1 740 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Huskostnader / deklaration
Hej alla kunniga!
Jag och hustrun äger tillsammans vårt hus (50/50) men vi har "separat ekonomi" och jag betalar 62% av månadskostnaderna (ränta, amortering, drift, etc.) då jag tjänar motsvarande mer än hon.
Dock påtalade vi inte detta vid deklarationen för 2008 utan Skatteverket tror att vi betalar lika delar av räntan varvid hon fick tillbaka en del slantar på skatten och jag fick restskatt.
Kan man påtala denna skillnad vid deklarationen eller är det något vi själva får reglera när skatteåterbäring/restskatt reglerats?
Inget stort problem men går det att reglera i deklarationen redan? Säkert många här som har samma situation...
Tackar o bugar på förhand !
/Rikard
Jag och hustrun äger tillsammans vårt hus (50/50) men vi har "separat ekonomi" och jag betalar 62% av månadskostnaderna (ränta, amortering, drift, etc.) då jag tjänar motsvarande mer än hon.
Dock påtalade vi inte detta vid deklarationen för 2008 utan Skatteverket tror att vi betalar lika delar av räntan varvid hon fick tillbaka en del slantar på skatten och jag fick restskatt.
Kan man påtala denna skillnad vid deklarationen eller är det något vi själva får reglera när skatteåterbäring/restskatt reglerats?
Inget stort problem men går det att reglera i deklarationen redan? Säkert många här som har samma situation...
Tackar o bugar på förhand !
/Rikard
Ett ganska vanligt fenomen eftersom det ofta förekommer att ena parten helt eller delvis saknar inkomst (vissa år med föräldraledighet tex) och då finns kanske inte utrymme för något ränteavdrag hos den ena parten. Bara ändra i deklarationen som sagt.
Vill man så har man som gifta skatterättsligt rätt att göra egen fördelning av ränteavdrag. Görs direkt i deklarationen, detta på gemensamma lån. Inte naturligt samma rätt på enskilda lån tagna innan rättsförhållande som gifta uppstod
Har det verkligen med att vara gift eller inte att göra?
Inte rent juridiskt utan har mer med hur lånenr kreditregistrerade hos
banken. Men gifta registeras automatiskt som gemensamhetslån med full ränteuppdelningsrätt. Så man behöver inte fundera så mkt hur lån är tagna etc för att veta att ts har rätt till egen räntefördelning. Annars hade jag viljat veta lite mer om lånen
banken. Men gifta registeras automatiskt som gemensamhetslån med full ränteuppdelningsrätt. Så man behöver inte fundera så mkt hur lån är tagna etc för att veta att ts har rätt till egen räntefördelning. Annars hade jag viljat veta lite mer om lånen
Okej, du menar när lånet tex står på den ena parten bara, men man är gift, så är det enkelt. Då anses man dela? Medans om man inte är gift så behöver man "mickla" lite för att visa att båda faktiskt delar på boendet om den bara står på ena parten.
Om lånet står på båda från början är det ju rätt solklart.
Om lånet står på båda från början är det ju rätt solklart.
Klicka här för att svara