lurk12345 skrev:
Ursäkta att jag svarar på mitt eget inlägg men jag ramlade på en artikel som kunde ha varit skriven i år om det inte var för de räntenivåer som diskuteras. Kan vara nyttig att läsa om man undrar var en "normal" räntenivå kan tänkas ligga. Här är den: [länk]
Kul läsning så här 13 år senare ! :)

"För närvarande får man betala omkring 5,5 procent för ett bolån till rörlig ränta och runt sju procent för ett femårigt bolån till fast ränta. Man tål alltså en rejäl ränteuppgång innan det rörliga lånet har blivit dyrare än det fasta."

"De långa statsobligationsräntorna ligger för närvarande på sex, sju procent. Det är en historiskt låg nivå ..."

:)

/K

lurk12345 skrev:
En regeländring som ökar bankernas påslag kommer ju att höja räntan så länge de nya reglerna gäller.
En sådan regeländring skulle samtidigt begränsa riksbankens behov av att höja räntan för att stävja inflationen, så frågan är om det påverkar räntan till bolånekunden över huvud taget.

Nyfniken skrev:
En sådan regeländring skulle samtidigt begränsa riksbankens behov av att höja räntan för att stävja inflationen, så frågan är om det påverkar räntan till bolånekunden över huvud taget.
Nu handlar ju bankernas utlåning om mycket mer än bostadslån. Jag har ingen statistik om hur utlåningens fördelar sig på olika typer av lån men det finns ju gott om andra typer av lån. Förutom diverse konsumtionslån (tex kontokort, SMS-lån, avbetalningar) lånar ju bankerna ut till företag.

lurk12345 skrev:
Nu handlar ju bankernas utlåning om mycket mer än bostadslån. Jag har ingen statistik om hur utlåningens fördelar sig på olika typer av lån men det finns ju gott om andra typer av lån. Förutom diverse konsumtionslån (tex kontokort, SMS-lån, avbetalningar) lånar ju bankerna ut till företag.
Jag tror att de stora bankerna har 50-60% bostadslån. Inte en obetydlig faktor. Resonemanget lär för övrigt gälla samtliga dessa lån du nämner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.