fler av.
Ta det lugnt, spara ihop till lagfart, pantbrev och insats nu, ni borde som sagt kunna spara mycket mer med era förutsättningar. Det kommer dessutom ofta till en hel del kostnader när man ska flytta - själva flytten, småsaker som behvös fixas till och som i slutändan kan kosta en hel del.
Ta det lugnt, spara ihop till lagfart, pantbrev och insats nu, ni borde som sagt kunna spara mycket mer med era förutsättningar. Det kommer dessutom ofta till en hel del kostnader när man ska flytta - själva flytten, småsaker som behvös fixas till och som i slutändan kan kosta en hel del.
Jag undrar inte på att huspriserna drar iväg, då det inte verkar vara varken skick eller läge som avgör priset utan den som får låna mest... Vi har inkomster som ovanstående dvs ca 55000:- brutto, och det skulle ju aldrig komma på fråga att belåna sig med mer än 1 - 1,3 miljoner inkl bilar, båtar, husvagnar och vad mer man nu vill förlusta sig med. Jag har ju inte tänkt att vara skyldig banken några pengar på min femtioårs-dag direkt.... Nån gång ska väl livet börja på riktigtFotografen skrev:
Ganska larvigt uttalande. Livet kanske är något annat än att äga husvagn, båt och göra sig skuldfri när man är 50. Om man inte tycker att livet börjar efter 50 förstås..johansjostrand skrev:Jag undrar inte på att huspriserna drar iväg, då det inte verkar vara varken skick eller läge som avgör priset utan den som får låna mest... Vi har inkomster som ovanstående dvs ca 55000:- brutto, och det skulle ju aldrig komma på fråga att belåna sig med mer än 1 - 1,3 miljoner inkl bilar, båtar, husvagnar och vad mer man nu vill förlusta sig med. Jag har ju inte tänkt att vara skyldig banken några pengar på min femtioårs-dag direkt.... Nån gång ska väl livet börja på riktigt![]()
Vill man bo i Stockholm där man är uppväxt och jobbar så finns det få objekt under 2 miljoner. Förmodligen kostar det 3 eller 4 miljoner om du har skaffat familj och inte vill bo 20 min från närmsta dagis och affär. Att 99% behöver låna för sitt boende är så verkligheten ser ut idag. 99% har också betalningsförmåga att låna pengar och leva efter det. Att det retar folk är för mig en gåta.
Nu kommer väl snart nån från Tallåsen och undrar hur f-n man kan bo i Stockholm....
Edit* Jag har inget emot Tallåsen, jag har landställe där och en villa kostar knappt vad en ny bil kostar.. Tallåsen är ett fantastiskt ställe. Väldigt lugnt och vackert.
Redigerat:
Förhoppningsvis har bankerna lite krav på vad de lånar ut pengar till så jag tror att oavsett inkomster så har man svårt att låna till ett objekt där budgivningen dragit iväg fullständigt. Banken vill väl förhoppningsvis i slutänden ha en säkerhet för det belopp de lånar ut. Sen är det ändå upp till var och en att bedöma hur mycket lån man klarar av och där tycker jag att man helt ska bortse från vad bankerna är villiga att låna ut och istället se på vad den egna ekonomin klarar av utifrån de levnadsvanor och prioriteringar man har.johansjostrand skrev:Jag undrar inte på att huspriserna drar iväg, då det inte verkar vara varken skick eller läge som avgör priset utan den som får låna mest... Vi har inkomster som ovanstående dvs ca 55000:- brutto, och det skulle ju aldrig komma på fråga att belåna sig med mer än 1 - 1,3 miljoner inkl bilar, båtar, husvagnar och vad mer man nu vill förlusta sig med. Jag har ju inte tänkt att vara skyldig banken några pengar på min femtioårs-dag direkt.... Nån gång ska väl livet börja på riktigt![]()
Självklart ska man inte låna mer än vad man känner sig bekväm med, men få skulle nog tyvärr kunna bygga nytt eller köpa ett hus i en större stad innan man fyllt 50 om man utgick från att inte låna mer än någon miljon. Sen har det väl ofta varit så att fastigheter har varit en rätt så bra investering så även om man inte är skuldfri så kan bostaden efter ett antal år vara värd bra mycket mer än vad lånet är på.
Allt handlar väl om prioriteringar. Vill man ha hus när barnen är små och när man fortfarande är hyfsat ung så kanske man är villiga att ta "risken" att låna lite större summor, men är målet att inte vara skyldig några pengar till banken på sin 50-års fest så får man självklart inte låna allt för stora summor eller sälja kåken i god tid innan festen. För egen del har jag inga problem med att låna till vårt nybygge eftersom vi prioriterar boendet och vi inte ser det som någon större risk eller oöverkomlig kostnad men har man svårt för tanken att skuldsätta sig för mycket så ska man naturligtvis hitta ett alternativ som gör att man kan sova lugnt om natten.
Klicka här för att svara