Kära Bullen. Jag har ett bekymmer.

Jag har hittat min drömtomt.
En tomt vid havet, ostört läge, med ett underbart panorama ut över vattnet.
Jag vill inget hellre än ha platsen för resten av mitt liv.
En stor dröm.
Om inte om hade funnits så hade jag redan köpt.
Något säger mig att just detta tillfälle inte återkommer så ofta.
Frågan är, Har jag råd? Jag funderar och jag grubblar…

Föremålet i fråga är en tomt på 1200kvm, Idag finns ett litet fritidshus på tomten, 2 rum och kök, 50kvm, kommunalt vatten och avlopp, fullt beboligt. Priset för fastigheten är troligen 2 miljoner.

Vem är då jag?
Jo jag är en pojk som har snurrat 36 varv runt solen, Lever singelliv. Har en stabil ekonomi om jag får säga det själv, Hmm nu börjar det låta som en kontaktannons… :blushing: :P

Dom enda lån jag har idag är 350 tusen kronor på min bostad, ett hus som har ett värde runt 650-675 tusen. Inga övriga lån finns.
Jag driver ett företag sen 12 år tillbaka. Företaget har inga skulder och inga anställda, Dom senaste 2 åren har det aldrig varit under en miljon kronor på företagets konto, det känns helt enkelt väldigt stabilt.

Den inkomst jag tar ut varje månad låg förra året i snitt på 21000kr per månad efter skatt.
Jag lägger idag runt 3300 kr per månad med allt inräknat när det gäller mitt boende.
Jag har idag inga problem alls att lägga undan 10000kr av min lön varje månad.

Jag har ett privat aktiesparande som är värt strax över 700 tusen kr. Dom vill jag helst inte sälja. I alla fall inte allt. Jag vet ju att jag bör lägga lägst 10% i kontantinsats, och det fixar jag ju.

Detta innebär att jag skulle låna 1,8 miljoner till ett köp av fastigheten.

Med dagens ränta ser jag inga som helst problem, men om/när räntan pyser iväg upp mot 7%, Ja då blir det väl kanske inte så kul…

Tanken med köpet är att jag någon gång i framtiden skulle bygga ett nytt hus på platsen. Jag ska väl inte vara singel hela livet…

Jag har inte tänkt sälja min nuvarande bostad nu. Även om det visserligen skulle kunna vara ett alternativ och då bosätta sig i fritidshuset istället.

Jag har inte pratat med banken ännu. Men jag tror faktiskt att min bankman skulle säga ja.

Många i min närhet dissar dock min ide och menar att det vore vansinne.

Kära Bullen, Vad ska jag göra? Goda råd mottages med tacksamhet.

Vänliga hälsningar från en fundersam pojk.

Redigerat av moderator:
Pojk är du väl inte längre! Jag skulle definitivt köpt om jag hade dina förutsättningar!

Jag har köpt flera fastigheter med klart sämre förutsättningar än dina :) Inget att fundera på, varför dissar nån denna idé??
När Du byggt ditt drömhus klart så säljer Du ju ditt nuvarande lr? Men Du har råd ändå så jag säger köp!
Ser faktiskt inga svårigheter eller hot alls mot det här under normala omständigheter och skulle vi drabbas av en världskatastrof så är dina nuvarande pengar och säkerheter inget bättre än en tomt med havsutsikt.

Det är ju i och för sig bra att vara försiktig, men i vissa lägen gäller det att ta tillfället i akt.

Skulle saker gå sämre för dig samtidigt som räntan når oväntat höga nivåer, verkar du dels ha goda buffertar att ta av samtidigt som du också skulle kunna sälja ditt nuvarande boende alternativt hyra ut det nya objektet.
Är objektet i fråga dessutom attraktivt är det säkert säljbart i ett senare skede, om du nu skulle vilja göra på det viset.

Tittar man på din 'balansräkning' så skulle du ha en total skuldsättning på 2,3M och just nu har du ca 1M i tillgångar (700' i aktier 300' i företaget). Rätt bra siffror skulle jag vilja påstå när man är 36 år.

Ränteutgifterna blir säkert tuffa om räntorna går upp mot 5%, så det kan ju vara bra att ha en tanke på hur vill göra på lite längre sikt.

Känner du att du har en trygg inkomst i företaget så hade jag köpt om jag var du. Lycka till :-)

Köp!!! Om någon har förutsättningarna är det du verkar det som. :)
Lite nyfiken, i vilken bransch är du i?

Vad är det som talar mot att bosätta sig i fritidshuset? Du skulle ju få loss många sköna kulor om du sålde ditt nuvarande hus.

Köp. Det tillverkas inte mer sjötomter!

Titta även på din K10-blankett (om du har ett AB). Kanske du kan plocka ut rejält med aktieutdelning och kvitta mot låneräntan.

Ojdå!

Ja ni fick ju det till att låta enkelt :D

Jag har ställt frågan till banken och får se vad dom säger.

Man är ju lite rädd att man skuldsätter sig upp över öronen, det är ju ändå en hel del pengar. Man vet ju aldrig vad framtiden kommer med. Det lär ju dröja väldigt många år innan jag får råd att bygga något nytt på tomten...

Någon undrade min bransch... Bilverkstad.
Någon brist på trasiga bilar är det ju absolut inte och det lär det väl heller inte bli i den närmaste framtiden, det verkar finnas hur mycket skrot som helst på vägarna. d^_^b

Ja, Jag får tacka för era svar.
Om bara banken samtycker så ska jag förverkliga...

mycke_nu skrev:
Köp. Det tillverkas inte mer sjötomter!

I Nederländerna görs det :)

Ormbiten skrev:
Ojdå!

Ja ni fick ju det till att låta enkelt :D

Jag har ställt frågan till banken och får se vad dom säger.

Man är ju lite rädd att man skuldsätter sig upp över öronen, det är ju ändå en hel del pengar. Man vet ju aldrig vad framtiden kommer med. Det lär ju dröja väldigt många år innan jag får råd att bygga något nytt på tomten...

Någon brist på trasiga bilar är det ju absolut inte och det lär det väl heller inte bli i den närmaste framtiden, det verkar finnas hur mycket skrot som helst på vägarna. d^_^b

Om det nu av någon anledning skulle skita sig fullständigt för dig så är det bara att sälja. Sjötomter brukar inte tappa så mycket i pris, snarare åt andra hållet.

Ormbiten skrev:
Ojdå!

Ja, det var därför jag undrade, om det eventuellt kunde finnas några framtidsbegränsningar i din bransch. Men du svarade ju själv bra på den frågan. :D

Inget att tveka om, köör!
Visa gärna lite bilder på tomten och huset när köpet är klart, så vi kan njuta av godbiten.

Köp säger jag. Till skillnad från många andra bostadsköpare som bara verkar vara en hårsmån från att bli deltagare i Lyxfällan så har du ju ordning och reda på ditt kapital och investeringar.

Ett alternativ är väl att hyra ut fritidshuset för att få in lite pengar. Ligger tomten någorlunda attraktivt så borde huset gå att hyra ut veckovis under sommaren för rätt bra pengar.

Hur är det med bygglov och strandskydd och sånt? Skulle du få bygga ut / bygga om / bygga nytt? Väl värt att kolla upp noga först.

Annars - köp! :)

Locos skrev:
Ett alternativ är väl att hyra ut fritidshuset för att få in lite pengar. Ligger tomten någorlunda attraktivt så borde huset gå att hyra ut veckovis under sommaren för rätt bra pengar.
Alternativt det omvända. Köp och hyr ut nuvarande boende. Om du får låna/belåna så mycket vill säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.