JLAINE skrev:
Banken vill att du amorterar och för att min uppskattning ska vara rättvis, så har jag räknat in bredband, telefoni, försäkring och allt de övriga.
Tycker det är helt riktigt att räkna med alla fasta kostnader som man inte kommer undan. Men jag tycker ändå att 15.000 låter som en hög summa... Räknar du med 5000 eller något sådant i amortering då? Vi vill amortera på vårt lån, men eventuellt inte de första åren. Det verkar vettigt att i stället försöka spara undan en större summa till att börja med, och sedan börja amortera.

Räknar med 15000 för lånekostnader som ränta och amortering. Sedan 5000:- på övriga utgifter som har att göra med boendet.

JLAINE skrev:
Räknar med 15000 för lånekostnader som ränta och amortering. Sedan 5000:- på övriga utgifter som har att göra med boendet.
Vad jag menade var om du räknar med 10.000 i ränta och 5000 amortering i så fall? Eller hur ser fördelningen ut menar du?

Är ingen baknman, men räntan är ju högsta kostnaden så runt 10000kr per månad för ränta är ju inte orimligt, om du lånar 2.5 miljoner mot 5% ränta. Hur fördelningen ser ut kan din bank svara på mer kvalificerat.

JLAINE skrev:
Är ingen baknman, men räntan är ju högsta kostnaden så runt 10000kr per månad för ränta är ju inte orimligt, om du lånar 2.5 miljoner mot 5% ränta. Hur fördelningen ser ut kan din bank svara på mer kvalificerat.
Nu är ju 5% kanske i lägsta laget, men ränteberäkningen ser ut såhär:

2 500 000 * 0,05 / 12 * 7 / 10 = ca 7 300 kr/mån

Nyfniken skrev:
Nu är ju 5% kanske i lägsta laget, men ränteberäkningen ser ut såhär:

2 500 000 * 0,05 / 12 * 7 / 10 = ca 7 300 kr/mån
Jag tror inte räntan kommer vara 5% på flera år... men det är jag det.

Ränta ca 7500 /mån efter skattereduktion vid 5-6% ränta
Drift 3000 /mån (el, värme, vatten, försäkring, sophämtning etc). Detta är inte högt räknat.
Underhåll ?
Amortering ?

Totalt sett är det en situation som jag inte hade gillat. Det kommer inte att bli pengar över till så mycket annat än att bo och äta. Går mer än 30% av nettoinkomsten till boende tycker jag att det är för dåliga marginaler.

larsg skrev:
Ränta ca 7500 /mån efter skattereduktion vid 5-6% ränta
Drift 3000 /mån (el, värme, vatten, försäkring, sophämtning etc). Detta är inte högt räknat.
Underhåll ?
Amortering ?

Totalt sett är det en situation som jag inte hade gillat. Det kommer inte att bli pengar över till så mycket annat än att bo och äta. Går mer än 30% av nettoinkomsten till boende tycker jag att det är för dåliga marginaler.

Ja, vi tänker i liknande banor nu. Det känns helt enkelt inte vettigt att försätta sig i en situation där vi inte till 100% VET att vi klarar det ekonomiskt. Vi får kanske vänta tills vår ekonomiska situation är mer stabil.

evvie skrev:
Ja, vi tänker i liknande banor nu. Det känns helt enkelt inte vettigt att försätta sig i en situation där vi inte till 100% VET att vi klarar det ekonomiskt. Vi får kanske vänta tills vår ekonomiska situation är mer stabil.
Låter som ett klokt val.
Ni kanske kan börja med något billigare och mindre och sen bygga om 10år?
Kanske göra en liten vinst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.