Om jag har fått ROT-avdrag i flera omgångar för min renovering, vad händer med det då jag säljer fastigheten med vinst?

Avdragen har skett under de senaste tre åren

Skall jag återbetala detta?
Kommer det automatiskt med på deklarationen?
Kan jag slippa återbetala på nåt sätt?

//Jocke

Du skattar på eventuell vinst. Dina tidigare ROT-avdrag har inget med detta att göra.

Varför skulle du bli återbetalningskyldig?

Det var någon som sa att man inte skulle kunna använda ROT för att köpa-renovera-sälja och tjäna pengar på detta. Och att det därför fanns en tidsgräns på hur länge efter ROT-avdraget man måste ägt fastigheten för att slippa betala tillbaka.
Men ni är säkra på att det inte är så?

Det finns inget direkt sådant i regelverket.

Men där finns en formulering att du skall äga bostaden OCH använda den som bostad eller fritidshus. Om du då systematiskt köper, renoverar och säljer. Så skulle kanske ev. skattemyndigheten kunna ifrågasätta om du använt bostaden som bostad, eller bara som investeringsobjekt.

Detta är lite spånande, har aldrig hört talas om att myndigheten gett sig på sådant.

Folk som systematiskt köper renoverar och säljer riskerar ju också teoretiskt att få verksamheten taxerad som rörelse, skulle så ske så lär nog även ROT avdragen ifrågasättas.

För säkerhets skull bör man nog skriva sig i bostaden ett tag.

Om man ex. redan bor i en villa i bra läge i Stockholm, så lär man kanske få lite svårt att hävda att spekulationslägeneheten man renoverat i skärholmen är en fritidbostad...

Då kan jag känna mig lugn. Jag flyttar in om någon vecka. Väntar på rörmokaren... har väntat lääääängeeee....

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.