Jag ska sälja min lägenhet,den är värderad till 1,9 mil som utgångspris.Jag är nöjd med min mäklare(har inte skrivit något kontrakt med han) men har en kund som är villig att köpa privat av mig.
Jag har 1,9 som lägsta och tänkte erbjuda han den för 2 mil. Köper han slipper jag betala mäklaren men sen vet jag ingeting om alla papper,dokument och kontrakt som ska skrivas på.
Är det ett bra erbjudande från mig?
Är det svårt med alla papper?
Tycker ni att det är säkrare att sälja genom mäklare?

Det är väl en bostadsrätt? Då går man ju till deras huvudkontor ex vis HSB (om man har det) och skriver papperna där. Den nya köparen behöver väl bli godkänd om jag inte mins fel.

Annars så kan du nyttja hemverket.se kostar 5000pix

Det är nog så att risken med att köpa privat är lite större för köparen än för säljaren.

Men det där med mäklaren, har mäklaren alltså börjat sälja den med bara ett muntligt avtal, eller har du ännu inte givit mäklaren uppdraget?

Mäklaren skall iofs enl. god mäklarsed alltid upprätta ett avtal, men du kan troligen bli bunden av ett muntligt avtal. I så fall kan du få betala mäklararvode även när du säljer själv.

Det är inte svårt med pappren, finns standardavtal att köpa. Kolla med föreningen de kan tom. ha en avtalsblankett att ge dig.

Det du bör göra tidigt är att kontrollera att din köpare verkligen kan finansiera köpet, begär att få se ex. ett lånelöfte. Kolla också med föreningen om formaliteterna runt att köparen skall bli medlem. Det är enl. lag ett villkor för affären (en sådan villkorsklausul skall alltid finnas i köpekontraktet). Jag tror att det vanligaste är att medlemskapet beviljas efter kontraktskrivning, men det förekommer att föreningar beviljar först efter slutbetalning och tillträde.

Enklast är ofta att du pratar med din bank så gör man upp slutbetlaningen där, får förhoppningsvis lite råd om formaliteter av bankmannen, och så kan pengar bara föras mellan konton, och direkt lösa lånen osv.

Jag köpte mitt sista hus enbart med hjälp av banken....2000kr kostade det.... tror jag det var.....

Enk Projektet skrev:
Jag köpte mitt sista hus enbart med hjälp av banken....2000kr kostade det.... tror jag det var.....
Billigt hus??;-)

• Gilla
wangefors och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget avtal med mäklaren varken muntlig eller skriftlig.
Köparen har lånelöfte.
Jag ska snacka med dem imorgon och säga mitt sista pris,sen om dem accepterar priset ska jag försöka fixa allt på fredag.Skriva på och sånt.Blir det mycket krångel då skiter jag i privatförsäljning och anlitar min mäklare.
Tack för alla tips

Tja, kanske du kan få 2,5 om mäklaren sköter försäljningen....kanske inte....

Särskilt krångligt att köpa/sälja utan mäklare är det inte. Vi köpte vår bostadsrätt privat och skrev kontrakt på banken med ett vanligt standardkontrakt. Det som är intressant och som ni redan varit inne på är om ni tror att en försäljning via mäklare kanske kan innebära ett högre slutpris, men är ni nöjda med ett visst pris och ni har en köpare så finns det väl ingen anledning att blanda in en mäklare.

Vi kommer sälja via mäklare. Det blev inte direkt som planerat, lLite oseriöst. Inga lönelåfte,massa si och så. Jag tackade nej till dem och går via mäklare nu.
Tackar alla för tips och råd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.