2 241 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Har jag hjärnsläpp? ROT avdrag i dekl.
Sitter och tittar på våra deklarationsblanketter och har en punkt jag inte riktigt förstår...möjligtvis så är det ett av de berömda hjärnsläppen, men så är inte ekonomi min starka sida, annat än att göra av med för mycket pengar förstås.
Vi hade elektriker hemma för arbeten förra året, han drog av för ROT-arbeten, summa ca. 7000:-. I deklarationsblanketten står detta med under specifikationssidan, "Preliminär skattereduktion för husarbete: 7162".
I sidan med prel skatteuträkning så dras denna summa av från mina övriga skatter och pålagor, och den slutliga beräknade skatten blir XXXX kr. Därefter räknas ut hur mycket jag betalat in och vad skillnaden blir, över/underskott. MEN, innan dess så läggs skattereduktionssumman på igen, och vad jag fattar så blir det ju inget avdrag alls för ROT jobbet? Dvs:
...
...
Skattereduktion för husarbete -7162
Slutlig skatt =200000
Avdragen skatt enl kontrolluppgift -180000
Prel skatterduktion för husarbete +7162
Beräknat belopp att betala tillbaka = 27162
Vad är det jag missar?
Vi hade elektriker hemma för arbeten förra året, han drog av för ROT-arbeten, summa ca. 7000:-. I deklarationsblanketten står detta med under specifikationssidan, "Preliminär skattereduktion för husarbete: 7162".
I sidan med prel skatteuträkning så dras denna summa av från mina övriga skatter och pålagor, och den slutliga beräknade skatten blir XXXX kr. Därefter räknas ut hur mycket jag betalat in och vad skillnaden blir, över/underskott. MEN, innan dess så läggs skattereduktionssumman på igen, och vad jag fattar så blir det ju inget avdrag alls för ROT jobbet? Dvs:
...
...
Skattereduktion för husarbete -7162
Slutlig skatt =200000
Avdragen skatt enl kontrolluppgift -180000
Prel skatterduktion för husarbete +7162
Beräknat belopp att betala tillbaka = 27162
Vad är det jag missar?
Klicka här för att svara