Jag skulle gärna vilja ha er syn på detta.

Vi har längre drömt att bygga nytt hus och äntligen håller denna dröm på att besannas. Vi har valt hus och husföretag osv.
Men runt omkring oss finns dessa olyckskorpar/ realister eller vad man nu vill kalla dem, som tycker att det är helt sjukt att lägga så mkt pengar på ett boende. De spår höga räntor, dålig ekonomi, att vi kommer ångra oss osv osv.
Vi ser ju detta som en investering och har diskuterat med både bank, mäklare etc.

Hur har ni andra tänkt som köpt dyrt hus eller byggt nytt?
Har ni ochså mötts av denna "kritik"?
Kan det bottna i avundsjuka eller är andra bara realister som inte vill ha typ 3 miljoner i lån!??

Varför berätta dina lån för kreti o pleti. säg att du betalar kontant och be dem hålla tyst bara.

Nu vet jag ju inte var ni bygger och hur mycket ni kunde lägga kontant, men upplys de som har åsikter om att det inte finns många ställen i södra Sverige som man kan få ett hus för under 2,5 miljoner kronor på. Och att i sådana fall få ett splitter nytt hus, precis som man vill ha det, för bara 500 000 mer är ju rena fyndet!
Alternativt: berätta inte vad ni betalar för ert hus. Betala och se glada ut, och strunta i att folk har åsikter.

tsarraz skrev:
Varför berätta dina lån för kreti o pleti. säg att du betalar kontant och be dem hålla tyst bara.
Vi har inte ens gått ut med hur mkt lån vi planerar att ta. Utan folk förutsätter ju att 99% av alla människor som bygger hus idag inte betalar detta kontant :).

Är det ingen annan som byggt hus som råkat ut för detta? det behöver ju inte vara folk man känner särskilt väl, kan ju vara t.ex. på jobbet, i kvarteret där man bor osv.

Personligen så börjar man ju såklart fundera, om man är helt tokig som planerar för ett nybygge. ingen kan ju sia in i framtiden och det känns omöjligt att försäkra sig från både dödsfall, arbetslöshet, räntor på 15 % osv osv.

Ska man försäkra sig för allt tror jag en madrasserad cell är ett bra val.

Känner ni att ni har råd, jamen dåså case closed.

Annars kan man ju alltid slänga in:
* Kostar att ligga på topp!
* Starkt bolag vettu!
* Vaddå dyrt, vi tycker det är rena vrakpriset!
* Va, vaddå lån?

Jag tycker inte att ni är helt tokiga som planerar för ett nybygge och så länge ni bygger på ett hyfsat attraktivt läge och inte ute i skogen i en glesbyggd så är det troligen inte heller någon större ekonomisk risk. En bostad har historiskt sett varit en ganska bra investering så ni behöver nog inte känna att ni sätter er framtid på spel om ni väljer att bygga nytt. Vad andra tycker spelar mindre roll, det är bara att följa några trådar här på forumet när det gäller hur mycket man kan/borde låna i förhållande till inkomst så inser man ganska snabbt att det finns helt olika uppfattningar om vad man borde lägga på ett nytt hus.

Vissa tycker att banken inte ska äga huset (jag ser det inte på det sättet även om vi har lån på stora delar av husets värde idag) eller att man köper något som kan bli svårt att hantera om en eller båda i hushållet skulle bli arbetslösa eller sjukskrivna. Man ska naturligtvis aldrig göra något som inte känns bra så vill man inte ta några ekonomiska risker så är väl en hyresrätt det bästa alternativet så slipper man riskera något alls.

Det viktigaste är att ni med er ekonomi känner att ni kan hantera en ränta på exempelvis 7% med era övriga vanor och banken också tycker att det är OK. Här tycker jag att det är viktigare att ni känner er trygga i affären än att banken godkänner lånet eftersom banken oftast enbart utgår från en standardmall när de beviljar ett lån Skulle det bli så att något oförutsett inträffar och ni måste sälja och ni valt att bygga i ett område där det finns en efterfrågan så är det inte värre än att man säljer och det innebär i de flesta fall inte heller någon ekonomisk förlust.

Strunta i vad andra tycker och bygg nytt om ni känner att det är det ni vill och att ni får ekvationen att gå ihop och ni hittar en husleverantör som kan bygga det hus ni vill ha.d^_^b

Redigerat:
Tina.m skrev:

Vi har längre drömt att bygga nytt hus och äntligen håller denna dröm på att besannas. Vi har valt hus och husföretag osv.
Men runt omkring oss finns dessa olyckskorpar/ realister eller vad man nu vill kalla dem, som tycker att det är helt sjukt att lägga så mkt pengar på ett boende. De spår höga räntor, dålig ekonomi, att vi kommer ångra oss osv osv.
Vi ser ju detta som en investering och har diskuterat med både bank, mäklare etc.

Kan det bottna i avundsjuka eller är andra bara realister som inte vill ha typ 3 miljoner i lån!??

Klart att man kan ta åt sig av åsikter av alla dess slag.. tex så säger du att ni har diskuterat med mäklarn".. denna lär juh oxo vara opartisk ;)
Man behöver inte heta Saida för att gissa att vi kommer att få höjda räntor heller..

Men sen måste man ju ändå ta ett eget beslut! Det är juh ändå bara ni som vet hur mycket det är värt för ER att betala per mån för att bo.

Vi har bott i hus med allt från bundna räntor på 16,5% till dagens under 1% och allt går. Första tiden i ett hus är värst, sen vänjer man sej vid nivån och livet rullar på. Självklart är det bra att räkna på vad 7% ränta skulle kosta Er men den nivån är inte speciellt sannolik som jag ser det även om man aldrig kan veta.
Det finns alltid utgifter man kan dra ner på också eller så ökar man utgifterna. En del av kostnaderna för boende i hus kan man dessutom styra vilket man inte kan i en hyresrätt där hyran ska betalas varje månad.
Långivare kan man förhandla men, minska amortering tex eller kompostera själv och minska avgiften för sopor, "ransonera" varmvattnet i huset etc etc.
Jag skulle inte oroa mej för ett hus för 3 mille, det kostar dom flesta hus minst här omkring. Bor Ni kvar där är inte ens prisnivån i övrigt nåt som påverkar, det är först när Ni ska sälja som det är intressant så länge Ni bor där påverkar ju inte prisnivån era boendekostnader.

Vill Ni bygga huset och bedömer att Ni klarar det så ska Ni självklart bygga. Avundsjuka personer i omgivningen är inget att bry sej om.
Det är ekonomiskt en dålig idé att bo i hyresrätt.
Sen kan man inte förbereda sej för sjukdom, arbetslöshet, svält, dödsfall, finanskriser i alla lägen heller, då får man sitta i en madrasserad cell i en källare med hjälmen på och aldrig gå ut fast risken finns ju att man blir förgiftad ändå :)

Mikael_L
Bry er inte över vad andra tycker.

Men prova att räkna på vad er "hyra" blir om räntan blir säg 4% eller 5%.
Fundera en del på just den summan, vad det betyder för er. Känns det hanterligt, att det är värt det, kör på.

Jag misstänker att vi (ni) kommer få se räntor uppåt 4% och kanske 5% i någon period framöver, men inte hela tiden. Spara pengar/amortera eller säkra kapital på något vis under de tider ni har lägre ränta än, säg, 3% (för kommande underhåll och kostnader). Så räkna med att huset kostar 3% ränta jämt, och lägg undan överskottet.

Alla räntor betydligt över detta får man nog hänföra till något slags katastrofscenario som vi verkligen får hoppas inte inträffar. För då kommer många tusen människor här i landet få grymt djupa problem.

Har vi inte haft den här diskussionen i forumet redan?

Visst hänger allt på var man bygger, hur mycket man tjänar, hur säkra ens arbeten är, hur mycket man har sparat (eller i har skulder) osv.

När det gäller framtida risker tror jag att på kort sikt (några år) är den största risken inte räntorna utan en fördjupad lågkonjunktur och ökad arbetslöshet. Hur stor är risken att räntorna långsiktigt skulle parkera på en nivå över 4-5%? Jag tror inte att det är nåt man automatiskt kan utesluta. Visst skulle det orsaka problem för många, men det vore inte första gången nåt sånt inträffar.

Tina.m skrev:

Det finns så många saker att väga in.
Men om ni känner att det här är drömtomten, och ni har hittat drömhuset så bygg på !
Egentligen är det bara två saker ni måste få till rätt som jag ser det:
1. Att ni har råd även vid räntenivåer uppåt 7% (ÄVEN om det är osannolikt att sådana nivåer håller i sig så måste man klara det - om det nu innebär pasta 5 dar i veckan...)
2. Att det är ett bra läge så huset går att sälja till rimligt pris vs. den kostnad ni har OM ngt skulle ske: Sjukdom, separation etc - inte ngt man vill tänka på men bra att gardera sig för.

Annars låter det jättekul - lycka till !

/K

Bostad är konsumtion och inte någon investering. Tro inte att ni automatiskt kommer att kunna casha hem en jättevinst om några år men om ni ser boendet som något långsiktigt så kan det ju finnas anledning att slå till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.