2 697 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Har vi råd att bygga hus?!
Tycker det är helt riktigt att räkna med alla fasta kostnader som man inte kommer undan. Men jag tycker ändå att 15.000 låter som en hög summa... Räknar du med 5000 eller något sådant i amortering då? Vi vill amortera på vårt lån, men eventuellt inte de första åren. Det verkar vettigt att i stället försöka spara undan en större summa till att börja med, och sedan börja amortera.JLAINE skrev:
Är ingen baknman, men räntan är ju högsta kostnaden så runt 10000kr per månad för ränta är ju inte orimligt, om du lånar 2.5 miljoner mot 5% ränta. Hur fördelningen ser ut kan din bank svara på mer kvalificerat.
Nu är ju 5% kanske i lägsta laget, men ränteberäkningen ser ut såhär:JLAINE skrev:
2 500 000 * 0,05 / 12 * 7 / 10 = ca 7 300 kr/mån
Medlem
· Västragötaland
· 194 inlägg
Ränta ca 7500 /mån efter skattereduktion vid 5-6% ränta
Drift 3000 /mån (el, värme, vatten, försäkring, sophämtning etc). Detta är inte högt räknat.
Underhåll ?
Amortering ?
Totalt sett är det en situation som jag inte hade gillat. Det kommer inte att bli pengar över till så mycket annat än att bo och äta. Går mer än 30% av nettoinkomsten till boende tycker jag att det är för dåliga marginaler.
Drift 3000 /mån (el, värme, vatten, försäkring, sophämtning etc). Detta är inte högt räknat.
Underhåll ?
Amortering ?
Totalt sett är det en situation som jag inte hade gillat. Det kommer inte att bli pengar över till så mycket annat än att bo och äta. Går mer än 30% av nettoinkomsten till boende tycker jag att det är för dåliga marginaler.
larsg skrev:Ränta ca 7500 /mån efter skattereduktion vid 5-6% ränta
Underhåll ?
Amortering ?
Ja, vi tänker i liknande banor nu. Det känns helt enkelt inte vettigt att försätta sig i en situation där vi inte till 100% VET att vi klarar det ekonomiskt. Vi får kanske vänta tills vår ekonomiska situation är mer stabil.
Låter som ett klokt val.evvie skrev:
Ni kanske kan börja med något billigare och mindre och sen bygga om 10år?
Kanske göra en liten vinst.
Klicka här för att svara