janwide
Ska lägga om taket och ska beställa allt material från ett byggvaruhus. Undrar nu om jag ska betala detta (45000 kr) i förskott eller om kan jag kräva att få betala vid / efter leverans?

Tror att leverantören är seriös, men även en seriös företagare kan ju göra konkurs och då blir det svårt att få tillbaks pengarna.

Kolla på fuskbyggarna ikväll. Så ser du hur resultatet kan bli med förskott

Missuppfattade frågan tyvärr. Trodde en firma ville ha förskott på matrial dem skulle använda sig av vid takbyte.

Se om du kan betala vid leverans annars får du betala i förskott.

Redigerat:
Nån av parterna måste ju stå för risken när man handlar över nätet. Ägde jag ett byggvaruhus skulle jag inte skicka grejer för 45000 till nån som bara klickat i en beställning på vår hemsida.
Jag har just köpt en mobil av Google i USA, betalat med kreditkort i förskott, man fick välja betala i förskott eller köpa nåt över disk hemma i stan.

janwide
Jag skrev inte att jag köper över nätet. Jag har visserligen fått en offert via mejl, men byggvaruhuset ligger 2 km bort så jag kommer givetvis åka dit och stämma av material m.m. Skriva på ev kontrakt / beställning om så önskas. Kanske vi kan komma överens om att jag åker upp till dom och betalar när de lossar grejerna hos mig. Jag är ju inte tappad bakom en skolskjuts och kan ju givetvis föra en dialog med leverantören om betalningssätt men...

Frågan är: Brukar man behöva betala byggmaterial i förskott?

Har jag aldrig varit med om om du menar betala långt i förskott men som privatperson får man kke inte kredit om man inte är känd kund.
Vill dom att du betalar när dom kör ut prylarna är det väl ok?
Och om det är ngn specialbeställningsvara så kan jag förstå at dom vill ha bet iaf en del i förskott för lika väl som dom kursar kan ju du göra det och dom står med ett specialbeställt tegel som inte går att sälja enkelt till en annan kund tex.

Om du ska köpa så mycket material, föreslår jag att du öppnar konto hos byggvaruhuset, så att du handlar mot faktura.
Om man har konto brukar man alltid få någon typ av rabatt.
Rabatten är bra att ha när du ska handla det du har glömt.

janwide
Bra tips magnu! Har jag inte ens tänkt på.

I så fall är det ju en helt annan sak. Jag har aldrig betalat i förskott för nåt som jag har köpt på det viset Du beskriver. Bygghandlaren kör ut det och fakturerar sen, det gjorde han från första gången jag handlade.

Om man har konto eller inte har i princip inte någon betydelse för priset vid en större beställning som denna, du har väl bett om ett pris på grejerna innan du beställde?
Att skaffa konto kan ju vara bra ändå iof eftersom du kanske behöver komplettera, byggvaruhuset gör en kreditupplysning och ger dig en limit. Säkerligen inga problem att få betala detta på 10 dagar (eller längre).
Om du är orolig över firman så kan du ju fråga när leverans sker och betala när grejerna är lastade.
Betala i förskott är inget ovanligt dock. Du kan inte heller kräva någon kredit. Däremot kan du säkert betala på plats när du får grejerna, osmidigt men det går ju.
Hur som helst så tror jag inte att bygghandlarn nekar dig att betala på 10 dagar om du ber om det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.