Jag kommer få ca 300 tusen i ärvda pengar, har fått mer tidigare ca 200 tusen som jag har placerat lite olika på banken.

Min fråga är är det bra att kasta in dessa 300 tusen i våra huslån som ligger på 550 tusen så att jag kan komma ner lite i huslånet och spara dom räntepengarna till något annat istället; Banken antar jag att dom vill att jag ska ha det som det är nu.

Vilka är fördelar/nackdelar?

Fördel: Lånet har högre ränta än om du sätter pengarna på et sparkonto.
Nackdel: Du kan köpa aktier och hoppas på mycket högre "ränta" än vad du har på lånet.

betala lånet , det e skönt att ha lite skulder

Optimalt för banken är ju att du har huslån hos dem samtidigt som du placerar pengar i fonder med höga avgifter eller på bankkonto med låg ränta.
Det låter som du redan har en buffert på banken så då skulle jag rekommendera att betala av ditt lån. Du betalar en ränta varenda månad till banken, känns onödigt. Ett alternativ kan vara att placera pengarna i en index fond med låg avgift som t.ex. Avanza Zero.

Det finns drivor med trådar om huruvida man ska amortera eller inte. Samtliga verkar koka ner i att "Det är en smaksak".

Själv hade jag betalat av på lånet. Förmodligen inte med allt, men i alla fall hälften.

Eftersom jag varmt förespråkar att man skall vara skuldfri tycker jag du skall betala av på lånen. Räntan är i.o.f.s låg idag, men, förr eller senare vänder det.

Göran.W
Betala av på lånet.
Skulle du behöva pengar längre fram går det ju att belåna huset då.

Du har ju ett ganska litet lån som du med tiden kommer kunna betala av utan problem gissar jag. I ditt fall skulle jag slanta in på lånet. Du kommer ju vara fri från lån inom rimlig tid.

Tack för alla svar . Ser att ni tänker som jag, även om lånet är rätt så litet så är det skönt att ha ändå mindre i lån.

Är pengarna ärvda som enskild egendom enligt testamente eller är du en legal arvinge som har ärvt?

Sen skulle jag säga att det beror helt på din livssituationen, är du sambo/gift har ni gemensamma/egna barn från tidigare förhållanden?

Det blir under enskild egendom pengarna placeras i huslånet.

Annars är vi en familj med bara våra egna barn sambos i 20 år och gifta i 2år så vi känner varandra rätt så bra (tror jag)

Betala av paa laanet.

Betala eller inte betala? Ja, det beror väl på hur din övriga situation och inte minst hur din ekonomi ser ut.
Skulle jag betalt av på lånet? Nej, inte för tillfället då jag precis ska köpa båt. Bättre att betala båten med dom pengarna än att ta ett båt-lån för samma ändamål.
Som sagt, beror väl på hur din situation och vad du/ni har för planer etc.

Sen kan jag tycka att minska lånet med 375 spänn i månaden inte lockar särskilt mycket, då lägger jag hellre 300 tusen på något "roligare" som förgyller mitt liv. Renoverar köket eller något annat som förutom att det är glädjande ändå behåller sitt värde ett tag framöver. Men där är vi nog alla olika..

Och dom tusenlappar du sparar varje månad går till? ett sparkonto?Fondspar? Jag skulle investera pengarna för framtiden och låta bolånet vara kvar. Det hade varit skillnad om du hade haft mycket i lån med en ansträngd ekonomi.

pernolf skrev:
Och dom tusenlappar du sparar varje månad går till? ett sparkonto?Fondspar? Jag skulle investera pengarna för framtiden och låta bolånet vara kvar. .
Som sagt, 375:- per månad är räntebesparingen i dagsläget. Skulle räntan rusa upp till 6% så är besparingen 1500:- per månad. Inga enorma besparingar något av det..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.