13 397 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Hur få reda på vad servitutet innebär?
Vi håller nu på att köpa villa från 1923 i Malmö. Finns ett servitut med beteckningen:
Last Villa 12-IM1-23/521.
Har försökt få reda på vad detta innebär. Enligt mäklaren är det troligen inget som vi behöver bekymra oss för då han uppger att 12:an står för årtalet och att det troligen handlar om att man får ha vissa kreatur på tomten... Vi skulle dock vilja vara säkra innan köpet är helt klart och det börjar bli bråttom. Har försökt få tag på stadsarkivet utan att lyckas. Skulle behöva veta att det ej är något att oroa sig för så snart som möjligt. Kan någon hjälpa?!
Last Villa 12-IM1-23/521.
Har försökt få reda på vad detta innebär. Enligt mäklaren är det troligen inget som vi behöver bekymra oss för då han uppger att 12:an står för årtalet och att det troligen handlar om att man får ha vissa kreatur på tomten... Vi skulle dock vilja vara säkra innan köpet är helt klart och det börjar bli bråttom. Har försökt få tag på stadsarkivet utan att lyckas. Skulle behöva veta att det ej är något att oroa sig för så snart som möjligt. Kan någon hjälpa?!
Inget att oroa sig för i 99% av fallen. Du kan alltid kolla med kommunen eller lantmäteriet, men som regel är s.k. "Villaservitut" föråldrade och används inte, eftersom de ersätts av bestämmelser i detaljplan istället. Men det är mycket jobb med att utreda och ta bort villaservituten, så de får finnas kvar i fastighetsregistret ändå.
Saxat från en annan hemsida, för att visa vad villaservitut kan innebära:
"Praktiskt taget alla fastigheter i området har ett s k villaservitut inskrivet, som är både en belastning och en förmån. Det innebär att man har rätt att kräva att övriga fastigheter inom området följer vissa bestämmelser, samtidigt som man själv är skyldig att följa dessa. Bestämmelserna återfinns i en byggnadsordning från 1905, som än idag är giltig och i korthet går ut på att endast hus med enskilt boende för en eller högst två familjer och som godkänts av Egnahemsföreningens byggnadsnämnd får uppföras."
Saxat från en annan hemsida, för att visa vad villaservitut kan innebära:
"Praktiskt taget alla fastigheter i området har ett s k villaservitut inskrivet, som är både en belastning och en förmån. Det innebär att man har rätt att kräva att övriga fastigheter inom området följer vissa bestämmelser, samtidigt som man själv är skyldig att följa dessa. Bestämmelserna återfinns i en byggnadsordning från 1905, som än idag är giltig och i korthet går ut på att endast hus med enskilt boende för en eller högst två familjer och som godkänts av Egnahemsföreningens byggnadsnämnd får uppföras."
Redigerat:
Kolla med Riksarkivet. http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17467
Vi hade en liknande situation och vi begärde att få se vad servitutet gällde innan kontrakt skrevs.
Nu var det tillåtelse för en kvinna som jobbade i lanthandeln att uppföra och bo i ett litet skjul (där garaget står idag) samt att nyttja torrklosett och att hämta vatten i brunnen. Detta från 40-talet. Det är inte så himla svårt att få fram en kopia som nämns ovan, desto svårare att häva servitutet.
I vårt fall ville de att nyttjaren av servitutet inkommer med begäran om upphävande. Då vi varken visste vem detta var (enbart namn angivet i servitutet) eller om vederbörande var i livet så skulle det bli svårt. Men efter påpekande av absurditeten i både servitutet och deras krav på tillvägagångssätt för upphävande så fick vi bort servitutet efter några månader av korrespondans med diverse instanser.
Hur som helst, det är mäklarens skyldighet att bistå med begärda handlingar rörande fastigheten (eller hänvisa till vart de går att finna), problemet är att det kanske finns andra köpare som inte bryr sig.
Nu var det tillåtelse för en kvinna som jobbade i lanthandeln att uppföra och bo i ett litet skjul (där garaget står idag) samt att nyttja torrklosett och att hämta vatten i brunnen. Detta från 40-talet. Det är inte så himla svårt att få fram en kopia som nämns ovan, desto svårare att häva servitutet.
I vårt fall ville de att nyttjaren av servitutet inkommer med begäran om upphävande. Då vi varken visste vem detta var (enbart namn angivet i servitutet) eller om vederbörande var i livet så skulle det bli svårt. Men efter påpekande av absurditeten i både servitutet och deras krav på tillvägagångssätt för upphävande så fick vi bort servitutet efter några månader av korrespondans med diverse instanser.
Hur som helst, det är mäklarens skyldighet att bistå med begärda handlingar rörande fastigheten (eller hänvisa till vart de går att finna), problemet är att det kanske finns andra köpare som inte bryr sig.
Ett sådant servitut hade jag aldrig försökt häva, det måste ju vara hur bra som helst att ha som ice-breaker när grannarna kommer på inflyttnignsfest!miza1466 skrev:Nu var det tillåtelse för en kvinna som jobbade i lanthandeln att uppföra och bo i ett litet skjul (där garaget står idag) samt att nyttja torrklosett och att hämta vatten i brunnen. Detta från 40-talet. Det är inte så himla svårt att få fram en kopia som nämns ovan, desto svårare att häva servitutet.
Seriöst, jag tror faktiskt sådana servitut inte är giltiga längre.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Tjaa. OM servitutet hade varit lite mer generellt utfärdat så skulle det ju kunna bli intressant intressant om ngn. kunde ikläda sig rollen som damen i lanthandeln (kanske kassörskan på ICA?).
Hehe, jo, du har en poäng där, vi har det dock kvar i pappersform, och sedan hjälper boken om området till där ett kapitel handlar om all historia om vårt hus med gamla ägare, ombyggnationer, foton samt berättelser från folk som växt upp i området. På den tiden när häst och vagn var det vanligaste transportmedlet på landet.
Och nej, de är väl inte giltiga, men för att slippa krångel vid en eventuell framtida försäljning så.
Och nej, de är väl inte giltiga, men för att slippa krångel vid en eventuell framtida försäljning så.
Klicka här för att svara
