P
Placebo: Om den ränta du blivit erbjuden är bra eller inte är omöjligt att svara på. Det beror ju helt på vilka förutsättningar som gäller för just er. Vad andra får är ganska ointressant i sammanhanget då det är så mycket annat som spelar in. För att nämna några parametrar som förmodligen ligger till grund för olika erbjudanden så säger jag: - Belåningsgrad - Helkund - Eventuellt
3 svar · 1,0k läst
L
LFN: Betalade fakturan i slutet på 2009. Fick tag på en handläggare på Skatteverket nyss som gav mig lugnande besked. Han kunde se att installatören inkommit försent med ansökan om ROT avdrag men det skulle dom rätta till och skicka nytt slutskattebesked med korrekt summa. Skönt :-)
10 svar · 2,5k läst
E
emansion: Hej Någon som har en "hum" av hur mycket det kan kosta att byta ut panelen på en 150 kvm's villa (enplans hus). Från läcktpanel till New England panel/liggane. Samt takpannor? Mvh Jessica
0 svar · 3,2k läst
M
medmera: Tusen tack för era svar! Det har hjälpt mycket och det har definitivt gått bättre på bankbesök :-) så det går framåt igen!!
13 svar · 3,2k läst
A
apa: Eller den här: http://www.skatter.se/index.php?q=node/333
2 svar · 2,4k läst
ciia
ciia: gaia - Har inte fått tag i den byggfirma vi vill ska sätta in fönsterna. Och eftersom fönsterfirman inte säljer till privatpersoner utan endast genom en byggfirma så blir det lite kruxigare att få en offert nu snabbt. Sen har inte vi dem bästa förutsättningarna med de fönstermåtten som vi har i dagsläget. Blir väl att riva lite tegel alt mura lite tegel!
13 svar · 31,8k läst
G
gaia: [citat] Med förutsättning att banken godkänner den nya värderingen blir din lån omlagt men det går inte per automatik. Banken har ingen skyldighet/möjlighet att ändra på dina huslån så länge du inte ber/ansöker om det själv. Man brukar få nya låneavtal till påskrivning innan något kan ändras på bindningsdagen. Verkar som om du inte har fått något nytt avtal än för då
4 svar · 3,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Well hellre lite för snålt och få en glad "present" i slutet av månaden, än att stå och vända på varje 1 krona, och riskera att hamna i en skuldfälla om ngn tex blir långvarigt sjuk eller så...men lite för snål var jag kanske... Jag glömde skriva före räntereduktionen - den brukar jag aldrig räkna med - kommer som en "överaskning" på deklarationen - så slipper man
7 svar · 2,3k läst
timmelstad
timmelstad: Jag delar din uppfattning, vi fick också rörliga räntan för tomten tills kreditivet var klart, då är det ändå 100%-igt belånat på tomten i första skedet och till rörliga räntan. Swedbank för vår del också för övrigt. Jag fick dock liknande erbjudande från Nordea också.
1 svar · 1,4k läst
volvo
volvo: [citat] Då har du ingen skyldighet att redovisa annat än att du följt det ni avtalat.
4 svar · 941 läst
D
DonaldDuck: [citat] Huset har tidigare varit ett missionshus och församlingslokal, och då inte varit beskattat. Enligt en del på SKV så är det då problem vid ROT medan andra menar att så länge man ska göra om det till boning/fritidshus så ska det kunna kanske om möjligt gå igenom. Tydligen finns det dokumenterat två tvister mellan SKV och missionshusägare, en som blev 1-0 SKV och en som blev
2 svar · 1,5k läst
G
GustavW: Använder samma modell. Timrapport, kopior på materialinköp och tydliga fakturor. Funkar klockrent och tar inte mer tid än tidigare. Framför allt trillar pengarna in snabbare eftersom fakturaunderlaget är klart samtidigt som arbetet.
19 svar · 6,3k läst
N
naggen: [citat] My bad, 1,5 mil sedan tidigare ska det vara. Totalt 5 mil om man lånar 3,55 miljoner till ja. Visst är det lite mkt på 55000 i brutto per månad men det är ju inte förevigt, det är ju endast några år och sen är allt löst. Jag har ju varit inne på att till och med säga till banken att det bara är för två år och sen ska gamla huset säljas vilket heller inte är omöjligt
68 svar · 10,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: Ser riktigt amerikanskt ut!
7 svar · 4,3k läst
P
PINI: Jag vet faktiskt inte heller om de räknas som omskrivning av lån, själva har vi ju byggnadskreditiv men får inte rakt svar av banken vad som gäller vid omläggning till bolån...jobbigt. Men har svårt att se att de kan göra en annan bedömning då, vi har ju fått ok under vissa villkor (5% kontantinsats) och konstigt vore det ju om de sen ska "tvinga" oss till Balncolån. Är det någon
9 svar · 2,1k läst
N
Neta: 1,6% på utgångspris 3675000 kr i stockholmsområdet.
15 svar · 2,1k läst
J
jarlhov: hmm , nog är det så. Ändå har man tyckt att man räknat högt. Planen är iaf att fixa hela OV först sen kök/toa på nederplan.
4 svar · 920 läst
S
snuttensnatten: Personligen anser jag inte lån = tvunget binda i fastighet då det finns ännu bättre förräntningsmöjligheter än så. Varför jag väljer arrendetomt för fritidshus samt har som avsikt att som utmaning lära mig bygga hus för att jag tycker det ska bli roligt som erfarenhet. Att lägga mycket kapital bindande på fastigheter är m a o inte min melodi.
32 svar · 4,2k läst
B
billy_baver: Freudiansk felförträngning: Jag tänkte på "EKG"....
26 svar · 2,6k läst
B
billy_baver: Jag menade väl inte att du skulle stapla våningar. I första hand tänkte jag mer på varianten att i första etappen lämna vindsplanet oinrett; inreda med våtrum till bostad först senare. Mig veterligen finns ingen gräns för hur långa byggkrediter banker får bevilja. Men jag antar att utlånaren vill ha någon sorts "mellanstationer" för att hålla koll på utvecklingen, som du själv
3 svar · 1,7k läst
B
billy_baver: Vad är det "vi" inte har förstått?
12 svar · 9,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det handlar om vilket värdeår huset har. Det är fastställt av Skatteverket och avser det år då huset till största delen blev färdigt och inflyttningsklart. Om vi antar att huset blev inflyttningsklart 2005 och värdeåret fastställdes till samma år så kan du inte utnyttja ROT förrän efter 5 år. Huruvida de 5 åren börjar räknas från 2005 eller 2006 törs jag inte uttala mig om,
2 svar · 4,2k läst
P
på landet: Halloj, Specifikationen i generella drag måste vara tillräckligt underlag för leverantören att beräkna baspriset. Därefter kan det finnas andra variabler som påverkar priset så som eran tidsram och andra krav ni har på bygget. En bra leverantör jobbar tätt med beställaren (alltså ni i detta fallet) om det finns oklarheter kring vad som skall levereras. En riktigt bra leverantör
3 svar · 1,8k läst
N
Nepse: Räknas ROT avdragen in i dessa kalkyler?
8 svar · 5,2k läst
D
DLV: Ursäkta sent svar, men TACK SÅ MYCKET för info!!
2 svar · 44,3k läst
slowhand
slowhand: Hej, stort tack för alla svar! Vi ska absolut bestrida deras krav, hittade några bra exempel på hur man kan formulera bestridanden hos konsumentverket. Nu är vi peppade!
6 svar · 5,2k läst
W
w_larsson: Kravet är 2 hektar, 2013 kommer det att ändras till 4, detta är enligt skatteverket och lantmäteriet.
2 svar · 3,8k läst
lurk12345
lurk12345: [citat] Du sålde alltså lägenheten för 50 000 mer än du betalade men har haft andra utlägg för totalt 120 000 kronor? Då har du gjort en förlust på 70 000. Du behöver inte betala skatt, tvärtom kan du göra förlustavdrag. Se denna länk: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/150459-raekna-ut-avdrag-vid-foerlust-av-sald-bostadsraett.html
2 svar · 9,6k läst
B
byggankan: Vi håller precis på att bygga ett hus från fiskarhedenvillan, de har precis rest det och nu håller vi på med plåtdetaljer på taket och panelen. Innerväggarna ska entreprenören regla upp efter semestern. Vi har tagit åtagande 1 & 3 från dom (de har precis gjort om åtagandena. Nu är åtagande 3 regling av innerväggar, förut var det åtagande 2 som var det). El, grund och vvs från
15 svar · 2,5k läst
J
JCKnutsson: Tack snälla för alla råd och tips. Ska genast börja kolla upp det här.
5 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.