10 093 läst ·
87 svar
10k läst
87 svar
Rörligt eller bundet närmsta 10 åren?
Istället för att tjabba om vilket alternativ som är billigast (eller vad det nu är som det tjabbas om) så kanske någon har lust att skaka fram gällande räntesatser för några olika löptider för varje månad de senaste tio åren?
Jag har redan länkat till detta diagram http://xn--bornta-dua.com/historisk_boranta.php en gång.MathiasS skrev:
Beräknar man ett genomsnitt över åren har nog en bunden ränta varit dyrare än en rörlig. För en del kan det kanske vara värt en del att ha koll på sin ekonomi och undvika oväntade räntetoppar.
Tack.
Ja tittar man i diagrammet verkar det vara svårt att hitta någon 2 eller 5 års period där det inte varit billigare med 3mån rörligt.
Som sagts tusen gånger i räntetrådarna handlar det således om marginal i ekonomin och som du säger, värdet av att ha en förutsägbar ekonomi.
Ja tittar man i diagrammet verkar det vara svårt att hitta någon 2 eller 5 års period där det inte varit billigare med 3mån rörligt.
Som sagts tusen gånger i räntetrådarna handlar det således om marginal i ekonomin och som du säger, värdet av att ha en förutsägbar ekonomi.
Prata ur skägget, eller så tror jag du pratar i nattmössan!extra25 skrev:
...på 3,98% på 5 år idag samt 3% på 3 år och sparar 1 rörligt lån, sammanlagt har vi 2 miljoner i lån delade i 3 lika delar. Jag tror jag kan tjäna nån krona i sista ändan på det. Jag har en känlsa av att det kanske kan gå upp rätt brant.
Är jag den enda som inte tror att räntan kommer gå bran uppåt?
I och för sig så är ju inte brant uppåt definierat...
Sverige har inte kommit igång
EU har inte kommit igång samt att det finns stora problem i Grekland, Spanien och Portugal.
USA har inte kommit igång
Kina (Asien) drar väl en del men för få ekonomier har nått botten och/eller stabiliserats för att räntebanan kommer bli allt för brant.
Jag tror på bakslag om räntan höjs för mycket, men det är ju mina cent...
I och för sig så är ju inte brant uppåt definierat...
Sverige har inte kommit igång
EU har inte kommit igång samt att det finns stora problem i Grekland, Spanien och Portugal.
USA har inte kommit igång
Kina (Asien) drar väl en del men för få ekonomier har nått botten och/eller stabiliserats för att räntebanan kommer bli allt för brant.
Jag tror på bakslag om räntan höjs för mycket, men det är ju mina cent...
Ok känns nästa som vi måste följa upp denna tråd 2 gg per år eller något. Jag kör vidare med 3-månaders. 1.35 just nu. Min känsla är att det inte kommer gå så fort uppför.limberg skrev:
MathiasS skrev:
Redigerat:
Inte enligt Hans Bolander.extra25 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Klicka här för att svara