Men vad läser jag!

Skall man först buda upp priset och sedan pruta och tro man kan få huset!

Ja våra köpare försökte sig på det ....de hade inte förstått att 20 årigt badrum kanske behövde renoveras snart och ville ha avdrag på 100.000:- Tack och lov så ordnade det sig annars hade jag nog vänt mig till budgivare nr 2 som låg 10:- i budgivningen.

Naturligtvis skall man inte det, men det känns jobbigt när man blir ombjuden, och slutpriset ändå hamnar lägre.

Sen skall man naturligtvis pruta om utgångsbudet inte motsvarar skicket på huset.

Och med det så menar jag, inte att badrummet är gammalt prutet utan om tidigare ägare brustit i underhållet av huset.

Redigerat:
En slutsats man kan dra av den här tråden är att om man är intresserad av ett hus men någon annan bjuder över ska man vara noggrann med att meddela säljaren att att man fortfarande är intresserad. Förutom tjafs med prutning kan det ju också hända att den köpare som vinner budgivningen har svårt att få lån.

Jag kan absolut inte se att man som köpare har någon som helst rätt att kräva att få ett lägre pris. Man får betala det man bjudit och om man upptäcker fel vid besiktning som gör att man tycker huset är mindre värt så får man ju såklart kolla med säljarna om de går med på ett lägre pris. Om de inte gör det så får man helt enkelt låta bli att köpa huset och låta säljarna sälja till någon annan.

strevert skrev:
Naturligtvis skall man inte det, men det känns jobbigt när man blir ombjuden, och slutpriset ändå hamnar lägre.

Sen skall man naturligtvis pruta om utgångsbudet inte motsvarar skicket på huset.

Och med det så menar jag, inte att badrummet är gammalt prutet utan om tidigare ägare brustit i underhållet av huset.
Det tror jag nog du ska överväga innan du lägger ett bud.
Du bjuder på huset i det skick det är i nu.
Inte hur det borde se ut. Skulle kunna bli bra dyrt då ;)

strevert skrev:

Detta är tyvärr en av huvudanledningarna till att problem uppstår. Ovillkorade besiktningsvillkor har lett till vissa sådana här beteenden. Köparen vill avskräcka andra och ser till att vinna budgivning. Sen hoppas man på att pressa säljaren till prutning därför att oftast har övriga budgivare gått vidare och det blir en kostnad och tid att börja om försäljningen. Ett rent förkastligt beteende i mina ögon. Att säga som du att priset är för högt är ju löjligt. Priset i min marknadsekonomi sätts av buden så ni är själv delaktiga i priset. Är det för högt kan ni leta annat hus eller bjuda det ni vill betala och riskera att bli överbjudna. Bristande underhåll är inget sådant betydande och oväntat som jag hade prutat för iaf

MVH Lorant

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.