Sitter och spånar lite. Kommer ha ett nybyggt välisolerat hus där jag troligtvis kommer bo tills jag åker in på hem :) Värmer upp med jordvärme och FTX. Kommer sätta in en kamin för myseldning. Nu har jag även förberett för att kunna ha en vattenmantlad kamin för att kunna nyttja värmen bättre.
Har ”gratis” ved. Låt säga att det kostar mig 30.000kr extra för att ha en acktank, lite annan nödvändig VVS och några timmar rörmokare extra för att jag har vattenmantlad kamin.

Alltså behöver jag elda väldigt mycket i många år innan jag ”sparar” några pengar och dessutom står min dyra fina jordvärmepump nästan still för den används mindre.

Dum investering eller vettig med tanke på hur länge jag tänkt bo här?

Vettig investering.

Främst med tanke på att det kan vara bra att ha alternativa uppvärmningskällor. Ponera att det inträffar något som gör att elen stängs av helt eller måste ransoneras (stormar, terroristangrepp, etc. etc). Då kan det vara skönt att veta att du ändå kan ta en varm dusch.

Omvänt kan det vara bra att kunna falla tillbaka på jordvärmen om du nu inte skulle ha tid/lust/ork att hantera ved i framtiden.

ROI är ju en vetenskap i sig men generellt så ska man inte suboptimera sina investeringar.

Din värmepump kommer ju sannolikt hålla längre (färre starter och färre gångtimmar) ju mer du eldar så den skaen behöver du inte oroa dig för.

Kör på det du tänkt dig, det är klokt.

Jag har gjort likadant, VP och en ackumulator som jag tänker koppla både solvärme och vattenmantlad kamin till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.