6 297 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Alternativt sätt för hantverkare att debitera
Snickar-Urban, jag vill minnas att vi var några som försökte lansera den prismodellen för ett år sedan i Hantverksdelen(?) av forumet. Det glädjer mig att fler har sett ljuset. d^_^b
Givetvis får man ta hur hög arbetskostnad som helst, och strunta i reseersättning och materialpåslag.
Givetvis får man ta hur hög arbetskostnad som helst, och strunta i reseersättning och materialpåslag.
Jag håller helt med om att en modell där hantverkaren debiterar för verklig arbetstid och i alla fall delvis skippar alla eventuella påslag på material (visst påslag på ca 10% tycker jag är helt OK om ändå hantverkaren har ett bra pris), firmabil etc skulle vara mer begripligt för kunden och säkert oftare lättare att acceptera. Oavsett om kostnaden per timme blir högre så vet man att man betalat för att just anlita hantverkaren för deras kunnande och skicklighet under ett antal timmar och behöver inte bli upprörd eller överaskad över en djungel av mer eller mindre suspekta extrakostnader eller påslag för restid, bil, materialpåslag etc. Precis som Snickar-Urban påpekar så kommer det säkert i många fall bli samma kostnad, men det blir lättare att jämföra olika entreprenörer mot varandra och också lättare för kunden att acceptera slutfakturan.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Jag har använt mig av denna modell i några olika varianter sedan 2006. Det svåra är att en del kunder inte förstår sig på det hela utan tror att det finns en hake som gör att de blir lurade i alla fall.
Det finns ytterligare en hake. Den som debiterar efter det traditionella sättet tar kanske 450 kr/tim men med den nya modellen kan det kanske bli 550 istället. En del kunder tror tyvärr inte att den skillnaden kan vara motiverad.
Det finns ytterligare en hake. Den som debiterar efter det traditionella sättet tar kanske 450 kr/tim men med den nya modellen kan det kanske bli 550 istället. En del kunder tror tyvärr inte att den skillnaden kan vara motiverad.
Använder samma modell. Timrapport, kopior på materialinköp och tydliga fakturor. Funkar klockrent och tar inte mer tid än tidigare. Framför allt trillar pengarna in snabbare eftersom fakturaunderlaget är klart samtidigt som arbetet.
Klicka här för att svara