Ska stycka av och behöver inom 200kvm pricka in storleken på denna tomt,
för att uppgiften om storleken ska stå med i ett gåvobrev.

Vad tror ni? (2600kvm?)

tomtstorlekefterutsttni.jpg

Ungefär ja (uppgiften är omöjligt utan fler ingångsvärden).

(57+52)/2 * (42+58)/2 = 2725

De värden som behövs för en bättre skattning är avståndet frön 58-linjen till 55-linjen. Då skulle man kunna räkna med Nyfnikens modell på varje del, och får betydligt bättre precision. Som det är nu så kommer Nyfnikens modell att underskatta ytan lite eftersom den inte tar hänsyn till att den högra kanten buktar ut.

Troberg skrev:
Då skulle man kunna räkna med Nyfnikens modell på varje del, och får betydligt bättre precision. Som det är nu så kommer Nyfnikens modell att underskatta ytan lite eftersom den inte tar hänsyn till att den högra kanten buktar ut.
Jag tror snarare min modell överskattar ytan, eftersom att den inte tar hänsyn till att vänstersidan buktar in. Alltså som du skrev, men tvärt om. :D

Det klassiska lantmäteriemetoden att räkna area är att räkna sidorna samt diagonalerna, och sedan använda Herons formel. Ut och mät! :)

Troberg skrev:
De värden som behövs för en bättre skattning är avståndet frön 58-linjen till 55-linjen. Då skulle man kunna räkna med Nyfnikens modell på varje del, och får betydligt bättre precision. Som det är nu så kommer Nyfnikens modell att underskatta ytan lite eftersom den inte tar hänsyn till att den högra kanten buktar ut.
Ca 25m

Det behöver bli +/- 200kvm rätt.
Tydligen kravet på ett gåvobrev. Ytan blir ju exakt rätt sen när lantmäteriet är på plats.

2818, give or take..

-MH- skrev:
Det klassiska lantmäteriemetoden att räkna area är att räkna sidorna samt diagonalerna, och sedan använda Herons formel. Ut och mät! :)
På min tid räknade vi med koordinater. :)
Herons formel går också bra att använda. Dock kanske inte många som känner till den.

JanneL skrev:
På min tid räknade vi med koordinater. :)
Herons formel går också bra att använda. Dock kanske inte många som känner till den.
Kanske inte, men de flesta som använder nätet vet väl hur man hittar saker? Här tex: http://sv.wikipedia.org/wiki/Herons_formel

Ehm... Herons formel gäller ju en triangel...

Nyfniken skrev:
Ehm... Herons formel gäller ju en triangel...
Naturligtvis. Man delar upp ytan i trianglar, precis som MH beskrev.

Jag hade tänkt dra till med Pythagoras sats eller inte...

lurk12345 skrev:
Naturligtvis. Man delar upp ytan i trianglar, precis som MH beskrev.
Ehm... det funkar inte att göra så. ...men förmodligen kommer man komma tillräckligt nära i det här exemplet.

Jag tror snarare min modell överskattar ytan, eftersom att den inte tar hänsyn till att vänstersidan buktar in. Alltså som du skrev, men tvärt om.
Naturligtvis, jag tänkte rätt men skrev fel.

Herons formel går också bra att använda.
Den är nog enklaste sättet att få ett mycket bra resultat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.