belåna huset mer och sätta in detta på banken?

Lagfart ska man väl inte behöva ta ut igen?

Pantbrev måste väl tas, ut om det inte finns utrymme.

Det stämmer.

Pantbrevet kostar 2% på beloppet + 375 kr. Eventuellt förekommer det någon uppläggningskostnad hos banken också.

Vad är syftet med att belåna huset för att sätta in pengar på en bank? Det är nog svårt att få bättre ränta från banken än vad du betalar till den bank där du lånat pengarna. Dvs du får en kostnad att ha pengarna på banken.

3% rörlig på Marginalen om du sätter in >250000 kr

Det kanske är en fördel att ha den statliga insättningsgarantin när man sätter in stora belopp hos okända sparbanker. 500 000 är gränsen vilket alltså innebär MAX(?) 1% avkastning om året eller då 5000 kr/år.

Knappast värt besväret/risken...

Gränsen är PER BANK och PER INSÄTTARE. Två i hushållet och 3 banker så är man uppe i 3 miljoner. Nog de mest lättförtjäna 30 kkr du kan få.

jonitz, tack för tipset!

Redigerat:
Jaja, vi har förstått att du tycker det är en no-brainer....

Det finns få saker som skänker en svensk sådant välbehag som när han (för det är oftast män det rörs sig om) kommit på något smart och "lurat systemet"...

En av sakerna som skänker lika stor glädje, är när svensken (ofta en han) förlöjligar de mekanismer han inte förstår. På internet. :)

Anders Andersson har skrivit en krönika om det där också, det är liksom ingen hemlighet. Varför det funkar har jag förklarat förut, någon som tycker synd om dig kan säkert leta upp en länk till det inlägget.

Men visst, ju färre som utnyttjar möjligheten, desto mer tjänar vi som gör det på det.

Redigerat:
Observera att med de nya reglerna så blir det nog svårt att få ut några pengar om belåningsgraden redan överstiger 85%.

-MH- skrev:
En av sakerna som skänker lika stor glädje, är när svensken (ofta en han) förlöjligar de mekanismer han inte förstår. På internet. :)

Anders Andersson har skrivit en krönika om det där också, det är liksom ingen hemlighet. Varför det funkar har jag förklarat förut, någon som tycker synd om dig kan säkert leta upp en länk till det inlägget.

Men visst, ju färre som utnyttjar möjligheten, desto mer tjänar vi som gör det på det.
Du har inga tips på vad man kan läsa mer om tips i denna stil?
Lär mig gärna mer. Passiva inkomsterd^_^b

Suhagg, faktiskt inte. Och om jag visste några, skulle jag berätta dem för dig? ;)

-MH- skrev:
Suhagg, faktiskt inte. Och om jag visste några, skulle jag berätta dem för dig? ;)
Nä men jag tänkte att du kanske hänger på något skoj forum där man kan lära sig mer och få lite nya idéer.

-MH- skrev:
Så här skrev förresten Anders Andersson (fd Privata affärer, fd Prat om Pengar i P1) för drygt ett och halvt år sedan.

[länk]

Procentsatserna är förstås inte aktuella.
Hoppas han är bättre på ekonomi än att driva webbsidor. Sidan är nere :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.