Vi står i startgroparna för att bygga hus, i ett attraktivt område på västkusten.
170m2, totalkostnad 3,5 milj, sen tillkommer finplanering av tomt, ca100kkr, vi har 300000 i insats+ kommer ha ca 300000 som buffert, vi tjänar ca 60000 före skatt ihop. Känns som sjukt mycket penagr att låna men är ju helt lugnt enligt banken, vad tycker ni ?

Är området attraktivt som du säger hade jag inte tvekat. Vad är det värsta som kan hända, brukar jag alltid tänka. Jo, att ni får sälja och flytta till ett billigare boende. Och det är väl inte hela världen, och inte särskilt sannolikt heller. Huspriserna i attraktiva områden har ju alltid en bra prisutveckling.

Småhuspriserna har alltid stigit på sikt. Ju tidigare du kommer in på marknaden desto bättre. Ni verkar ha goda marginaler i ekonomin.

hugo22 skrev:
vad tycker ni ?
Finns det en preliminär värdering?

Låna 3 miljoner på 60' Bruttolön och stadiga jobb? Vad tvekar ni på?

Nu kommer det komma betydligt fler åsikter, inte minst från de som inte tycker man ska låna öht (eller näst intill). Men detta är min åsikt...

Man måste se långsiktigt på husköp, på 10år är det säkert en kannon affär. Det farliga är om någon blir arbetslös eller om man separerar och måste sälja huset under en tillfällig prissvacka...

Lönen kommer säkert att räcka till, men räkna med räntehöjningar...

Lycka till!

Freddy_kruger skrev:
Lönen kommer säkert att räcka till, men räkna med räntehöjningar...

Eller bind lånen...

Det verkar inte vara några problem med era inkomster. Skulle något oförutsett hända så är det väl bara att sälja. Det finns inga säkra garantier och det är självklart alltid en risk men ska man ha hängslen, livrem och en fet buffert som säkerhet för allt elände som kanske kan inträffa så kanske man aldrig får sitt drömboende;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.