Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

uppskov på flera reavinster

1. N
    Nybyggare · Midgård · 3 508 inlägg

noone70

Nybyggare
    Hej!

Har precis köpt ett hus och sålt min lägenhet.

Fick i dag höra av mig svägerska att man inte får ha kvar uppskov mer än en försäljning? Dvs att uppskov som jag har sedan tidigare lägenhetsaffärer upphör och jag blir tvungen att betala reavinsterna.

Jag har gjort följande äffärer:
    99 sålde jag min första lägenhet för X kr vinst.
    08 sålde jag nästa med Y kr i vinst.
    nu har jag precis sålt min senaste med med Z kr i vinst.

Enligt henne får jag bara ha uppskov för Z kr. då måste jag, enligt de nya bestämmelserna, nästa år betala reavinsten på X och Y även fast det inte överstiger taket för det man får skjuta upp.

Har försökt googla på detta men inte hittat nått. Är det någon som har koll på detta?

2. L
    Medlem · Stockholms Län · 45 inlägg

Lidan

Medlem
    Där har hon fel.

Det finns ett maxbelopp hur mycket den uppskjutna vinsten får vara. Maxbeloppet beror på när du sålded din bostad. 1 600 000 eller 1 450 000 kr är beloppen som finns.

Dock får du självklart göra flera vinster, efter varje försäljning har den gamla vinsten återförts för att sedan räknas om till en ny vinst. Så man har med andra ord alltid bara ett uppskov. Man har inte flera...

3. N
    Nybyggare · Midgård · 3 508 inlägg

noone70

Nybyggare
    tackar :)

Hade varit trist att lägga pengar på skatt i stället för renovering :)

4. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 808 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Fick för mig att vinstskatten skulle höjas ytterligare till 30% från dagens 22% är det ngn som kan bekräfta detta?

5. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 760 inlägg

ordain

Medlem
    Nej, något sådant är inte beslutat. Räkna med att det blir mycket skriverier ifall det skulle beslutas.

6. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 12 048 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Oppositionen har lagt ett budgetförslag om att höja den till 23% har jag för mig. Dvs ca +5%, inte en obetydlig höjning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.