Byggahus.se

Vågar man ta steget?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Vi är en familj med ett barn på 2 år. Vi vill flytta från vårt nuvarande radhus på grund av olika omständigheter. Har kollat en del på begagnat men för 2 miljoner så får man ett hus som säkerligen kräver renoveringar för 200000-300000:-.
    Därför har vi sneglat allt mer på nyproduktion. Vi har bokat en tomt och har varit i kontakt med banker (som tycker att allt är OK) och husföretag. Men hur ska vi våga ta steget? Ge mig gärna feedback på nedanstående förutsättningar.

Försäljning av nuvarande hus borde enligt mäklaren ge en vinst på ca 100000:-. De pengarna går till att lösa lån och betala mäklare mm d v s räknar inte med några pluspengar.

Kalkylen på det hus inkl garage vi fastnat för slutar på ca 2800000:-. Då är den väl tilltagen gällande markarbete och mig veterligen ingen glädjekalkyl. Det som återstår är finplanering av tomt.
    Huset byggs centralt i medelstor stad.

Vår situation:

Bruttolön: ca 52000:- inkl barnbidrag
    Kontantinstas är tänkt att vara ca 250000:-
    Inga övriga lån
    Äger en bil värd ca 130000:- Kör ca 1500 mil per år
    Besparingar efter kontantinsats ca 100000:-
    Inga dyra hobbies men tycker om att åka och sola och bada en vecka om året
    Har tummen hyffsat mitt i näven och ingen far eller svärfar som sidekick
    Sitter (vad vi tror) säkert på våra jobb.

Känner även att jag måste sälja vårt nuvarande boende innan jag skriver på med husleverantör. Klarar inte av osäkerheten som det skulle innebära att göra tvärtom. Detta förfarande gör att vi måste sätta oss i en hyreslägenhet i 5-7 månader. Jobbigt med en extra flytt men det känns som ett nödvändigt agerande?

Som sagt vad tycker ni alla byggahus.se läsare? Många av er kanske har varit i en liknande situation? Ska vi köra eller är det ett allt för stort risktagande?

Ha det

2. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Det där ser ju helt OK ut. Det som är det viktiga för er är vad ni har för boendekostnader idag och hur mycket mer det blir i ett nytt hus. Det är ju den skillnaden som märks. Även sådant som längre till jobbet och åka mera bil till service märks i plånboken när milena på bilen blir allt flera.

Sedan kanske den årliga badresan inte blir av om räntorna kommer upp i väldigt höga nivåer, men jag ser inga problem med att ni inte skulle klara av huset. Kolla dock upp vad ni har för inkomstförsäkringar om någon av er mot all förmodan blir arbetslös eller sjuk. Det är rätt så jobbigt att tappa 8-10.000kr netto på intäktssidan.

3. patrik659
    Medlem Nivå 5
    Så gjorde vi även om det tog längre tid att få till tomtköp och bestämma hus. Har bott i HR nu i ca 1,5år och vi är fortfarande nöjda med att vi gjorde som vi gjort!!

4. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren!

Som svar på jämförelse mellan ny och gammal boendekostnad så blir det eventuella nya lånet på ca 1500000:- mer.

Ibland önskar jag att man var av typen "nu kör vi". Nu har man ångest innan papper är påskrivna och sen får man säker ännu mer ångest efter allt är påskrivet.:confused:

Vilka marginaler har ni andra? Någon i liknande situation?

Ha det

5. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    3miljoner i lån, arbetslös. Frugan hemma med barn. Skall omskola mig i sommar. Sugen på en ny bil...:eek:...Igen...:eek::eek:

Har ett hus samt en tomt som vi ska bygga på så småningom. Personligen lever jag som en kung. Ledig, får umgås med vårt nyfödda barn, pula i trädgården mm, mm.

Hålla på och köra säkert hela livet skulle göra mig knäpp. Man lever bara en gång.

-Hellre göra en förlust nångång, än att sitta bitter i en HR när man blir pensionär.