Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
fsn: Gå in i förhandlingen med förutsättningen att det kommer att bli smidigare och billigare för entreprenören. Fraktkostnader för grävmaskin, bod för gubbarna, diverse samordningsvinster, gjutning samtidigt kanske? Sen så kan du och granne kanske göra en deal på att dela byggström tex?
HannaMaria98: Vi betalade 15.500 före start, men resten efter godkänd slutbesiktning. Tycker att det funkade ok. Påpekade att det inte är normalt att betala innan slutfört arbete, de skulle ändra det sa Patrick.
Nanny Fine: tippar på bakfoten... ganska vanligt faktiskt... =)
hyweu: Tack för informationen, tar mig framåt i mina funderingar. Ska genast googla på dessa ord.
Byggboom: När banken ger rabatt utgår de från deras totala intjäning på dig som kund. Dvs har du sparkonto, fond- och aktiedepå, kreditkort etc så är chansen god att du kan få en rabatt. Oftast är dock är de prutade rabatterna tidsbegränsade så ta även med tiden i dina beräkningar. Hör dig för med de andra banker vad de kan erbjuda. Säg även att du är beredd att flytta över allt -
Pottan: Jag betalade en del av köpet av min gård med ett förskott från skogsbolaget som köpte den avverkningsbara skog jag hade. Norrl.
pbengtsson: Min målare tog 320+moms och han målar allt. Men spackel och verktyg ville han själv välja.
Hemmakatten: Jag skulle inte rekommendera att bara "dra till" med en kostnad utan att den är någorlunda underbyggd. Skatteverket kan visst begära in kvitton när man säljer sitt hus. På deklarationen (vid försäljningen) skall man kryssa i en ruta huruvida man har kvitton på alla arbeten eller ej. Om det sedan blir en kontroll så kommer det raskt visa sig att det är ett självbygge eftersom inga
Glufsglufs: Har man som hantverkare lämnat en offert så lämnar man ett pris på vad man kommit överens om, ofta står då vad som ingår i offerten. Vill man sen ha en specad faktura så får man säga till annars så fakturerar man ju bara det överenskommna priset.
morsan: [citat] Och om de står med som ägare! Det räcker inte med att bo i huset. "Om ni är flera som äger bostaden och ska dela på kostnaden för arbetet är det viktigt att ni meddelar utföraren av arbetet att samtliga vill ha skattereduktion för sin del av kostnaden."
jhenrikj: [citat] Ta du och kolla igenom det avtal för byggkrediten du skrivit under så ska du se att du faktiskt hittar en sida där du skrivit under för pantbreven också. Jag missade den och var också förvånad över varför det drogs 54k på mitt konto. Banken betalar inte saker med byggkrediten på eget bevåg så nånstans har du skrivit under.
Byggboom: När vi byggde nytt bad vi banken om ett byggkreditiv, som sedan gjordes om till ett hypotekslån när huset var klart. Inledningsvis var de ej intresserade av något värde, utan utgick från priset på tomten och våra inkomster. Tror de räknar med någon schablon för byggkostnaden och att värdet ökar med minst lika mycket. När vi väl konverterade kreditivet till ett hypotekslån fick vi
emansion: Hej Tack för era kloka svar! Ja, det får bli ett nytt husnygge om några år. Då skall vi verkligen ha stött & blött utseende och planlösning så vi blir riktigt nöjda. Har beslutat oss för att tapetsera om och fixa och köpa en del nya möbler här hemma nu, och bygga nytt om ett par år när vi finner rätt tomt. Mvh Jessica
byggankan: Det är väldigt lite avdrag om man tar bort kök och vitvaror. Vi skulle få 31 000 för allt (kök, vitvaror, garderober) om vi valde bort det. Vi har tagit bort garderoberna för knappt 1000 kr styck
FRS05: Jag har svårt att se att det kan ske med en omvärdering med ett sådant kort tidsperiod. Banken eller en mäklare lär inte se att din lägenhet har gått upp något eftersom du precis köpte den och fick vad den var värd på marknaden. Återkom när du har renoverat det och fixat lite med den. Sen med dina exempel, grannen som sålde sin för 50000 extra var för ett snyggare kök och bättre
timmelstad: Den enda leverantör jag fick någon form av erbjudande från när jag var i kontakt med flertalet, var Anebyhus som i slutändan erbjöd fria tillval för 100'
omix: En annan ekonomisk fråga är om det drar med några större kostnader att låta en firma flytta på fönster. Tillbygget gör ju att man blockerar et sovrumsfönster och ett par källarfönster. Sovrummet får fönstret på en annan yttervägg istället, och källarfönstret vill vi helst ha kvar, men flyttat iväg en halvmeter. Några tankar om kostnad eller något annat tips om utförandet?
volvo: Du har, enligt konsumenttjänstlagen, rätt att vägra förskottsbetalningar och att innehålla 10% av hela beloppet till godkänd slutbesiktning. Detta är också något som skall anammas för att undvika problem i framtiden. Begär att byggfirman kommer med en betalningsplan som är lätt att stämma av och se att de arbeten som nämns är klara. Tex. Grund gjuten, Tätt hus, Fönster
jhenrikj: [citat] Ja alla nybyggda hus skall kontrollmätas i 12 månader under de två första åren för att se hur mycket energi som går åt till värme och varmvatten. Rekommenderat är att göra detta mellan månad 11 och 23. I början av ett nytt hus kan det gå åt lite extra energi för den slutgiltiga uttorkningen av huset (står det i mina papper jag ska skicka in nånstans).
pammen: Fastighetstaxeringen går på hur byggnaden ser ut per den 1 januari. var den inte färdigställd då får du ett tillfälligt värde som baseras på nedlagda kostnader inklusive eget arbete inkl moms. Sen får du vänta tills nästa 1 januari... är den färdig då fyller du i hela deklaarationen och får ett taxeringsvärde. Med färdigsttällt menar man att man nyttjar byggnaden till större
klaskarlsson: Pruta kan du ju alltid försöka göra. När jag tittar nu så har SEB: 10 år 4,13% och Swedbank: 10 år4,54% Så det skiljer förvisso litegrann :) Skall du verkligen binda på 10år då ? SEB 3 mån 2,17% vs Swedbank 3 mån2,25% är ju lite närmare. Men båda bankerna tillämpar "prutning", SEB anger tom på sin hemsida vad inlåningsräntorna ligegr på och att dom ger en individuell ränta
omix: [citat] Heh, det var banken som köpslog med sig själv.. Jag hade ingenting med det att göra.. Satt bara i stolen framför, och med en borgenär som erbjöd sig stå för handpenningslån, vilket inte behövde utnyttjas.
lurk12345: [citat] Roligr att vi är överens om nåt, Bobby! :) Det som slår mig är att "marknaden" måste ha en ganska nattsvart syn på vår ekonomiska framtid om den tror att den gör en bra affär när den lånar ut pengar så billigt. Om marknaden har rätt kommer vi att få en period med mycket låg inflation (eller deflation) och låg tillväxt. De rörliga räntorna går i så fall i botten (runt
lurk12345: [citat] Tack, Farzan. Jag tänkte nåt liknande när jag såg Klas' kommentar. Egentligen är det väl inte så lätt att förklara varför banken skulle tjäna mer på en typ av lån än en annan. Det enda som är konstant är bankens vilja att tjäna pengar, och den är ju inte beroende av vilken typ av lån det är. Sen tror jag att man tänker fel om man talar om hur stor vinst banken gör
Raceman: [citat] Nja, jo... Allmän pensionsavgift är ingen skatt det är en avgift. Det är sant att det finns en botten på hur mycket ett skatteavdrag kan utnyttjas, och det gäller alla skatteavdrag inte bara ROT. Det beror på att man alltid måste betala Allmän pensionsavgift, Kyrkoavgift (om man inte utträtt) och Begravningsavgift, och detta för att de är just avgifter och inte skatter. Men,
loffes: Om man gör en bodelning och ena parten ger sin andel som gåva så uppstår ingen lagfartskostand. Däremot vill en jurist/advokat ha en peng för att skriva avtal om bodelning.
-MH-: En del kommuner (min) har tömning vartannat år på 3-kammarbrunn för fritidshus (valbart).