1 036 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ränta på 3-åring
2,75% i dag. Är det ok?
Vad tycker du själv?
Antingen binder du upp dig på valfri löptid och är nöjd med den ränta du blir erbjuden/förhandlar dig till, eller så väljer du lägsta möjliga ränta och fixar buffertsparande istället.
Om en ränta är OK eller inte är ju högst individuellt, en annan kund med andra förutsättningar än dig/er kan ju bli erbjuden både högre eller lägre ränta på samma bindningstid av samma bank på samma dag, så det är lite svårt att svara på din fråga tycker jag...
Antingen binder du upp dig på valfri löptid och är nöjd med den ränta du blir erbjuden/förhandlar dig till, eller så väljer du lägsta möjliga ränta och fixar buffertsparande istället.
Om en ränta är OK eller inte är ju högst individuellt, en annan kund med andra förutsättningar än dig/er kan ju bli erbjuden både högre eller lägre ränta på samma bindningstid av samma bank på samma dag, så det är lite svårt att svara på din fråga tycker jag...
Det var inte alternativen till en treåring jag fiskade efter med min något kortfattade fråga, utan bara hur 2,75 står sej mot erbjudanden andra fått på sistone. Jag är inte bra på att förhandla och vet dessutom inte var jag ska sikta.
Om den ränta du blivit erbjuden är bra eller inte är omöjligt att svara på. Det beror ju helt på vilka förutsättningar som gäller för just er. Vad andra får är ganska ointressant i sammanhanget då det är så mycket annat som spelar in.
För att nämna några parametrar som förmodligen ligger till grund för olika erbjudanden så säger jag:
- Belåningsgrad
- Helkund
- Eventuellt försäkringar om aktuell bank erbjuder såna produkter/tjänster
Observera att det inte är någon inbördes ordning ovan. =)
P.S Det jag vill säga är givetvis att du kan jämföra om du blivit erbjuden en låg ränta mot vad andra har fått/blivit erbjudna, men det är svårt att säga om just ditt erbjudande är bra eller dåligt för dig/er eftersom jag inte vet vilka förutsättningar du/ni går in i förhandlingen med.
För att nämna några parametrar som förmodligen ligger till grund för olika erbjudanden så säger jag:
- Belåningsgrad
- Helkund
- Eventuellt försäkringar om aktuell bank erbjuder såna produkter/tjänster
Observera att det inte är någon inbördes ordning ovan. =)
P.S Det jag vill säga är givetvis att du kan jämföra om du blivit erbjuden en låg ränta mot vad andra har fått/blivit erbjudna, men det är svårt att säga om just ditt erbjudande är bra eller dåligt för dig/er eftersom jag inte vet vilka förutsättningar du/ni går in i förhandlingen med.
Redigerat:
Klicka här för att svara