Hej, kan man låna pengar i Danmark eller Finland för att finansiera ett bostadsköp i Sverige? Båda dessa länder har halva boräntan mot vad vi har i Sverige. Te x Danmark med knappa 2%.
//Douglas

OM det skulle gå så tar du en valutarisk Om den danska kronan stiger i förhållande till den svenska så kan det bli svettigt.

Jag tror inte att låneinstituten går med på det just av det skälet. Om de har ett hus som pant, vars värde må vara stabilt i svenska kronor, så riskerar banken att panten blir för lite värd om valutan ändrar sig.

Och med den oro vi ser i Europa nu, så tror jag att man skall hålla sig väldigt långt borta från valutarisker.

Vansinnigt förslag pga valutariskerna för båda parter.

Googla lite hur det gick för tiotusentals polska familjer som tog bolån i Schweizerfranken för något år sedan....

Nimajneb skrev:
Vansinnigt förslag pga valutariskerna för båda parter.

Googla lite hur det gick för tiotusentals polska familjer som tog bolån i Schweizerfranken för något år sedan....
Njaa...historiskt (senaste 50 åren) har valutarörelserna mellan dom nordiska länderna varit minimal. Den lilla rörelsen motsvarar inte vinsten med en 2% lägre bolåneränta. Min fråga baserar mer om det är juridiskt möjligt att belåna en fastighet i Sverige med ett lån i te x Danmark?

Vadå minimal, när jag var liten kostade en dansk krona ca 70 öre. Idag ligger den på ca 1,20. Och förändringarna har inte varit gradvisa, utan väldigt ryckiga.

För 7-8 år sedan kollade jag med min bank i ett EUROland om dom kunde ställa upp med fastighetslån i Sverige. Efter lite undersökande kom dom fram till att det tydligen skulle gå men att dom ville ha en riskpremie på 5 eller 6%. Mao blanconivå.
Vet inte hur mycket substans det var i erbjudandet men det var helt meningslöst, vidare så missade jag möjligheten till ränteavdrag.

Att låna i Danmark eller Finland beror ju även mycket om vad man tror om SEK-EUR utvecklingen.
Nu är förvisso valutautvecklingen dom senaste 50åren irrelevant i dagens läge men nog har den förflyttat sig ganska rejält över den tiden.
Sedan är det vanskligt att räkna på så långa tidsintervall då man förr eller senare behöver lösa lånet och då kan det bli dyrt just då. Lär även vara mycket svårt att föra över lånet på köparen.

Det beror helt på om banken är villig att låna ut pengar. Och på vilka villkor. Några lagliga hinder tror jag inte finns. Men man måste analysera helheten inklusive valutarisker och övriga lånevillkor. En låg ränta kan ju vara förutsatt av amorteringar, högre kontantinsats och en striktare bedömning av pantens värde. Exempelvis tyskland har ju "mortage lender value" som utgångspunkt för lån, inte "marknadsvärde".

Jag bor i Finland sedan 5 år tillbaka och ska flytta tillbaka till Sverige. Ingen finsk bank jag var i kontakt med var intresserad att låna ut pengar till bostadsköp i Sverige. Och det har inte att göra med min finansiella situation då den är bra, utan att dom hade regler att objekten dom lånar ut mot måste finnas i Finland. Eventuellt om du hade någon fastighet i Finland skulle det gå om du kunde lägga den som säkerhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.