Kollade med banken i dag som hastigast. Har två lån som är bundna fyra respektive fem år till av tio med en ränta på ca 4,5%. Det hon tyckte var att amotera maxbeloppet som gick tills lånen går ut och se hur det ser ut då.

Och räntorna kommer ju upenbarligen stiga.
 
pernolf skrev:
Och dom tusenlappar du sparar varje månad går till? ett sparkonto?Fondspar? Jag skulle investera pengarna för framtiden och låta bolånet vara kvar. Det hade varit skillnad om du hade haft mycket i lån med en ansträngd ekonomi.
Lite så där tänker jag också.
som ngn ovan sade dock - i slutändan är det en smaksak.

Men ett par kommentarer-.
- Det är inte på ngt sätt självklart att man kan låna upp mer pengar på huset i framtiden ! Livssituationen kan ändras snabbt. -man kanske blir sjuk/arbetslös eller pensionär tex.
- Om man sätter 300 kkr i en kort räntefond - dvs en så säker fond som man kan ha i princip, så burkar sådanna kunna ge mellan 2-3-15% avkastning (och 2-3% är i extrema lågräntetider - dvs som nu, men betänk då att räntan mest troligt kommer gå upp - även om takten är okänd).
Är man lite mer riskbenägen så kan en aktiefond ge ännu mer avkastning förstås

Sen beror det lite på vad man har tänkt att göra med pengarna.
Även att betala av ett lån innebär ju att man får ut mer pengar i "andra ändan".

Är tanken att spara dom i en fond- well som sagt då kan man lika gärna putta in det i en fond från början. Lägger man dessutom en större del i en räntefond så kan man ju lätt och utan större risk ta ut dessa pengar om man behöver det - för att betala av lånen om man vill -eller renovera eller vad som...

Samtidigt så ligger det ju lite i att banken såklart helst ser att man både har lån och fonder hos dom.


Edit: Har du fasta räntor så är det ju förstås inte ngt bra tat betala av dom och få betala ränteskillnadsersättning - då är det bättre om du sätter dom i en fond, så kan du ev. amortera från den sen...
/K
 
knoen skrev:
Kollade med banken i dag som hastigast. Har två lån som är bundna fyra respektive fem år till av tio med en ränta på ca 4,5%. Det hon tyckte var att amotera maxbeloppet som gick tills lånen går ut och se hur det ser ut då.

Och räntorna kommer ju upenbarligen stiga.
Nu säger jag inget om vad som är rätt och fel men tänk på att banken har dig som kund för att de vill tjäna pengar på dig. Deras råd är alltid skuggade av att behålla dig som en kund de kan tjäna pengar på.
 
Suhagg skrev:
Nu säger jag inget om vad som är rätt och fel men tänk på att banken har dig som kund för att de vill tjäna pengar på dig. Deras råd är alltid skuggade av att behålla dig som en kund de kan tjäna pengar på.
Fast i det här fallet - hur menar du ?
Rådet från banken var ju att amortera så mkt som möjligt - dvs bli lånefria så fort som möjligt.
Att amortera allt på en gång kostar antagligen en rejäl slant (eftersom man måste betala ränteskillnadsersättning på bundna lån) så det är troligen ett rätt dumt val.

Och det andra alternativet- att inte amortera alls- gynnar väl banken mer isf ? :)

/K
 
knoen skrev:
Kollade med banken i dag som hastigast. Har två lån som är bundna fyra respektive fem år till av tio med en ränta på ca 4,5%. Det hon tyckte var att amotera maxbeloppet som gick tills lånen går ut och se hur det ser ut då.

Och räntorna kommer ju upenbarligen stiga.
Ett mycket bra råd!
 
knoen skrev:
Kollade med banken i dag som hastigast. Har två lån som är bundna fyra respektive fem år till av tio med en ränta på ca 4,5%. Det hon tyckte var att amotera maxbeloppet som gick tills lånen går ut och se hur det ser ut då.
Och räntorna kommer ju upenbarligen stiga.
Ett bra råd, det enda vettiga som jag ser det, har Du bundit på 10 år så kommer Du att få betala den ränta som banken räknat med så det är ingen idé att betala av lånet i förtid. En av flera nackdelar med bundna lån. Resten av pengarna skulle jag köpa nåt kul för, Ni verkar ju inte ha det alltför ansträngt så att spara allt man kan alltid blir i min värld ett tråkigt liv som bara ger massor av pengar till arvingarna. :P
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.