Är det svårt att göra deklarationen själv när man har sålt och köpt nytt boende?

Läste lite på skatteverkets hemsida idag och det SER inte svårt ut. Men lurar man sig själv kanske?
Anlitar man någon så kanske de kan göra avdrag som man själv inte förstod?

Finns det nått bra forum där man kan diskutera sånt här?

Det här är ett jättebra forum! Shoot! :)

Nej det är inte speciellt invecklat. All info finns hos skatteverket. Bara att se över vinst, ev förbättringar och jämför kostnaderna för att återinvestera alternativt skatta av vinsten omgående. Annars får du fråga mer här om det behövs. Har själv läst en del skatterätt men det var några år sen men håller mig à jour. Finns säkert många fler som också jobbar med detta här.

MVH Lorant

HusByggarTomten skrev:
Det här är ett jättebra forum! Shoot! :)
Ok :)

Jag har sålt en bostadsrätt.
Vilka avdrag gör jag där?
Det jag vet är:
Priset jag köpte den för
Renoveringar jag gjort. Och enligt skatteverket måste det vara minst 5000kr under ett år, vilket jag inte kommer upp i.
Mäklaren ska jag kunna göra avdrag för också. Hur? Han kostade 15000kr, gör jag avdrag för hela summan?

Vi har köpt hus. Är det något jag bör tänka på där? Som inte redan borde vara ifyllt av skatteverket? Läste på något ställe att det var svårt att göra eftersom man sällan köper huset den 1 januari så man får en del att räkna om själv. Vi köpte vårt 1 mars.

Hur gör jag för att slippa betala skatt för lägenhetsförsäljningen?

Vi installerade bergvärme och ska göra rotavdrag för arbetet.
Är det bara att fylla i på nätdeklarationen det också?

Vi hade hantverkare här innan jul, men det rotavdraget har vi redan fått så då behöver vi väl inte göra något med det?

Tror det var allt. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.