6 314 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Ärvda pengar betala huslån?
Sida 1 av 2
Jag kommer få ca 300 tusen i ärvda pengar, har fått mer tidigare ca 200 tusen som jag har placerat lite olika på banken.
Min fråga är är det bra att kasta in dessa 300 tusen i våra huslån som ligger på 550 tusen så att jag kan komma ner lite i huslånet och spara dom räntepengarna till något annat istället; Banken antar jag att dom vill att jag ska ha det som det är nu.
Vilka är fördelar/nackdelar?
Min fråga är är det bra att kasta in dessa 300 tusen i våra huslån som ligger på 550 tusen så att jag kan komma ner lite i huslånet och spara dom räntepengarna till något annat istället; Banken antar jag att dom vill att jag ska ha det som det är nu.
Vilka är fördelar/nackdelar?
Optimalt för banken är ju att du har huslån hos dem samtidigt som du placerar pengar i fonder med höga avgifter eller på bankkonto med låg ränta.
Det låter som du redan har en buffert på banken så då skulle jag rekommendera att betala av ditt lån. Du betalar en ränta varenda månad till banken, känns onödigt. Ett alternativ kan vara att placera pengarna i en index fond med låg avgift som t.ex. Avanza Zero.
Det låter som du redan har en buffert på banken så då skulle jag rekommendera att betala av ditt lån. Du betalar en ränta varenda månad till banken, känns onödigt. Ett alternativ kan vara att placera pengarna i en index fond med låg avgift som t.ex. Avanza Zero.
Det finns drivor med trådar om huruvida man ska amortera eller inte. Samtliga verkar koka ner i att "Det är en smaksak".
Själv hade jag betalat av på lånet. Förmodligen inte med allt, men i alla fall hälften.
Själv hade jag betalat av på lånet. Förmodligen inte med allt, men i alla fall hälften.
Är pengarna ärvda som enskild egendom enligt testamente eller är du en legal arvinge som har ärvt?
Sen skulle jag säga att det beror helt på din livssituationen, är du sambo/gift har ni gemensamma/egna barn från tidigare förhållanden?
Sen skulle jag säga att det beror helt på din livssituationen, är du sambo/gift har ni gemensamma/egna barn från tidigare förhållanden?
Betala eller inte betala? Ja, det beror väl på hur din övriga situation och inte minst hur din ekonomi ser ut.
Skulle jag betalt av på lånet? Nej, inte för tillfället då jag precis ska köpa båt. Bättre att betala båten med dom pengarna än att ta ett båt-lån för samma ändamål.
Som sagt, beror väl på hur din situation och vad du/ni har för planer etc.
Sen kan jag tycka att minska lånet med 375 spänn i månaden inte lockar särskilt mycket, då lägger jag hellre 300 tusen på något "roligare" som förgyller mitt liv. Renoverar köket eller något annat som förutom att det är glädjande ändå behåller sitt värde ett tag framöver. Men där är vi nog alla olika..
Skulle jag betalt av på lånet? Nej, inte för tillfället då jag precis ska köpa båt. Bättre att betala båten med dom pengarna än att ta ett båt-lån för samma ändamål.
Som sagt, beror väl på hur din situation och vad du/ni har för planer etc.
Sen kan jag tycka att minska lånet med 375 spänn i månaden inte lockar särskilt mycket, då lägger jag hellre 300 tusen på något "roligare" som förgyller mitt liv. Renoverar köket eller något annat som förutom att det är glädjande ändå behåller sitt värde ett tag framöver. Men där är vi nog alla olika..
Och dom tusenlappar du sparar varje månad går till? ett sparkonto?Fondspar? Jag skulle investera pengarna för framtiden och låta bolånet vara kvar. Det hade varit skillnad om du hade haft mycket i lån med en ansträngd ekonomi.
Som sagt, 375:- per månad är räntebesparingen i dagsläget. Skulle räntan rusa upp till 6% så är besparingen 1500:- per månad. Inga enorma besparingar något av det..pernolf skrev: