Det finns många sätt för hantverkare att debitera löpande räkning på. Följande sätt är ovanligt och det skulle vara intressant att höra vad kunder och hantverkare tycker om modellen.

Hantverkaren tar endast betalt för arbetstid och inget annat. I timkostnaden ingår allt som t.ex restidsersättning, bilkostnad, påslag på material, o.s.v.
Timkostnaden blir givetvis högre men slutsumman går någorlunda jämt ut med andra sätt att debitera på.
Tidbok förs och där skrivs in när arbetet börjar och slutar, raster och avdrag för samtal från andra kunder. Kopia på tidbok med underskrift bifogas fakturan, liksom verifikat på inköpt material.

Detta blir väldigt tydligt för kunden; när hantverkaren rör på sig så kostar det, när han sitter ner är det gratis.:)

Ytterligare fördelar för kunderna:
Det spelar ingen ekonomisk roll för hantverkaren om kunden vill ta fram eget material eller väljer hantverkarens material.
Kostnaden för resor står direkt i proportion till antalet arbetstimmar. Alltså om beräkningen av reskostnaden är utslagen på 7 debiterbara timmar per dag och hantverkaren åker på annat jobb efter 3 timmar så minskar kostnaden för resor med c:a 57% för kunden.

Om detta var ett vanligt sätt så skulle det vara lättare för kunder att jämföra priser och inte bli överraskade av tillkommande pålägg.

Snickar-Urban skrev:
Hantverkaren tar endast betalt för arbetstid och inget annat. I timkostnaden ingår allt som t.ex restidsersättning, bilkostnad, påslag på material, o.s.v.
Vid ROT är endast kostnad för arbete ersättningsgrundande och arbetskostnaden måste därför anges separat på fakturan. Övriga kostnader kan då inte ingå i arbetskostnaden utan faktureras för sig.

Henri skrev:
Vid ROT är endast kostnad för arbete ersättningsgrundande och arbetskostnaden måste därför anges separat på fakturan. Övriga kostnader kan då inte ingå i arbetskostnaden utan faktureras för sig.
Arbetskostnaden innehåller allt som behövs för att arbetet skall kunna utföras:
administration, bokföring, kontorskostnader, arbetskläder, maskiner, verktyg, m.m. m.m.
Det finns inget som hindrar att även res- och bilkostnad ingår. Du är inte heller skyldig att göra påslag på materialet. Däremot så skall materialkostnaden debiteras separat.

Däremot om hantverkaren debiterar separat för specifika resor så går det inte att dra av.

Redigerat:
Snickar-Urban skrev:
I timkostnaden ingår allt som t.ex restidsersättning, bilkostnad, påslag på material, o.s.v.
Jag vände mej mot att bilkostnad och påslag på material skulle vara ersättningsgrundande för ROT, vilket de inte är. Den tanken har du ju nu backat från.

Henri skrev:
Jag vände mej mot att bilkostnad och påslag på material skulle vara ersättningsgrundande för ROT, vilket de inte är. Den tanken har du ju nu backat från.
Har jag? Det förstår jag inte. Förklara.

Om jag nu förstått saken rätt så är det bara svett och möda som räknas som arbetskostnad, kläder, verktyg, bilkostnader osv är inte ROT-avdragsgrundande. Man ska dessutom ha svettats hemma hos kunden, om tex en plåtslagare står i sin verkstad och tillverkar en skorstenshuv är den tiden inte avdragsgrundande, bara tiden på taket hos kunden för monteringen.
Men det är ju lite svårt att kontrollera exakt, ungefär som på byggmomsens tid fast tvärsom...:P:cool::rolleyes:

Snickar-Urban skrev:
Du är inte heller skyldig att göra påslag på materialet.
Däremot om hantverkaren debiterar separat för specifika resor så går det inte att dra av.
Jag uppfattade det som att du med ovanstående citat backar från din tidigare uppfattning. Synd att du inte gör det, eftersom du i så fall hade varit på rätt väg.
Dock är det, som fotografen i ovanstående inlägg konstaterar, svårt att kontrollera
exakt vad som läggs in i den fakturerade arbetstiden..

Fotografen skrev:
Om jag nu förstått saken rätt så är det bara svett och möda som räknas som arbetskostnad, kläder, verktyg, bilkostnader osv är inte ROT-avdragsgrundande.
I arbetskostnad ingår alla de löpande utgifter som företaget har för att arbetet skall kunna utföras (som arbetskläder, bokföring, verktyg, osv). Så om hantverkaren/företaget debiterar 550kr/tim så är det arbetskostnaden.

Henri skrev:
Jag uppfattade det som att du med ovanstående citat backar från din tidigare uppfattning. Synd att du inte gör det, eftersom du i så fall hade varit på rätt väg.
Dock är det, som fotografen i ovanstående inlägg konstaterar, svårt att kontrollera
exakt vad som läggs in i den fakturerade arbetstiden..
Jag måste vara lite dum i huvudet för jag förstår fortfarande inte vad du menar tyvärr. Vad är det jag skulle ha backat ifrån och vilken är rätt väg?

Kan det vara så att ni blandar ihop lönekostader och arbetskostnader?

Snickar-Urban skrev:
I timkostnaden ingår allt som t.ex restidsersättning, bilkostnad, påslag på material, o.s.v.
Föreslår att du läser Skatteverkets regler för resekostnader och material vid ROT.
Jag upprepar att det dock är svårt att kontrollera vad som läggs in i arbetskostnaden på fakturan.

Jag inser att jag tar för givet att alla vet vad som menas med de olika termerna som används.
Den största delen av arbetskostnaden är lönekostnaden. De andra delarna är bland annat de som jag nämnt som t.ex. verktyg, bokföring osv.
Påslag på material: med det menas det procentuella påslag som hantverkaren lägger på sitt inköpspris när han köper material. Detta kan vara från 0% till hur högt som helst.

Företaget kan välja om det skall vara ett högt påslag materialet och en lägre timkostnad eller tvärtom. Det finns inga krav på att du måste göra ett påslag på materialkostnaden.

Vad det gäller reskostnaden så kan det beskrivas på det här sättet så kanske det är lättare att förstå:
Ett företag tar 550kr/tim och debiterar inga reskostnader utan "bjuder" på den delen. Alltså finns det inga direkta reskostnader att debitera. Detta är inte olagligt utan bara ett annat sätt att debitera på. Det bygger också på att timkostnaden blir lika för alla kunder oavsett resans längd.

Snickar-Urban, du är värd en guldstjärna för att du tänker i dessa banor. Det är första gången jag ser en hantis fråga vad kunden vill ha i dessa frågor som ofta debateras så hett på forumet. Lysande bra! d^_^b

Jag hinner inte svara nu men ska gärna dra mitt strå till stacken vid ett senare tillfälle.

Jag har då aldrig sett en faktura där administrationskostnaden är debiterad separat. Den är väl alltid inbakad i timpriset?

"Faktureringsavgift" är väl en sorts "administrationskostnad" leverantörer debiterar i tid och otid. Högst separat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.