Byggahus.se

Lurade på ROT-avdraget!

  1. slowhand
    Medlem Nivå 2
    Vi anlitade förra året (2009) ett företag för arbeten i vårt fritidshus. Eftersom vi tackade jag till offerten innan halvårskiftet då de nya reglerna trädde i kraft (företaget minskar fakturans belop med ROT-avdraget och ansöker sedan själv om utbetalning hos skatteverket), hade vi en diskussion med dem och skatteverket om hur vi skulle göra, och om vi själva skulle ansöka om ROT-avdraget. Det löste sig eftersom jobbet ufördes efter halvårskiftet och företaget minskade fakturan med motsvarande summa. Vi var nöjda med det utförda arbetet så allt var ok - trodde vi.

    När våra skattedeklarationer kom våren 2010, saknades förtryckt information om ROT-avdraget, det borde ha funnits med. Vi kontaktade skatteverket och företaget och kompletterade deklarationen. Det här var i april. Eftersom många företag missat att göra ansökan om utbetalning av ROT-avdrag förlängde skatteverket ansökningstiden för dem rejält, till 3 maj 2010. Företaget vi anlitat sade att de hade missat vårt ROT-avdrag helt pga byte av ekonomisystem. Men vi hade ju hittat och påtalat det för dem så allt skulle lösa sig - trodde vi. Då lyckas de, trots att vi ringde dem mer än en vecka innan 3 maj, skicka in sin ansökan om utbetalning av vårt ROT-avdrag för sent. Den inkom iförst 27 maj till skatteverket.
    Vi får därför avslag på vårt rättmätiga ROT-avdrag, och nu kräver företaget oss på den summan. Har talat med skatteverket men det är kört. Företaget har gjort fel, vi har upptäckt deras fel och informerat dem i tid så de ska kunna ordna upp det. Och så gör de fel en gång till!

    Vad bör vi göra? Det handlar om ganska mycket pengar. Vore väldigt tacksam för tips. Enligt skatteverket är det inte bara vi som råkat ut för det här, många företag slarvar med den här saken.
     
  2. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Det är bara att hänvisa till att omständigheterna för avslaget är sådana att ni inte rätteligen kan belastas för detta. Tvärvägra att ens diskutera om detta och bestrid eventuella fakturor skriftligt. De kommer aldrig kunna kräva er eller ålägga er betalningsskyldighet via fogde då ni har bestridit fakturan och det enda kvarstående alternativet för dem är att processa mot er civilrättsligt. Att processa mot er borde alla inse vara lönlöst och företaget får stå sitt kast

    MVH Lorant
     
    Redigerat 5 aug 2010 08:50
  3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Håller helt med föregående talare, ni har gjort mer än vad som kan förväntas av er som kund. Ni har hållt er del av ert avtal med företaget.
     
  4. J
    Medlem Nivå 3
    Ta inte äne diskutionen med dom säg bara att det är dom som gjort fel och det tänker inte ni betala för. Och så sagts tidigare så länge ni bestrider ev. fakturor och krav skriftligt så kan ni inte få några betalningsanmärkningar. Verken inkasso eller kronofogden tar i ett krav som är bestridet.
     
    Redigerat 5 aug 2010 10:01
  5. gadu^
    Medlem Nivå 11
    dubbelpost
     
    Redigerat 5 aug 2010 09:57
  6. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Förmodar att det skall stå "så kan ni inte få några" :cool:
     
  7. slowhand
    Medlem Nivå 2
    Hej, stort tack för alla svar! Vi ska absolut bestrida deras krav, hittade några bra exempel på hur man kan formulera bestridanden hos konsumentverket. Nu är vi peppade!