6 121 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Reavinstskatt?
Hej!
Vi är inte alls insatta i detta med reavinstskatt.
Vi bygger just nu hus och kommer ha lån på 1,4 miljoner
Om vi säljer huset för 2, 5 miljoner och köper en ny tomt för att bygga nytt
måste man betala reavinstsakkt då?
Hur mycket skatt betalar man?
Jag menar om man ska betala flera hundra tusen i skatt så gör man ju ingen vinst på huset fast att vi sålt det för mer än vi byggde det för?
Kan någon förklara?
MVH Tina
Vi är inte alls insatta i detta med reavinstskatt.
Vi bygger just nu hus och kommer ha lån på 1,4 miljoner
Om vi säljer huset för 2, 5 miljoner och köper en ny tomt för att bygga nytt
måste man betala reavinstsakkt då?
Hur mycket skatt betalar man?
Jag menar om man ska betala flera hundra tusen i skatt så gör man ju ingen vinst på huset fast att vi sålt det för mer än vi byggde det för?
Kan någon förklara?
MVH Tina
Skatten betalar du i procent av vinsten. vad du har i lån är ointressant i det läget.
Vinsten är skillnaden mellan produktionskostnad och försäljningspris.
Hur många procent det är i skatt har jag ingen aning om men det kommer säkert svar på det snart.
Vinsten är skillnaden mellan produktionskostnad och försäljningspris.
Hur många procent det är i skatt har jag ingen aning om men det kommer säkert svar på det snart.
Lånet är som sagt ointressant det enda som spelar roll är kostnaden samt försäljningspris...
22% skatt... Du får (jämka) skjuta upp en vinst på max 1,6 miljoner, på detta "lån" får du betala en ränta tror det är 0,5% per år.
//Daniel
22% skatt... Du får (jämka) skjuta upp en vinst på max 1,6 miljoner, på detta "lån" får du betala en ränta tror det är 0,5% per år.
//Daniel
Som sagt,
I dagsläget kan man inte "undgå" att betala för den vinst man gör.
Med andra ord, en vinst på 1 miljon kostar 220.000 i skatt.
Vill du skjuta upp denna så betalar ni 0,5% i ränta per år på 1 miljon = 5000:- om året.
(skattar ni av vinsten och tar 220.000 mer i lån så kostar det i dagsläget inte så mycket (3300:- per år innan ränte avdrag?).
Vid en bankränta på 3,25% så hamnar man på samma kostnad, 5000:- om året efter ränteavdrag, som om ni skjuter upp reavinsten på en miljon.
I dagsläget kan man inte "undgå" att betala för den vinst man gör.
Med andra ord, en vinst på 1 miljon kostar 220.000 i skatt.
Vill du skjuta upp denna så betalar ni 0,5% i ränta per år på 1 miljon = 5000:- om året.
(skattar ni av vinsten och tar 220.000 mer i lån så kostar det i dagsläget inte så mycket (3300:- per år innan ränte avdrag?).
Vid en bankränta på 3,25% så hamnar man på samma kostnad, 5000:- om året efter ränteavdrag, som om ni skjuter upp reavinsten på en miljon.
Där ser man. För försäljningar från och med 2010-01-01 alltså?
Tack för alla svar!
Som jag förstår det så blir det ca 200 000 i vinstskatt om man har en vinst på 1 miljon. Låter helt sjukt. Men om man köper ett nytt hus eller bygger ett nytt, måste man ändå betala denna skatt?
Är det vanligt att man brukar betala hela vinstskatten på en gång eller de flesta brukar "skjuta" upp skatten och betala den räntan som blev 5000/år.?
Försvinner aldrig denna skatt, har man den alltid kvar om man inte betalar av den?
Känns ju inte som att man är så positiv till att sälja sitt hus när man ska betala massa skatt till ingen nytta.
Som jag förstår det så blir det ca 200 000 i vinstskatt om man har en vinst på 1 miljon. Låter helt sjukt. Men om man köper ett nytt hus eller bygger ett nytt, måste man ändå betala denna skatt?
Är det vanligt att man brukar betala hela vinstskatten på en gång eller de flesta brukar "skjuta" upp skatten och betala den räntan som blev 5000/år.?
Försvinner aldrig denna skatt, har man den alltid kvar om man inte betalar av den?
Känns ju inte som att man är så positiv till att sälja sitt hus när man ska betala massa skatt till ingen nytta.
Till ingen nytta? Tänk efter på det nästa gång du besöker ett sjukhus, kör bil på en väg, skickar barnen till skolan. Nog finns det nyttiga saker som bekostas med skattemedel. (Och säkert en del onyttiga ber på vem man frågar).
Det är så i Sverige att oavsett hur du tjänar pengar så betalar du skatt. Vad gäller husaffärer så kan du skjuta upp den tills du verkligen säljer ditt sista hus. Skulle någon av husaffärerna gå med förlust så minskar din vinst. Men någon gång i framtiden så kommer du förmodligen sluta köpa nytt hus och vinsten sätts in på ett bankkonto för att spenderas. Då betalar du skatt men har ändå 78% av vinsten kvar.
Det är så i Sverige att oavsett hur du tjänar pengar så betalar du skatt. Vad gäller husaffärer så kan du skjuta upp den tills du verkligen säljer ditt sista hus. Skulle någon av husaffärerna gå med förlust så minskar din vinst. Men någon gång i framtiden så kommer du förmodligen sluta köpa nytt hus och vinsten sätts in på ett bankkonto för att spenderas. Då betalar du skatt men har ändå 78% av vinsten kvar.
Jag tycker det är ganska bra avkastning på en investering ändå, 800 000 kvar till dig. Bara för att bo i ett hus som stigit i värde medan du bott där. Det är i Sverige nästan omöjligt att jobba sig till att bli miljonär (om du inte är vd och/eller egenföretagare, skulle jag säga) men att köpa och sälja fastigheter i attraktiva områden är ett lätt sätt att bli rik. Behövs inga högskolepoäng eller studielån för det.Finatina skrev:
Jag tycker ändå att uppskov kan vara bra för att stimulera människor att köpa nytt boende, istället för att bara sätta in sina pengar på banken. Men visst är det ett enkelt sätt att tjäna pengar på, det tycker jag ändå!
Well..Finatina skrev:
Hellre betalar jag vinstskatt när jag sålt än betalar fastighetsskatt innan jag sålt, (vare sig jag tänkt sälja eller inte).
När man sålt med vinst har jag åtminstone tjänat lite pengar, det har jag definitivt inte under tiden jag bor..
Klicka här för att svara