9 844 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Köpte under taxeringsvärde och nu ska sälja
Vårat nuvarande hus "köpte" vi för under taxeringsvärdet, det är registrerat som en gåva inom familjen.
Nu när vi ev ska sälja detta hus så blir det ju naturligtvis en herrans massa skatt på vinsten. I vanliga fall så blir det ju skatt på skillnaden mellan inköp och försäljningspris.
I mitt fall så ska enligt skatteverket den förra ägarens inköpspris räknas som mitt inköpspris. Men förra ägaren som var min far ärvde huset i sin tur några år tidigare då min farfar gick bort. Kommer jag då få min skatt baserad på ett inköpspris på 0kr eftersom min far ärvde det eller blir det några andra faktorer inblandad, hittar ingen bra info på skatteverketshemsida men ska ev kontakta dom till veckan.
Nån som har koll på detta??
Nu när vi ev ska sälja detta hus så blir det ju naturligtvis en herrans massa skatt på vinsten. I vanliga fall så blir det ju skatt på skillnaden mellan inköp och försäljningspris.
I mitt fall så ska enligt skatteverket den förra ägarens inköpspris räknas som mitt inköpspris. Men förra ägaren som var min far ärvde huset i sin tur några år tidigare då min farfar gick bort. Kommer jag då få min skatt baserad på ett inköpspris på 0kr eftersom min far ärvde det eller blir det några andra faktorer inblandad, hittar ingen bra info på skatteverketshemsida men ska ev kontakta dom till veckan.
Nån som har koll på detta??
Ok då blir det kanske den regeln som säger att om huset ägts sen före 1952 så ska man ta 1952 års taxeringsvärde x 150%.Nyfniken skrev:
Vet ej hur man skulle få fram farfars pris då fastigheten ägts av han sen tidernas begynnelse typ =)
Vill du ha farfars köpeskilling är Riksarkivet lösningen på dina problem. Taxeringsvärdet 1952 tror jag du kan hitta i källaren på din länsstyrelse. Kolla med din lokala skattemyndigthet!
Pratade med skattemyndigheten idag och iom att min far ärvde så blir det farfars pris som gäller, alt att han ägt det sen före 1952 o då blir det taxeringsvärdet då x150%nsom gäller.
Undrar hur det blir iom att fastigheten har blivit avstyckad under åren, den hade annan fastighetsbeteckning, hade flera hus på gården och marken var dubbelt så stor tidigare....
Du har rätt i att riksarkivet har svaret, dock provade jag o ringa dom idag 1min efter dom öppnat, fastnade i telefonkö i 15min innan jag gav upp, ska dock prova mer imorgon.billy_baver skrev:
Undrar hur det blir iom att fastigheten har blivit avstyckad under åren, den hade annan fastighetsbeteckning, hade flera hus på gården och marken var dubbelt så stor tidigare....
Riksarkivet kommer att uppmana dig skicka in förfrågan med e-brev eller snigelpost. Istället för att så i telefonkö kan du alltså skicka frågan skriftligt direkt till de adresser du hittar på www.riksarkivet.se .
Beträffande beräkning av reavinst ska du i princip ta hänsyn till alla värdeförändringar, inklusive standardhöjande förbättringar. Eftersom lantbruk drivs som näringsfastighet med bokföringsskyldighet borde det gå att kartlägga rätt mycket. Skatteverket har i praktiken knappast något att förlora på att du ignorerar att minska avdraget i proportion med avstyckningarna, eftersom både köpeskilling och 52 års taxeringsvärde uppgår till rätt blygsamma belopp. Däremot kan du ju kolla om fastigheten exempelvis senaste två decennierna blivit rejält upprustade.
Beträffande beräkning av reavinst ska du i princip ta hänsyn till alla värdeförändringar, inklusive standardhöjande förbättringar. Eftersom lantbruk drivs som näringsfastighet med bokföringsskyldighet borde det gå att kartlägga rätt mycket. Skatteverket har i praktiken knappast något att förlora på att du ignorerar att minska avdraget i proportion med avstyckningarna, eftersom både köpeskilling och 52 års taxeringsvärde uppgår till rätt blygsamma belopp. Däremot kan du ju kolla om fastigheten exempelvis senaste två decennierna blivit rejält upprustade.
Vi har kvitton på i runda slängar 500k och vi räknar med att få runt 1.3 för huset.billy_baver skrev:Riksarkivet kommer att uppmana dig skicka in förfrågan med e-brev eller snigelpost. Istället för att så i telefonkö kan du alltså skicka frågan skriftligt direkt till de adresser du hittar på www.riksarkivet.se .
"Köpte" det för 500k, en summa som vi inte får räkna med.....
Mycke skatt kommer det bli.....
Å andra sidan får du en vinst utan att ha behövt arbeta för den utan enbart pga värdestegring. Hade du/ni inte lurat staten/oss andra skattebetalare då ni felaktigt uppgav fastighetsöverlåtelsen som en gåva så hade skatten naturligtvis varit lägre. Du får se det som att den skatt du inte betalade tidigare får du betala nu istället.
Reavinstbeskattning vid försäljning är ju i alla fall skatt på reella pengar som finns, Du får 1,3 mille i handen som Du inte direkt jobbat ihop jmf med fastighetsskatten som baseras på ett påhittat belopp och utkrävs på en fiktiv inkomst som inte finns i verkligheten.
Moraliska spörsmål kan vi lämna därhän. Enligt 4 Kap, 1§ Jordabalken ska köpeskillingen vara korrekt angiven i avtal. Annars blir avtalet i dess helhet möjligt att ogiltigförklara.
Följderna av detta beror lite på hur länge sedan överlåtelsen ägde rum. I och med att säljaren underlät att deklarera fram sin verkliga reavinst riskerar säljaren påföljd för skattebrott. Men preskribtionstiden för detta är fem år. Därefter har varken säljare eller köpare därför något annat intresse än att befästa affären korrekt.
Kostnaden blir då att ni måste stämpelskatt på den verkliga betalningen. Därefter blir hela köpeskillingen avdragsgill i den nya överlåtelsen. Tillsammans med stämpelskatten.
Följderna av detta beror lite på hur länge sedan överlåtelsen ägde rum. I och med att säljaren underlät att deklarera fram sin verkliga reavinst riskerar säljaren påföljd för skattebrott. Men preskribtionstiden för detta är fem år. Därefter har varken säljare eller köpare därför något annat intresse än att befästa affären korrekt.
Kostnaden blir då att ni måste stämpelskatt på den verkliga betalningen. Därefter blir hela köpeskillingen avdragsgill i den nya överlåtelsen. Tillsammans med stämpelskatten.
och så pratar vi svenska så man förstår nåttbilly_baver skrev:Moraliska spörsmål kan vi lämna därhän. Enligt 4 Kap, 1§ Jordabalken ska köpeskillingen vara korrekt angiven i avtal. Annars blir avtalet i dess helhet möjligt att ogiltigförklara.
Vad är det "vi" inte har förstått?
Klicka här för att svara